Ik hou van echte knopjes. En als ik met de AD75019 aan de slag ga kan ik ook wel wat parallel-mogelijkheden inbouwen. Stereo gaat niet gebeuren; ik wil het juist wat makkelijker/compacter maken.
Printable View
Echte knopjes hoeven niet weg - het worden dan digitale knopjes die dan bijv. de Arduino uitleest. Voordeel is dat je signaal niet meer echt door de pot loopt. Je kan soft-pots maken door met een display aan te geven welke functie elke pot heeft... Zo kunnen dezelfde knoppen makkelijk andere/alle functies krijgen. Een dedicated volume-pot etc. is wel handig.
Maak je een eigen topic aan als je echt begint? Ik zie graag de foto's van de voortgang :seriousf:
Succes!
"display" ... "functies toewijzen" ... "soft pots" ... klinkt allemaal heel er 21ste eeuw; maar wij ben nogal conservatief. ;)
Echte pots, "pluggable prints" (iets met een connector), en meer van dat soort analoge snufjes. Overigens kan ik straks met de AD75019 ook effecten van volgorde laten wisselen.
We zijn al een heel eind! :crazyhappy:
https://lh3.googleusercontent.com/mc...=w1278-h720-no
De software is nu ook bijna klaar!
Ik heb alleen wel een "probleempje" met het aantal pinnen waardoor op dit moment de digitale pots nog niet mogelijk zijn. Ik ga versie 1.0 nu hardwarematig uitvoeren, en in de tussentijd bedenken hoe ik pinnen kan gaan besparen. Er zitten namelijk drie seriële IC's op die ook wel allemaal via SPI aangestuurd kunnen worden. Al is het dan wel jammer dat bijvoorbeeld voor het knipperen van een LED ik 256+16+8bit uit moet sturen. Maar het zou me wel tot 5 pinnen kunnen besparen.
Nu eerst een printje maken met nogal wat buffers: ik kan 14 loops aansturen en dan nog een globale in- en output buffer.
Of je gooit er een I2C IO Expander op. Ik heb ooit een lib voor de PCA9555 (16 bits IO expander) geschreven waardoor je op dezelfde manier de pinnen kan benaderen als normaal. Staat in mijn Github.
Nou; de DM13A stuur ik zelf aan via shiftOut(), de rest via SPI of via een library. Als de digitale pots netjes via dezelfde manier werken (latch low, data, latch high) kan ik daar gewoon oneindig veel achter hangen.
Alleen over digitale pots mag geen audio lopen, geloof ik. Ik heb wel een "mute while switching" optocoupler in het geheel, maar dan kun je nooit zo'n pot aan een expressiepedaal toewijzen.
Ik geef het toe, dat ik het nooit getest heb, maar toch ff gegoogled. Zomaar een voorbeeld: https://www.maximintegrated.com/en/a...ex.mvp/id/1828
Er zit wel een kern van waarheid in. In het artikel geven ze aan dat het gewoon mosfetschakelaars zijn met een weerstandsladder. Wat ze ook aangeven is dat je een make-before-break moet hebben waardoor hij eerst de volgende pakt voor de vorige stand los te laten. Geen idee of die chip van jou dat doet.