Een vraag, ik heb een 1978 Fender P-bass sunburst en zit er over te denken om deze geheel zwart te spuiten+ zwarte slagplaat. Is dit verstandig, of mol ik daarmee het hele oude karakter van de bass en daarmee ook de waarde van die bass ?
Printable View
Een vraag, ik heb een 1978 Fender P-bass sunburst en zit er over te denken om deze geheel zwart te spuiten+ zwarte slagplaat. Is dit verstandig, of mol ik daarmee het hele oude karakter van de bass en daarmee ook de waarde van die bass ?
Ja, niet doen dusCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Korrel
Okay, dat is duidelijk bedankt !
Ik ben een semi-hollow aan het maken met een voor- en achterkant van cederhout. Mijn oorspronkelijke plan was om er met poederbeits een burst in te maken (van geel via rood of blauw naar zwart) maar na wat proefstukjes vraag ik me af of dit wel een goed idee is; door de fijne structuur en de roodachtige houtkleur lijkt het zich te verzetten tegen het beoogde resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien wel een advies?
als je toch met proefstukjes aan de gang gaat, probeer het dan eens met waterbeits. ik heb daar een essen body mee gestaind. de beits heb ik gemengd met printerinkt ( van die refill setjes van de blokker, ook op waterbasis ). dit vermengd zich uitstekend met waterbeits. je moet hier echter wel eerst mee experimenteren om de juiste kleur te krijgen omdat de kleur die je mengt er in het potje donkerder uit ziet als op het hout.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat
als je dit opbrengt met een sponsje, heb je een goede controle over de kleur-overgangen. het beste is om de beits te verdunnen met water omdat het spul vrij snel droogt.
het is het proberen waard en financieel zal het je niet nekken ( 10 euro ofzo ).
wel eerst op een proefstukje dus!!! klik hier eens op, wel geen sunburst maar wel met bovengenoemde methode:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97715
groeten Pasqual.
Dank je Pasqual, da's een interessante tip; ga ik zeker 'ns proberen. Mooi kleurtje op die body!
Die poederbeits is waterbeits, dus wat dat betreft, zit ik al in de richting. Een ander project met essen body heb ik zo blauw gebeitst en dat liet zich prima doen.
Maar cederhout is wel heel anders van kleur en structuur dan essen. Ik heb de indruk dat ceder vooral in akoestische gitaren wordt toegepast, en dan in de regel blank gelakt wordt; of misschien geolied.
Wie heeft er weleens ceder in de kleur gezet?
ik denk dat het verschil er in zit dat ceder zachter is als essen en daarom meer absorbeert dus de stain er dieper in zal trekken, wat weer betekent dat bij een fout of niet bevredigend resultaat de kleur weer wegschuren nauwelijks nog kan. correct me if i'm wrong! dus zoals jezelf ook al zei: eerst proberen op een proefstukje.
succes en foto's!
Pasqual.
Plaatjes van 'n eerste proefstukje hierzo: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...87#post1824087
korte verfvraag;
ik gebruik momenteel als witte lak: Trendy Colorline nitro cellulose... Nu wilik daar blanke lak overheen spuiten om het af te maken. Trendy heeft hier ook spuitbussen van; maar op Alkyde basis, kan dat? En krijg ik geen reactie op lekaar?
iemand? :)