Oorspronkelijk geplaatst door
morris
Hier heb ik inderdaad veel tijd aan besteed, want daar heb ik in het begin wat moeite mee gehad.
1) belangrijk is de kwaliteit van je IEM's er zit veel verschil in de diverse modellen, waarbij duur 3-weg niet noodzakelijkerwijs lekkerder klinkt dan een 1- of 2-weg systeem, voor gitaar dan. Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker mijn goedkope westones dan mijn dure custom molds.
2) mijn geluiden heb ik op studiomonitors afgesteld (tannoy en adam). Eigen mixen waar ik de gitaartracks uit heb gehaald, en vervolgens mijn sounds zowel op hard als zacht volume getweaked. Ik heb hierbij vrij nauwkeurig mijn studiosound kunnen benaderen door telkens te A/B en. Op elke goed afgestelde PA klinkt het dan gewoon ook goed.
3) Dan nog ervaar je wat verschil tussen de sound over PA/studiomonitor en de sound over je IEMs. Dit laatste vind ik minder belangrijk, want je went er aan, bovendien is een perfecte stereomix op je oren zoveel belangrijker in een livesituatie. De band klinkt veel strakker en relaxter als iedereen een goede mix heeft. Dan nog heb ik het verschil goed kunnen nivelleren door verschillende uitgangen te gebruiken. Eén signaal gaat stereo naar de podiummixer en wordt via harting doorgelust naar de front. Ik krijg zelf een persoonlijke mix exclusief gitaar terug. Het andere signaal gaat door een iets andere Global EQ setting in de Axe naar een Fisher IEM amplifier, alwaar ik mijn gitaar bij de bandmix voeg. Werkt absoluut fantastisch!
Heb jij er problemen mee om een goede balans te vinden?
Morris