Nee een bus is doorgaans zat om een mooie dekkende kleurlaag te spuiten. De transparante lak geeft hem vervolgens de dikte die je nodig hebt om te polijsten.
Printable View
Dan haal ik er twee en gun ik mezelf iets meer oefening op een ruim proefstuk, dat lijkt me wel zinnig.
Super bedankt voor de goeie tips, ik heb er helemaal zin in! Hij is al uit elkaar, morgen schuren!
Schuurwerk zit erop, best netjes gelukt.
Enige punt van twijfel is vanuit welke positie ik 'm ga spuiten.
Hangend lijkt me op zich handig te doen, maar hoe spuit je dan netjes de onderkant?
Plat leggen? Nog makkelijker, maar na hoe lang drogen kun je 'm dan veilig omdraaien zodat je de gelakte kant niet beschadigt?
Verder zie ik ook nog handige harries met een steel met 4 bouten aan de body en die dan weer in een T-stuk en die dan weer stevig.... maar da's een hoop geklus voor hoogstwaarschijnlijk een eenmalige actie.
Of met een lat toch bevestigen aan de body en die lat klemmen aan de workmate? Dat is maar een bescheiden beetje klus.
Wie biedt? :)
Ik ben inmiddels een heel eind, maar ik zit nu in twijfel. Na de metallic lak heb ik op de body de colormatic 2k blanke lak gedaan en daar zit 'm de twijfel. Alleen bovenop de body hals verbinding en de bovenste hoorn is duidelijk meer glans gekomen en op de voor- en achterkant beduidend minder.
Ben ik te voorzichtig geweest? Ik heb de eerste laag blank heel dun geneveld maar de tweede laag naar mijn idee maximaal dik dat ie net geen lopers kreeg. Nog dank voor de tip van dat merk trouwens Napoje!
Tweede, als ik het misschien te weinig dik blank gelakt heb, kan ik er dan nog 1k blank extra overheen zetten? Ik heb nu voor de headstock hier Motip 1k in huis Of wordt dat lelijk?
Glans komt wel met polijsten. Je zal hem toch eerst met waterproof moeten schuren. Wordt ie zwz weer mat. Wat ik wel doe is tussen het wisselen van grid er even met een polijstschijf of doek overheen ga om te zien hoe goed ik geschuurd heb. Kan ook met wat wasbenzine erover krijg je een redelijk beeld.
Probeer anders eerst een klein vlak bijvoorbeeld een hoorn helemaal glanzend en vlak te krijgen om het gevoel te krijgen. Lastig uit te leggen, moet je echt zelf uitvogelen. Als je spuitwerk strak is hoef je minder grof te schuren en heb je ook minder kans door de lak te schuren. Pas vooral op met de randen. Dit is zwz het moeilijkste van gitaarbouw mijn inziens. Mij koste het 4-5 gitaren voor ik het een beetje kon en nog is het nog kan het beter.
En werk het liefst met goed waterproof schuurpapier en polijstmiddel. Geen commandant in ieder geval, ik gebruik zelf colad one step ready. Menzerna heeft ook zoiets. Echt veel beter.
schuren: kovax assilex. hands down het beste. Geen geklooi meer met water en nat schuren. Bwugh. Ik gebruik water alleen nog maar met de 3M trizact maar die kan ik op een prijzige poetsmachine zetten.
Polijsten: de 1 stap HC400 van Menzerna is te gek voor met de hand poetsen. Pak je machines erbij, is mijn favoriet de 3M 51815 'met de groene dop' en de grijze Rupes polijstpad. Die combinatie haalt makkelijk 45 tot 60 minuten af van het polijsten!
1K kan je prima zetten over een 2K lak maar andersom is dat niet aan te raden, tenzij je een 1K solvent based basecoat hebt en je hebt het voldoende laten dampen (ongeveer na een half uur). Basecoat is namelijk geen lak, daarom kan dat wel.
Ik gebruik de Colormatic 2K tegenwoordig als mijn lakfiller (dus níet houtfiller; dat is weer wat anders), die blok ik vlak en dan lak ik af in nitro of een (andere) 1K lak. Een 1k hardt namelijk wat harder uit en is dus ook wat makkelijker gloss te krijgen. Mocht ik door de 1K laag schuren, kan ik die makkelijk opnieuw opbouwen om dat daarna te polijsten; bij 2K zie je toch de lagen als je daar doorheen schuurt. En inderdaad: colormatic. Geen Spraymax (meer voor mij!).
Ik vind het polijsten van een 2K lak geen probleem (handmatig of machinaal) maar ik vind het resultaat gewoon minder mooi, haha.
Kijk, weer een berg tips waar ik een hoop aan heb, thanks beide!
Ik heb de headstock ook gespoten, die ga ik vanaf vandaag eerst aflakken in 1k motip blanke lak. Weekje of twee wachten en dan kijken we eens goed naar de verschillen met de body, die in 2k colormatic is afgelakt. Of zou ik die body nu ook al een extra laagje 1k blank kunnen geven? 2k zit er nu 4 dagen op)
Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring" :D
Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak :D
O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis :crazyhappy:
je kan prima die 1K over de 4 dagen oude 2K spuiten maar ik zou wel eerst de 2K blokken (vlak schuren) zodat je minder 1K hoef te spuiten om een strak resultaat te krijgen.
Je schuurt met 600 om alles vlak te krijgen; je schuurt dus de sinaasappelhuid eruit en waar de lak is gaan inzinken. Het schuren met fijner grit om de glans terug te halen. :) Dus ja, gewoon knallen met 600 en als alles vlak is naar je zin, met 1200 en 2000.Citaat:
Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring" :D
Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?
Fred gebruikt al jaren geen Commandant meer, weet ik bij toeval ;) Hij pakt die 3M tegenwoordig (goh, waar zou ík die vandaan hebben, hahah!). Het voordeel van die 3M en Menzerna HC400 is dat het 'grof' begint (veel snijkracht) en daarna vervalt naar een fijner grit. De commandant doet dat niet, dus je draait op een gegeven moment er swirls in omdat de korrel gewoon niet fijner is dan dat. Sinds ik Menzerna en 3M gebruik, is het veel makkelijker om die fijne krasjes eruit te krijgen.Citaat:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak :D
Ik zou een paar lagen lak spuiten, blokken met 600, decal erop en dan weer aflakken. Omdat je (geloof ik?) al 1K gespoten hebt, is het een kwestie van lak opbouwen tot je scheel ziet hehe. Anders zou ik de decal direct op de headstock gedaan hebben na de kleurlaag, en dan 2K als lakfiller, blokken na 3, 4 dagen en dan aflakken met 1K.Citaat:
O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis :crazyhappy:
Nog 1 tipje over aflakken met 1K: het geeft een mooi(er) resultaat om om de zoveel lagen te schuren tussen de lagen. kan gewoon droog, trouwens. Je haalt er de stofjes mee weg en vlakt alles. Ik doe het na de eerste 5 lagen, en dan om de laag. Zo houd je controle over je lakdikte en is het makkelijker vlak te krijgen op het eind. Maar na een laag of 7 wil je toch wel weer nat schuren anders trek je de lak als rubber weg; hier is Kovax SuperAssilex 'blue' weer geweldig want dat schuurmiddel móet je droog gebruiken maar als je niet zoveel lakt, is dat echt niet nodig.
Colormatic 1K is trouwens net als nitro: curen en curen zo lang als dat je kan. Je kan het al polijsten na een week hoor maar het gaat toch weer inklinken en dan kan je helemaal van voren af aan beginnen. Drie weken, dat is echt het minimum.
Super!
De headstock is nu nog alleen kleur, dan wacht ik gewoon tot ik de decal heb en ga ik daarna pas blanke lak doen. Dat scheelt!
Body ga ik dan toch eerst maar schuren en dan alsnog 1k erover, ik had er op deze manier geen goed gevoel over. Bang dat de blanke lak laag te dun was. Ik had daarvoor een lopertje gehad hier en daar en was steeds dunner gaan spuiten, al had ik de tweede laag 2k wel dikke zoals voorgeschreven.
De 1k blanke lak die ik nu heb is motip clear uit de Effect lijn, colormatic kon ik zo gauw niet vinden in 1k. Onaangebroken, dus ik kan nog terugbrengen en bij de automaterialen handel een betere halen als het slim is. Ze hebben van Motip zelf ook nog Prof Rally en nog andere maar daar zie ik qua specs geen verschil in. Prijs ook niet echt.
Nou, het grove werk is gedaan.
Bijlage 802
Klein plekje bij de pocket aan de voorkant waar ik ondanks voorzichtigheid finaal door de kleurlak heen ging ipv blanke lak opschuren en idem een minimaal radje aan de achterkant. Eigenlijk was de overgang van vlakke body naar ronding niet helemaal mooi, maar goed, dat was af fabriek zo en ik had er bewust voor gekozen om niet heel de body te strippen en te smoothen maar door te gaan op de geschuurde lak. Dat liet wel zien dat de lak soms bijna als filler gebruikt was, ghehehe...
Maar goed, enige dat nu opvalt is dat de decal volledig zichtbaar is, gek genoeg. Ik heb 'm gezet na de kleurlagen en er overheen gegaan met een aantal lagen blanke lak, die uiteraard nog niet gepolijst is. Ik had eigenlijk verwacht dat de doorzichtige randen van de decal al meteen onzichtbaar zouden zijn. Komt dit pas goed na polijsten, ligt het aan de iets donkerblauwe metallic kleurlak, of anders?
Als in: komt dat nog goed? :dontgeti:
Kleurverschil gek genoeg. Wat achter de decal zit, oogt lichter. En de decal was echt super transparant zoals het hoort.
Ja, waterslide. Prima laten drogen ook, het was er perfect zonnig voor.
Vreemd. Ik heb meerdere waterslides zelf gemaakt met waterslide papier en laserprinter en daar nooit last van gehad.
Kan het zijn dat het iets “relic” is? Bij oude fenders zie je door de veroudering namelijk de decals erbovenop liggen en misschien is het juist de bedoeling om dit effect te repliceren. Maar normaal gesproken hoort het niet te zien te zijn en ik denk niet dat het met polijsten verdwijnt.
Kan je anders eens een detailopname plaatsen?
Bijlage 803
Ik had, zoals Orpheo voorstelde, de decal direct na de kleurlak erop gedaan. Daarna voldoende lagen blanke lak, 1k, nu dus even wasemen. Ik heb het idee dat het door de metallic komt. Daar waar de decal op ligt, lijkt het wel mat. Eerst metallic, dan blank, dan decal, dan blank had misschien toch beter geweest. Nou ja, het kan nog, ik ben inmiddels wel gewend dat het overnieuw moet :D
Nooit eerder bij de hand gehad. Wel interessant probleem. Werkt misschien beter op een lichte achtergrond,
Ik plak ze altijd over de gepolijste lak heen en spuit dan nog wat dunne 1k die ik alleen met polijstmiddel laat glansen.
Misschien heb je aan deze link iets:
https://www.mylespaul.com/threads/he...-decal.437044/
Helder. Het moet écht glans zijn voor je gaat plakken. ik had het direct na de kleur gedaan, maar metallic kun je niet schuren.
Ik denk dat Orph niet doorhad dat ik met een medium/donkere metallic lak bezig was :makeup:
Schuren, kleur sprayen, blank lakken, schuren/polijsten, decal, balnke lak, schuren/polijsten...
Of misschien heel gek: nu polijsten nu er al ruim blanke lak op zit en proberen de tweede decal, die ik gelukkig heb, écht recht over die ander heen te plakken :supercool: Dat zal niet simpel zijn maar wel heel veel tijd schelen.
Ja geen verwijten hoor, ik zag achteraf waar het mis ging. :grouphug:
Ik had nog wat ander advies in gewonnen en ook dat was: mwoh, met een wat donkere ondergrond blijft het lastig om het echt zonder randjes te krijgen. Het is ook te lastig om dat frivole logo met een mesje uit te gaan snijden. Ik laat het gewoon zo. Het blijft toch mijn eigen verbouwde project Squier, het hoeft geen perfect axe te worden. Het ging erom dat een hoop dingen die ik normaal zou uitbesteden, ik nu eens zelf zou gaan doen. En daar hoorde een refinish eigenlijk niet eens bij, dat idee kwam als laatste!
De hals wordt een andere Squier, de J Mascis hals (echt super fijn ding!), andere slagplaat wit parelmoer kot erop voor het contrast, de electronica ga ik aanpakken qua pots en treble bleed, rhythm circuit is goed (verrassend goed zelfs!), de trem wordt een Fender Japan exemplaar. De non-locking Squier vond ik niet helemaal je dat.
Dan maar met een iets minder mooie decal maar wel een matching headstock: thanks guys :) Veel aan jullie adviezen gehad!
Zoveel trots kan ik dan op zeker niet voor me houden :D
Eerst metallic, dan blank, dan decal en dan de rest van de blanke lak. Wel een heel vet project!!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Quick & dirty tips nodig!
Van een kennis een oud 3/4 Spaans gitaartje ter opknappink meegekregen. Financiële waarde gelijk aan nul (een heuse Avora, de kenner weet genoeg!) maar emotionele waarde erg groot want ooit een verjaardagskadootje van vader zaliger. Lak verweerd, randen geschaafd, butsen en krassen, een microbiotoop op het fretbord, knarsende stemsleutels, alles is sneu. De bedoeling is om de oude lak er af te schuren, de "binding" met de hand bij te kleuren, en er een satijnlak overheen te spuiten. Perfectie is niet gewenst, maar het moet gewoon wel weer leuk om naar te kijken en fijn om op te spelen zijn.
Dus eerst de snaren er afgehaald en weggegooid, ondanks de antiekwaarde. Stemsleutels (na enig aandringen) verwijderd. Rozet afgeplakt want die moet behouden blijven. De top kan nat geschuurd worden met 400 ofzo, dat is voldoende. De achter- en zijkanten echter hebben hier en daar hun kleur verloren, de bruine kleurlaag laat te veel van het blanke multiplex zien. Het zou fijn zijn als ik dat een beetje roodbruin bij kan kleuren: schuren, beitsen, lakken?
Dan de lak zelf. Eigenlijk wil ik er twee, hooguit drie lagen van een Gamma spuitbus op hebben, satin finish want hoogglans is lastiger (?) en niet echt passend. Maar het moet er wel een beetje netjes uitzien en een beetje blijven zitten natuurlijk. Betere of makkelijkere alternatieven (goedkoper hoeft niet)? Olie is op langere termijn te bewerkelijk dus dat wil ik eigenlijk niet.
Dan het fretbord TLCen, de stemsleutels WD40en, nieuwe snaren erop en klaar. Keep it simple stupid. :)
Nou, corona project 2 in aantocht :D
Wederom pomp my Squier maar nu een 72 (dus de LP layout zal ik maar zeggen) waar ik eig3alkeen de body, switch en output van ga gebruiken. Nou heeft die body zo'n lullig dün streepje muddenop lopen waar de twee helften van de body gelijmd zijn. En ik wil 'm refinishen zonder streepje, uiteraard. Is de vraag: komt dat goed net schuren tot de grondlaag, plamuren, schuren of kan dat beter geplamuurd worden vanaf kale body?
Uw tips zijn van harte welkom!
Met lakplamuur gaat dat prima.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het is al even een tijdje stil in dit lak topic... weer eens even ophalen.
Ik ben momenteel bezig met een nieuw bouwproject. Een all natural wood flying V. Een mahonie hout flying V met ebben binding, ebben fretboard, jatoba inleg, ebben kopfineer.
Nu zit ik alvast een beetje te praktiseren over de afwerking hiervan. Tot op heden heb ik eigenlijk altijd gekozen voor nitro lak op mijn zelfbouw gitaren, omdat dit 'het beste' zou zijn. Maar ik moet zeggen dat ik het redelijk prijzig begin te vinden en het opbrengen met spuitbus vind ik ook altijd een hoop gedoe en er gaat altijd een hoop verf de omgeving in i.p.v. op de gitaar.
De tegenhanger van nitro in de gitaarwereld is eigenlijk PU lak. Nu vroeg ik me af over er mensen zijn die ervaring hebben met het aanbrengen van een 'wipe on' lak. Bijvoordeeld een trae lyx 2K PU lak of iets dergelijks. Dit geeft een harde PU laklaag die volgens mij prima hoogglans te polijsten is. Ervaringen?
Ik heb ooit rustins plastic coat gebruikt met goed resultaat maar je schuurt je helemaal het lazarus.
Ik zou zeggen: eerst vullen met zpoxy of zo (mits het transparant moet zijn) en dan gewoon transparante acryl (bussen van de action zijn zeer geschikt). Zijn al genoeg draadjes hierover.
Nitro is rotzooi. Men gebruikt het omdat het zzeer dus aan te brengen is maar dat kan met acryl ook
Maar als he toch perse “toonlak” nitro wilt zijn deze prima betaalbaar:
https://www.nonpaintstore.nl/spuitbu...klk-kopen.html
heb met deze ook goed resultaat gehad, maar wel dampfilter gebruikt.
dit was het resultaat op de body
https://i.ibb.co/hMWc2Pv/86.jpg
je zou ook aan Rustins Danish oil kunnen denken.
Zit was is vermengd en kun je goed uitpoetsen waardoor het niet plakkerig wordt
deze body zit in de Danish
https://i.ibb.co/kcNHTXt/topsight.jpg
https://i.ibb.co/bWrcJd7/bijnaklaar-1.jpg
Dat is geen prototype, maar mijn, in overleg en toestemming van Barno, tribute mini 'the vagabond'.
hals is van een extreem klein mini gitaartje en naar ik mij herinner MDF body
https://i.ibb.co/JjRC2PR/begin-vagabond.jpg
achterkant van de vagabond is van zijkanten van een bed, ik denk grenen.
https://i.ibb.co/jz9MHPS/bijnaklaarback.jpg
de top is van een aantal delen massief eiken parket.
Toen zat er nog een Bill Lawrence L500 r in, maar ik wil iets anders proberen en dan voor slide.
Ik heb weleens danish oil gebruikt op een hals, maar die vind ik erg snel vuil aanladen. Esdoorn halsje, misschien combineert het niet goed met mijn huidvet haha.
De plastic coating van rustin ken ik niet. Eens wat rondzoeken op internationale forums ook, kijken wat de ervaringen zijn.
Danish oil en poreuze houtsoorten als mahonie. Ik zou er niet aan beginnen. Kost enorm veel lagen en schuren voor die poriën dicht zitten.
Ja mijn ervaring met danish oil was ook eenmalig op gitaren. Vond het geen fijn spul voor op een hals.
Ik was vooral benieuwd naar zo een 2k trae lyx PU lak. Ik heb daar mijn eiken kasten mee afgewerkt destijds en is makkelijk te verwerken, reukvrij en goed slijtvast. Op mijn kasten zit de ultra matte, maar hoogglans valt misschien op een gitaar prima te polijsten.
Binnenkort misschien eens een proefje doen.
juist het niet dichtmaken van de poriën was voor mij juist een pre met mijn mini gitaar.
houd wel van iets niet zo strak en vlak.
maar ik vraag mij wel af of er verschil is in Danish oil, die van Rustins beviel mij goed en plakt ook niet.
doe er al mijn niet maple fretboards ook mee als onderhoud.
de gitaar met plastic coat was jammer genoeg niet een succes.
zwaar, en de omtrek was die van een 4/4 acoustische gitaar met een fender strat scale nek.
die verhouding zorgde niet voor speelcomfort.
ps. de plastic coat met kwast aangebracht.
mengsel in wek pot gedaan zodat ik het kon afsluiten met kwast erin en dus langer kon gebruiken.
in de douche alle muren eerst afgespoeld zodat alle stof verdwenen was en na droging daar gelakt.
Sorry mensen maar deze vraag is waarschijnlijk al meerdere keren gesteld, maar ik heb geen goesting om zoveel pagina's terug te keren op dit forum.
hoe krijg ik die krassen uit mijn gitaar, al hoeft het niet perfect te zijn maar toch iets beter dan dit
https://photos.app.goo.gl/4yAPe5YU5qh9BXJQ8