daar ben ik het niet mee eens:)
Printable View
Gezien de volle stadions en een veel breder muzikaal scala lijken de Peppers me nou niet bepaald over the top. Als het je smaak niet meer is, ja, dat kan.
Ik heb nu The Empyrean meerdere malen beluisterd en moet toch tot de conclusie komen dat dit niet bepaald Frusciante's beste werk is... Ik heb echt geprobeerd het te leren luisteren, ik vind het simpelweg tegenvallen, kan er ook niks aan doen.
Nee hoor. Maar een album dat volledig leunt op de innovatie van zn gitarist is, in mijn ogen, maar een zwak album. En ik kan nou niet zeggen dat het echt sterke liedjes zijn. Er zitten een aantal hoogtepunten tussen, maar 4 hoogtepunten en 24 matig a redelijke liedjes vind ik toch bar weinig. Als het nou 4 hoogtepunten en 6 redelijk liedjes waren, was het een heel ander verhaal geweest.
Tja, er zijn genoeg artieste die 10 stadions vol krijgen, maar al lang over hun (muzikale) top zijn. (Rolling Stones bijvoorbeeld) Het is meer de overtuiging die ik de laatste jaren bij de Peppers mis en bij Frusciante solo wel voel. Begrijp me niet verkeerd, want BSSM is een van mijn all-time-favorites.
Is dat echt je argument?:dontgeti: weet je hoeveel bands maar 1 'brein' van de band hebben...
En trouwens, het is toch juist beter dat ze 24 nummers dr op hebben gezet ipv 12, en dat zonder meer geld te vragen, zie je tegenwoordig niet veel meer:satisfie:.
Maar die bands met 1 'brein' zijn meestal in mijn ogen minder dan bands die als collectief een album dragen. Kijk naar Radiohead of The Beatles, zij hebben allebei 4 songwriters. En ik luister de RHCP ook niet om alleen naar Frusciante te luisteren, ik luister naar alles. En als dan Frusciante als enige echt zijn 'niveau' haalt, is de ander 3/4 onder de maat. Snap je?
En tja... ik geef meer om kwaliteit dan kwantiteit. Ik betaal veel liever voor 10 nummers waar ik echt tijden van geniet, dan voor 28 nummers waarvan ik meer dan de helft na twee weken skip.
flea bednekt zijn bas lijn echt wel zelf en de tekst word in 9 vd 10 gevallen volledig door Antony geschreven. Vind het dan een beetje raar dat je zegt dat ze alleen op frusciante leunen. Vind het juist ene band waarin iedereen zijn eigen aandeel heeft. Flea doet zijn bas, frusciante gaat er tegen in met zn gitaar en Antony pleurt er weer een rap achtig, maar toch melodische zanglijn overheen.
Peppers leunen absoluut niet alleen maar op frusciante. Frusciante is gewoon wel de man die goed is in het schrijven van muziek, maar dat is volgens mij in bijna elke band zo. Freddy Mercury schreef ook bijna alles voor Queen, maar liet Brain May, Rodger Taylor en John Decon echt wel zijn eigen ding doen.
Ik snap dat iedereen hun eigen ding schrijft, maar als alleen Frusciante er in zijn ding boven uitsteekt leunt het album op de kwaliteiten van Frusciante, snap je? Flea is een goeie bassist, maar op SA vind ik hem weinig toevoegen en Kiedis' teksten heb ik al nooit zo denderend gevonden (Op Sir Psycho Sexy na :)) plus het feit dat zijn stem soms echt te kort schiet in het echte zingen. Iedereen heeft dus wel zn eigen aandeel, ik vond het gewoon tegenvallen.
En met schrijven heb ik het niet alleen over teksten, ik heb het over teksten, zanglijnen, gitaar- en basstukken, drums en effecten. Volgens mij kan je beter een band hebben met 4 gelijkwaardige muzikanten dan een band met 1 virtuoos. RHCP was zo'n eerste band, maar op het punt dat Frusciante vooruit ging bleef de rest achter. Er was geen harmonie meer, de chemie werd voor mijn gevoel na BSSM per album minder. (One Hot Minute even buiten beschouwing latend) Met Frusciante solo hoor ik die harmonie veel meer, omdat hij alles mag bepalen. Hij is de baas en hij schrijft in eerste instantie alles. Dat is het verschil, maar het is natuurlijk maar mijn nietige mening. :)
even terug komend op The Empyean.
Ik hoorde gister pas dat ie uit was gekomen, in mijn geheugen was het de release pas eind januari, en heb hem dezelfde nacht nog beluisterd.
Wat een geweldige plaat vind ik dit, echt waar, eerste nummer is wel een goed begin voor de rest van de plaat. Before the beginning deed me wel denken aan maggot brain van funcadelic. Dan song to the siren, rillingen over mn rug.
btw, die basloop in Dark/Light is wel heel erg vet hoor, Zo!
Gehele plaat bracht mij in staat van extase, ging helemaal op in de muziek. Waarom weet ik eigenlijk niet, het spreekt gewoon erg tot mijn verbeelding denk ik. Daarnaast vind ik dat deze hele plaat erg goed gemasterd is, bijna tot in de perfectie uitgelijnd qua sounds.
wat een ervaring. Nu geen maagd meer voor deze plaat :P, zal nooit meer hetzelfde zijn als de eerste keer beluisteren.
nu ben ik ook een groot fan van de weg die frusciante volgt, ben ook een groot fan van z'n sound van 2004, de 4 albums hierin gemaakt. (sommige samenwerkingen met klinghoffer)
het mag menig van jullie niets doen, of weinig, maar voor mij is dit echt frusciante ten top.
hmm, loshangend verhaal. hopelijk is mijn centrale stelling doorgekomen. :)
ik ben een gelukkig mens.
Dudes, De peppers moeten echt niet stoppen.
Stadium Arcadium is een steengoed album, of van de 'nieuwe' stijl houd of niet.
Het heeft naar mijn mening wel iets dat elk album 'anders is'.
Ballads, Rocknummers, Popnummers en uitstapjes naar andere stijlen.
Goeie baslijnen, erg lekkere gitaarsolo's, mooie teksten en goeie balans tussen hard en zacht, snel en langzaam.
Er zijn maar 1 of 2 nummers die ik echt niks vind.
En bands als de stones en Neil Young die elke 2 jaar met een albumpje komen met 1 of 2 leuke nummers en 100en euro's voor conertkaartjes vragen mogen wel door gaan?
Alsjeblieft zeg:sneaky:...
Bovendien, Live staan ze als een huis!:gitarist:
Ik heb ze al 3x gezien en dat waren een van de beste concerten die ik heb gezien.
Live worden de solo's niet precies nagespeeld, maar Frusciante geeft er zijn eigen draai aan zodat elke solo die hij speelt uniek is.
Dan nog de jams die ze regelmatig spelen, geen enkele andere band ter wereld ze ooit na zal doen, de sfeer en emotie die daar bij vrij komt is geweldig, zeker als je dr zelf bij bent!
Nee, de Chili Peppers gaan niet stoppen, nu niet, nooit niet!:satisfie: