Foto komt vanavond, Thiez, nu eerst even belasting genereren.
13 uur later:
https://avando.home.xs4all.nl/images/P6270073.JPG
Printable View
Foto komt vanavond, Thiez, nu eerst even belasting genereren.
13 uur later:
https://avando.home.xs4all.nl/images/P6270073.JPG
Hee, Souman wil dat wel doen voor een schappelijke prijs zie ik... misschien nog wel goedkoper want het zit alleen in de top. Zoveel sentimentele waarde heeft deze gitaar echt nog wel.
Speelt en klinkt trouwens ook nog prima. :)
Hm het lijkt bijna een slijtplek. Is de lak eraf? Of is hij dof geworden? Of is het echt enkel een verkleuring in de lak, dus de bovenlaag nog gewoon glad en glanzend.
Het laatste, de lak is helemaal intact, alleen wit verkleurd.
Hi Guys,
Ik heb ongeveer de helft van de 150 pagina's LAc FAQ doorgespit en ook met de zoekfunctie naar TV-Yellow gezocht. Zal ongetwijfeld aan mij liggen maar found nothing :-)
Ik heb een LP Junior kit gitaartje gekocht met een mahonie body. Deze wil ik heel graag TV-Yellow maken. Heb al op amerikaanse fora gekeken maar die gebruiken producten die wij niet hebben.
Any advice hoe ik de TV-Yellow kan creëren? Mijn dank is oneindig.
Staat het hier niet tussen?
http://www.gitaarnet.nl/archive/inde...43489-p-6.html
£35,- shipping.....nondeju...
Het is overigens niet zo dat er één TV yellow kleur is. Ik dacht dat het een verkleuring van een oorspronkelijk lichtere tint was. Net zoals bijv. een tea of lemon burst.
Ik heb even de pech gehad dat ik het schroefgat van een pianolakachtige zwarte polyester lak heb doen breken.
de schroevenkoppen van de 4 way switch staken net te ver boven de body uit en blokkeerden soms de schakelweg. wilde de gaten wat ruimten, wat op zich lukte, maar net niet ruimt genoeg en toen ik de schroef erin draaide kwam er toch spanning op de lak randen en crack
hier een foto
https://i.ibb.co/9pyG125/crack2.jpg
nu heb ik eerst met een injectie spuit zoveel mogelijk kleurstof ingespoten zodat de lichte kleuren onder de lak zwart zouden worden, daarna met zwarte maker stift he binnenkant van het schroefgat gedaan en toen met secondelijm geprobeerd eventuele losse deeltjes te lijmen.
dit ging op zich goed.
hierna is er een laagje epoxy lijm op gesmeerd omdat het niveau verschil tussen de beschadiging en de body zichtbaar was en wilde het zo opvullen.
maar hoe kom ik nu weer level met de body, wat is de meest veilige manier?
zo ziet het er nu uit
https://i.ibb.co/gzpSK1H/beschadiging-epoxy-herstel.jpg
Iemand ervaring met de weatherchecking lak van gitarrenbastler?
Ik heb hem gebruikt op een pelham blue flying v..... 100 euro aan lak compleet verneukt... lak zat er strak op, na het blauw een weekje laten staan. nu weatherchecking blanke lak erop en alles begint te scheuren, inclusief blauwe lak. Weinig te maken met vintage craquele.
https://myalbum.com/photo/J4AUawsrvYZq/540.jpg
Dit is de lak bij mij
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...1afb35f796.jpg
Dat ziet er netjes uit idd. Zo had ik hem ook in gedachten... misschien dat hij niet zo lekker werkt over een dekkende lak? Of misschien is een week toch nog te kort geweest om het blauw te laten drogen.
Het lijkt er op dat er toch iets verkeerd gegaan is met de lak. Hij scheurt ook niet verder momenteel, enkel dit gedeelte bij die hiel. Mogelijk te grote laagdikte op dit stuk of iets dergelijks, of slechte hechting, of whatever.... Maar goed, we gaan het zien wat hij de komende 2 weken doet. Daarna verder kijken wat ik er mee ga doen, mogelijk wordt het gewoon een heavy relic gitaartje...
Er staat een disclaimer bij, dat hij zeer uiteenlopende reacties van zijn klanten krijgt. Alles van "doet helemaal niks" via "werkt geweldig" tot "maakt verschrikkelijke scheuren". Klinkt alsof de jouwe in de laatste categorie valt... :(
Haha ja ik had het ook al gelezen... maar goed, kijken of we er nog wat van kunnen maken en anders de machine erop en opnieuw.
Vraagje op deze kerstmorgen....
Ik heb een supermooi stukje hout op de kop getikt bij Masave: Een 1-delige bodyblank van flamed ash! Wat is de beste manier om de flame goed te laten uitkomen? Eerst donker stainen, schuren en daarna stainen met een lichte kleur werk niet op een proefstukje. Essen zuigt als een malle, veel meer dan esdoorn. Het wordt een bende met donkere strepen ipv een mooie flame.... Alleen een lichte stain werkt wel enigszins, maar ik zou de flame echt willen laten "poppen" zoals bij flamed maple. Btw, ik gebruik donkerbruine en warm gele Ecoline.
Met de brander eroverheen
Thnx, maar toch maar niet.....:seriousf:
Mijn eerste post in zelfbouw denk ik :D
Ik was nooit zo'n klusser maar ben nu lekker bezig. Ik speel nu met het idee om voor het eerst een body te refinishen.
Squier, poly. Ik heb al het nodige bekeken en gelezen maar ik twijfel nog hevig. Ook of ik het überhaupt ga doen hahaha.
Maar als ik het doe:
-helemaal strippen, alleen de filler gebruiken, primen, lakken, blank lakken
of
-schuren, grondlaag hergebruiken en lakken?
Voor zover ik het goed begrijp zijn verfbussen meestal nitro en ik betwijfel of ik dan poly als onderlaag kan gebruiken.
Wie o wie...
De meeste verfbussen zijn geen nitro.
Ah! Ik had oa naar Motip en nog wat autolak gekeken maar dat was allemaal nitro.
Blijft de vraag: alleen schuren en de ondergrond behouden of beter van niet?
Heb je een oude folder of zo?
Motip is standaard geen nitro hoor.
Je body is al gefinished. Als je alles wegschuurt moet je weer helemaal gaan fillen en sealen en ga maar door. Ik zou het alleen zo glad mogelijk schuren en dan spuiten tenzij het transparant moet.
En ik zou nooit nitro gebruiken tenzij je gaat relicen. Zie daar zwz niet zo het voordeel van in. Ik zou gewoon 2k lak gebruiken.
Nee, ik ben zeker geen fan, alleen maar lastig met op rubber standaards en zo :sneaky:
Ik ga even beter zoeken naar de soort lak.
Gewoon schuren en de onderlaag leek me ook het meest logisch, maar gezien de verhalen die ik wel eens hoorde over verschillende lagen die dan met elkaar gaan reageren dacht ik: maar even vragen :) Thanks!
De goede lak heet 2k? Qua specs ben ik een n00b...
Ah, 2 componenten! Maar die zijn maar 24u bruikbaar. Is 2 dagen lakken genoeg daarmee? Dat zou wel interessant zijn.
Blanke lak dan ook niet meer nodig? Nog interessanter :)
2k kan bijna overal overheen omdat het geen traditionele oplosmiddelen bevat maar chemisch uithard. Die lagen zijn binnen een kwartier droog een dan spuit je de volgende. Hoeft niet superdun. En 2k is veel meer high solid dan andere lakken. In principe kan je met een grote bus een hele gitaar doen. Hard binnen twee dagen chemisch uit en zakt veel minder in dan 1k lakken ( maar daar heb je zwz geen last van als je over een bestaande lak gaat. Met 1k lak zeker 3 bussen of meer.
Je kan ook bv 1 laag kleur doen. Gewoon acryl. Die laat je drogen en dan aflakken met 2k transparant. Geeft wat meer diepte in de beleving...
Ik begin er al wat meer van te snappen en navenant fiducie in te krijgen.
Even ter keuring mijn plan:
Huidige body schuren tot de buitenste laag eraf is, van grof naar fijn en als laatste 600 om 'm echt glad te krijgen.
Daarna velgenzilver 1 laag als onderlaag voor metallic.
Motip metallic blauw autolak. Mijn enige twijfel daar is dat ik op allerlei filmpjes zie dat je tussen de verschillende lagen maar 10 minuten moet houden maar de beschrijving zegt dat het na 2 uur overschilderbaar is.
2k blanke lak, 2 lagen. Hier gedeeltelijke dezelfde twijfel: beschrijving vermeldt dat het al na 10m over de kleurlak heen kan.
Tussen deze hoeft niet geschuurd te worden right?
Achteraf polijsten uiteraard.
Ja klopt globaal wel. Kan voor de zekerheid iets langer aanhouden. Meestal spuit ik meer dan twee lagen. Gewoon tot de bus leeg is. Ik wil nl geen zakkers door te dikke lagen. Droogtijd hangt ook af van de temperatuur. Ik zou zorgen dat de bus warm is. Vloeit beter en droogt sneller. Kan in warm water opgewarmd worden of bij kamertemperatuur bewaard.
Let wel op: SPUIT GOED GEVENTILEERD EN DRAAG EEN SPUITMASKER. 2k lak is behoorlijk giftig. Drogen (ook tussen de lagen) het liefst bij kamertemperatuur. In een verwarmde schuur bv.
Ps: ik vindt colormatic 2k bussen iets beter dan spraymax vloeien. Iets duurder maar scheelt weer schuurwerk.
Thanks, dat merk zoek ik even op.
Die spuitmaskers is wel een punt. Ik denk dat de fabrieken alles op de mondkapjes zetten want zelfs spuitmaskers zijn uitverkocht :(
Kletsnatte theedoek is niet genoeg?
Voordeel van deze temperatuur is dat de schuur open kan blijven en het toch warm genoeg is :)
Buiten spuiten met de wind in de rug?
Als het niet te hard waait gaat dat meestal prima. Maar wel kans op kleine vervuilingen als het waait. Heb ook wel eens wat fijn zand in mijn spuitwerk gehad. Zie je nauwelijks. Geeft wel karakter :). Als je binnen spuit: eerst even 5 min van te voren met een plantenspuit met wat water rondspuiten. Slaat het stof neer.
Sorry voor de typvouten.
Yes, op een andere site toch nog spuitkap gevonden!
Nu ik je toch heb: inclusief een stukje testen op wat resthout, ga ik van de Motip kleurlak 2 of 3 bussen nodig hebben?