ben echt benieuwd naar je pedalenbord over een jaartje of zo. waarschijnlijk heb je dan een pedaal of 20 van jezelf :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Printable View
ben echt benieuwd naar je pedalenbord over een jaartje of zo. waarschijnlijk heb je dan een pedaal of 20 van jezelf :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Tsjah het is zoiezo ene kwestie van alles op de juiste plek solderen/plaatsen, maar zelfs als je dat doet maak je wel eens fouten en als je dan niet weet hoe zo'n circuitje ongeveer werkt is het debuggen een ramp. En bij dit soort projectjes is het wel zo handig als je een schema kan lezen en begrijpt wat er staat en wat de compnenten doen. Ik denk dat je meer leert door met een simpeler project te beginnen desnoods in kit-vorm (newtone, musikding, byoc etc.) dan zie je makelijker wat de componenten doen en wat hun aandeel is in het geluid, ook leer je dan schema's lezen en hoe je alles (footswitch, leds, jacks enz.) aansluit.
Maar natuurlijk is het mogelijk om een project als dit te maken met weinig kennis van electronica, dr zijn hier genoeg mensen die kunnen helpen.
Maar klopt dit? (Ik weet het ik ben erg ongeduldig :chicken: )Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
hugo
Ja dat klopt.Citaat:
Over de storingsgevoeligheid staat al het een en ander in het forum.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GeofJackon
Op zich valt het reuze mee: alleen het ingangscirquit (van de input tot het eerste IC) moet je goed maken vanwege de hoge impedantie en relatief hoge versterkingsfactor. Slechte componenten of constructie zorgt dan voor microfonie en andere storing. Het printontwerp van AAD is goed ontworpen dus qua constructie zit je goed. Gebruik goede componenten en er zou weinig meer mis kunnen gaan. De rest van de schakeling heeft een vrij lage impedantie en is veel minder gevoelig voor storingen.
Waar je ook op moet letten is een goede gestabiliseerde voeding, maar dat geld voor vrijwel ieder effectpedaaltje met adapter.
Wat wel zo is: voor mij is dit een betrekkelijk eenvoudige schakeling, dus is het voor mij soms moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die dit niet zouden begrijpen of kunnen namaken. Aan het aantal vragen wat gesteld wordt kan ik echter afleiden dat dit ontwerp voor echte diehard onwetenden op electronica gebied toch lastig kan zijn...
Ik kan, net als anderen zoals AAD, Dirk etc., vragen zo goed en duidelijk mogelijk beantwoorden, maar of dat voldoende is kan ik niet beoordelen. Wat in ieder geval handig is als je dit wilt maken en echt een leek bent is je interesseren voor electronica. Op internet is heel veel uitleg te vinden en in de bieb zijn ook zat boeken.
Zoek in ieder geval een uit wat een weerstand, condensator, diode, en misschien zelfs transistor, OpAmp, en buis is en wat zo'n ding doet (globale functie en toepassing) Je hoeft er niet aan te kunnen rekenen of de werking te doorgronden maar gewoon een beetje weten hoe het werkt. Er zijn zat boeken en sites die dat in lekentaal uitleggen.
Daarnaast is het handig om een beetje schema's te kunnen lezen. Hier is ook voldoende materiaal over en overal te vinden.
Wat vooral heeeeeel belangrijk is: goed kunnen solderen! Heel veel zelfbouwprojecten en ook bouwkits vinden de weg naar de vuilcontainer simpelweg omdat soldeerverbindingen erg brak zijn, grote klodders tin sluiting veroorzaken etc. Dit kun je gewoon oefenen en er zijn ook weer zat sites waar staat vermeld hoe dit moet.
Net als met het bespelen van je gitaar moet je ook hierbij dus gewoon zien dat je aan je theorie/informatie komt en een beetje oefent.
zorgen dat je tin mooi vloeit en echt blinkt, dan pas is het goed gesoldeerd. die les heb ik al geleerd.
op dat vlak is mn pa een spartaan
Bedoel je dat gat in de behuizing?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
Ik vond het gewoon leuk om de buis zichtbaar te plaatsen zonder er een kwetsbaar ding van te maken.
Ventilatie is bijzaak.
De buis wordt verlicht als ik hem inschakel.
Ik denk dat ik met wat dunne stalen pennetjes er iets van een roostertje voor ga bouwen.
Je hebt dit denk ik over het hoofd gezien:Citaat:
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007110.jpg
Kijk links boven bij 4 9 5. 4 zit aan de 12v, 9 is interne verbinding, 5 aan de min. Dat lijntje met die knikken is de gloeidraad van de buis. Als je in het schema naar de buis kijkt zie je dan polen 4, 5, 9 ontbreken, die staan dus aan de andere kant van het schema bij de voeding getekend.
Heb ik nog gelijk een vraagje, nu ik die tekening toch gepost heb. Die IC's, daar zit een half rondje op, om aan te geven welke kant waar hoort. Ik heb dezelfde IC's ,allen is er geen half rondje, maar een heel rondje en dat zit links boven, of rechts onder (punt 1 of 5 ?). Weet iemand hoe de punten 1 tm 8 lopen?
Het rondje zit naast pootje 1.
De ic op het schema is getekent in bovenaanzicht.
De transistor is getekent in onderaanzicht.
Hier ging ik mee de fout in.
oke, weer wat geleerd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Tjsa, dan werkt het niet echt. Je hebt toch hopelijk losse voetjes gebruikt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Wordt wel een topic dat je echt eerst helemaal moet doorlezen voordat je begint :)
En nu maar wachten op de spulletjes zodat ik verder kan...... Wordt knetter gek van dat wachten.