Met maximale tussenposen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Printable View
Met maximale tussenposen.Citaat:
Nochtans staat er op die acryl spuitbussen duidelijk vermeld dat je tussen de verschillende lagen een paar minuten moet wachten maar niet langer dan 30. Zo heb ik het gedaan met als resultaat dat iedere lakbeurt mooi in de vorige opgenomen wordt. "dikte" van de laag is idd = tot de lak net niet gaat vloeien. Op die manier doe ik een laag of 10 op 1 dag. 't Heeft wel een lange droogtijd nodig...
In totaal 2 en 1/3 spuitbussen voor een tele body.
Ik had het in mijn topic ook al gevraagd, maar voor het gemak hier ook maar even.
Heb ik een grondlaag nodig als ik een beige lak op elzen spuit?
Ik heb nog nooit ergens grondlak voor hoeven gebruiken. Wel eens schellac, als sealer (bijna altijd, eigenlijk), maar verder...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaanW
Elzen is makkelijk te lakken.
ik ben geen lakkampioen maar hard essen lakken zonder filler en grondlaag krijg ik nooit gedaan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Filler gebruik ik wel, geen aparte gespoten grondlaag. Da's een primer, op z'n engels, en hele andere koek. Ik spuit echter bijna nooit dekkende kleuren.Citaat:
Een paar maanden geleden heeft iemand een keer op dit forum een videotutorial gepost over stainen. Een of andere mandolinebouwer die een flinke plank maple een groengele burst gaf. Een erg handige videotutorial moet ik zeggen, die ik graag nog een keer wil bekijken aangezien ik binnenkort zelf ook aan het beitsen ga.
MAAR NU BEN IK 'M KWIJT! Heeft iemand de link nog? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt ja, voor we daar weer gedonder over krijgen.
Dat zou ik dan ook graag zien!
Ik heb net mijn allereerste stain gedaan. Clou blauw op een essen body en een eiken (tja) hals. Uiteraard een hele ervaring, zoals elke eerste keer.
't Is mooi intens blauw maar het valt niet mee om het egaal aan te brengen. Ik heb eerst de gebruiksaanwijzing (stond niet op de verpakking maar kon ik wel van de clou-site downloaden) gevolgd. Eén laag, eerst ruim aanbrengen met doek of kwast (in mijn geval) en na 2 minuten het overschot weer afdeppen. Was me veel te flets, dus ik heb nog 2 lagen aangebracht; uiteindelijk redelijk naar m'n zin, maar het had egaler gemogen.
In de voorbereidende fase heb ik een grainfiller (Rustin's) gebruikt; daar krijg je de zaak echt heel mooi glad mee. Vervolgens heb ik voor het beitsen de hele zaak ontvet met thinner. Ik heb de indruk dat die thinner het grootste deel van de grainfiller ook weer heeft verwijderd. Enerzijds een voordeel want het blijkt dat die grainfiller beits veel minder opneemt dan het hout; maar een nadeel bij het lakken want er zijn weer veel meer natuurlijke verdiepingen in het hout op te vullen.
Nog iets dat me flink opviel. Voor het beitsen heb ik het hout eerst licht vochtig gemaakt en toen weer gladgeschuurd zodat er bij het beitsen geen vezels meer overeind zouden komen. Bij het essen van de body werkte dat perfect. Maar bij het eiken van de hals leek die voorbereiding geen enkel effect te hebben: het eiken wordt bij een volgende bevochtiging weer net zo ruw als voorheen en blijft ook zo na droging van de beits.
Eindeloos lakken en schuren daarna dus. Gelukkig zullen weinigen het in hun hoofd hallen om belangrijke gitaaronderdelen uit eiken te bouwen, en die vervolgens ook nog te willen beitsen. Maar voor mij 'n wijze les. M'n vorige zelfbouw heb ik zowat helemaal van eiken gemaakt (bevalt verder heel goed hoor) en die wilde ik aanvankelijk wit beitsen. Lukte voor geen meter en uiteindelijk heb ik de hele gitaar wit gelakt. Nog iets wat me toen opviel en nu weer: eiken neemt beits veel moeilijker op dan essen, op sommige plekken wil het er gewoon niet in.
Ik hoop dat iemand dat filmpje weet te vinden.
Succes Koen!
Ik heb je stainbeurt gezien inderdaad. Ik vind het erg mooi gelukt! Diezelfde kleur blauw gaat mijn SG worden. Ik heb een paar dagen geleden trouwens al een proefstukje gebeitst:
http://i186.photobucket.com/albums/x...us/ZZSTAIN.jpg
Het ziet er een beetje fake uit door de flits. Linksonder zat een lijmklem ;) Daar heb ik ook de 1e laag zwarte stain niet weg geschuurd, daarom is het daar een stuk donkerder.
Waar ik ook nog mee zit: wordt de kleur nog erg veel donkerder na het lakken? Ik vind de kleur nu namelijk perfect, maar ik ben bang dat het veel donkerder wordt na een aantal lagen lak. Misschien dat iemand mijn een geschikte lak kan aanraden? Ik heb geen spuitpistool, en niet ontzettend veel spuitervaring. Ik wil uiteindelijk een mooie hoogglans finish hebben, glashelder. Ja, ik ga dus lekker oefenen met polijsten!
Nu je het zegt, ik ben jouw sg-project ook aan het volgen. Is dat proefstukje van het tophout? En is dat flamed maple? Erg mooi in ieder geval.
Ik ben nu al een hele tijd aan het lakken met motip. Het maakt de kleur niet donkerder. Het wordt contrastrijker, lichtere delen lijken zelfs lichter door het lakken.
Bij het eiken zijn er zelfs lange vezels die helemaal geen kleur hebben opgenomen. Dat viel helemaal niet op toen het nog kale doffe beits was, maar met lak des te meer. Alsof je in photoshop zo'n optimalisatie van kleurbalans en contrast doet.
Op mijn vorige project zitten forse delen kaal eiken op de body. Die heb ik met parketlak gedaan en dat heeft weldegelijk een verdonkerend/verbruinend effect.