Het idee is nog steeds groen. Maar ik heb ook het plan opgevat om de rand blank af te werken, misschien ook de achterkant; uiteindelijk worden wellicht alleen de voorkant van de body en de kop groen.
Printable View
Intussen heb ik om te proberen knopjes op de gitaar gezet. Diezelfde hebben eerder op m'n les beat en daarna op de blauwe phoenix II gezeten, maar op beide gitaren stonden ze eigenlijk als een tang op een varken.
Op deze vind ik ze best te doen; sober en functioneel:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KLV7RPHN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CFBTIIIL.jpg
Maar eens zien hoe de opdrachtgeefster erover denkt ;) Een tikje exotischer lijkt me ook leuk.
Die zwarte rand langs de control plate is echt heel geslaagd. Om over de rest van de gitaar maar te zwijgen. Ik blijf jouw vernuft waarmee je bijna als zelf weet te maken erg waarderen.
vooral die gespleten brug is fabeltasties :cheerup:
Hi
Ik heb een emmertje onder mijn mondhoeken gezet.
Wat is dat mooi.
Ik ben gewoon tering benieuwd naar
- wat de dame ervan vindt
- hoe die gitaar klinkt, want ik ken qua samenstelling (hout en elementen) niks wat hierop lijkt
Super mooi gedaan!
Groet Gus a.k.a. Duhsjaak
Jeemig, ik heb dit topic ademloos zitten lezen en verdorie, gaandeweg was ik al bang dat ie nog niet klaar zou zijn bij blz.43.....
Maar wat een fantastisch project is dit !
Twee dingetjes (ik durf het bijna niet te zeggen): ik vind de gitaar blank echt al waanzinnig, maar ja.... ;)
En ik geloof dat ik de potmeterknoppen toch ook van messing zou maken.
Maar verder: mooi, mooi mooi!
@ Barno: prachtig dat je die tip gaf van die "verborgen boodschap". Dat zijn dingen waar ik (als vader) ook erg gevoelig voor ben!
Gr. C.
Dank, dank allemaal. Bijna teveel eer :sssh:
@ guitarkid
Ik heb wat knopjes rondslingeren dus ik kan alvast wat proberen. Kan best nog veranderen. Dit zijn in ieder geval goede degelijke knoppen die niet uit de toon vallen (degelijker in ieder geval dan de potmeters die eronder zitten :D ).
@ no 1 hops
Dat groen is wat, hè ;) Ik voel me daar zelf ook niet 100% zeker over, maar mijn dochter kennelijk wel. Ik heb gisteren even wat zitten photoshoppen en ik denk toch dat het best goed kan werken mits het niet al te knalgroen wordt.
Daarnet heb ik me nog eens op de elektronica gestort. Eerst een bypass-schakelaartje eraan gehangen om te horen of die 100K van de potmeters voldoende is en dat blijkt het geval. Bill Lawrence heeft gelijk (hoe kan 't ook anders): als de impedantie van de elementen lager is, kan de waarde van de potmeters lager zijn.
Voor het volume heb ik een mooi verloop en bij vol open is er geen verschil te horen met de bypass-stand. De toonregeling heeft een lineaire potmeter en ik overweeg daarvoor ook een logaritmische te proberen; hij werkt maar het effect komt er vrij abrupt in ergens op ongeveer het laatste kwart van de draaihoek.
Toen ben ik met condensatortjes gaan experimenteren. Aanvankelijk had ik er 22 nF in gezet maar daarvan was de invloed gering; wel hoorbaar maar niet echt een wegdraaien van het hoog, meer een horen dat er ergens iets in de resonantiefrequentie verandert zonder dat ik er echt de vinger op kon leggen.
Even gezocht wat ook alweer de formule voor de resonantiefrequentie van een LC-kring was ( 1 / 2pi (LC)^0,5 ) en me hernieuwd gerealiseerd dat het product van de inductie en de capaciteit constant moet zijn om de toonregeling 'normaal' te laten werken.
Nu is de inductie van mijn elementen maar ongeveer 1H. Zeg dat een doorsnee strat-element een inductie van 2,5H heeft. Dan zou mijn condensator dus 2,5 maal zo groot moeten zijn om eenzelfde effect te sorteren.
Dus eerst maar eens 47 nF parallel gezet met die 22 nF die er al zat. Dat was al beter maar nog steeds niet ingrijpend genoeg. Toen die twee eruit en er een exemplaar van 100 nF in gezet en daarmee kan ik leven.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RZAANUJX-D.jpg
Mocht je nog gewone gitaarpots willen gebruiken.
http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm
Ziet er goed uit! Gewoon groen beitsen die handel:seriousf:
Yep, die truc ken ik. Ik geloof dat ik zelfs ooit op dezelfde pagina ben terecht gekomen toen ik me in dit soort dingen begon te verdiepen.
Ik had geen zwaardere pots meer in huis, dus ik moest wel even naar de winkel.