Een paar maand geleden werd er op MP nog een Galama strat aangeboden, leek hier wel op behalve de EMG's dan, er zaten OBL's op. Ik had natuurlijk geen geld, dus dat scheelde weer een hoop gedoe en onrust.
Printable View
Een paar maand geleden werd er op MP nog een Galama strat aangeboden, leek hier wel op behalve de EMG's dan, er zaten OBL's op. Ik had natuurlijk geen geld, dus dat scheelde weer een hoop gedoe en onrust.
maar klopt het trouwens dat galama vroeger een werkplaats, winkeltje in de stad groningen had? ik kan mij vaag herinneren dat ik er geweest ben, dat moet in 78 of 79 geweest zijn, maar ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of het galama was.
de gitarist van onze toenmalige band kocht er twee bill lawrence pickups, dus wat dat betrft zou het wel eens zo kunnen zijn, galama en bill lawrence hadden een soort van overeenkomst meende ik.
maar ik kan me wel herinneren dat er ook gwone merk gitaren te koop stonden,
ik heb er nog even op een guild gespeelt die voorzien was van een houten slagplaat, en er zat volgens mij ook zo,n galama vogeltje op de slagplaat.
dus is hij waarschijnlijk begonnen met het customizen van gitaren, en vandaaruit in het bouwen gerold?
Kan niet missen denk ik, hoewel iets voor mijn tijd. (Ik kwam van de lagere school in 1979)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rinaldo
Dit was mijn eerste kennismaking mat Galama gitaren. De music maker van sept. 1984.
Ik heb de firebird van de voorpagina laatst kort kunnen bespelen en bekijken.
Een bijzonder ervaring om iets wat je 23 jaar van een foto kent ineens in je handen te hebben.
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../269634977.jpg
Kun je je iets herinneren over Hamer gitaren? Volgens mij was Anno Hamer importeur eind jaren 70.
Een van mijn andere liefdes zijn Hamer sunbursts uit deze periode. Anno zag er laatst een staan hier en zijn eerste opmerking was:
"Die heb je niet uit Europa" (wat klopte). Hij kon het zien aan de topkam omdat hij deze destijds plaatste of veranderde.
Jaaaa, die MM heb ik ook. Ik vond die Galama's toen te gek maar had er helaas het geld niet voor. Nu wel maar nu zie je er zelden of nooit een te koop (ik toch niet).
ja die MMs heb ik natuurlijk ook, ik heb ze helemaal stuk gelezen, het boeide mij enorm die gitaarbouw, ik heb indertijd toen mijn eerste gitaar gebouwd van een stuk sipo mahonie, ik wist van niks, dus er klopte ook geen reet van die gitaar, scale lenght, fret spacing ed. klopte niks van. dus hij was ook zo vals als een kraai.
gelukkig weet ik nu beter, maar zoals galama ze bouwde daar zal ik nooit aan kunnen tippen.
maar van de hamer gitaren weet ik niks van, dat galama die importeerde zou best kunnen kloppen, maar dat is mij verder niet bekend.
ik heb een jongen gekend die vroeger bij hem gewerkt heeft, maar die leeft helaas niet meer, die had ons vast een heleboel meer kunnen vertellen.
dit is beter, dames krijgen uiteindelijk rimpels en ander cosmetisch ongemak over de jaren ;-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
nog even over die firebird modellen, ogen die nu behendiger wat betreft body of zijn ze dat ook?
Ze zijn wat ronder afgewerkt. Met name aan de achterkant.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Dit maakt ze in mijn beleving wat comfortabeler en eleganter. De constructie is ook anders.
Door de andere hout- en element keuze is de klank ook heel anders dan hun amerikaanse broeders.
Deze is niet van mij, maar kwam hier ooit logeren.
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../228947503.jpg
Rosewood achterkant op de mijne:
http://pic19.picturetrail.com/VOL103.../228948766.jpg
ik denk dat dit mijn droomgitaar zou kunnen zijn.
galama en bill lawrence l500 pickups.
misschien ook nog met een q filter.
doet mij veel denken aan mijn washburn stage die ik ooit gehad heb
mooie foto trouwens
Mooie gitaartjes van Galama.
Altijd zwak voor gehad, niet in de laatste plaats omdat ook ik in Fryslan geboren en getogen ben.
Een beetje off-topic maar kent een van jullie dan ook het werk van Rosenau?
Ik meen mij te herinneren dat Erwin Jawa vroeger op zo'n Rose gespeeld heeft maar kan ook andere gitarist zijn geweest.
Op Gearpage vraagt trouwens net iemand een Galama om te kopen...
Grtz Richard (hoi Fred :-) )
Rosenau maakt(e) voornamelijk Les Paultjes die in mijn ogen beter waren dan Galama's.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirtypool
Rosenau bouwde onder de naam 'Rose' en is ook een Friese bouwer!
Voornamelijk gebruikte hij Seymour-Duncans en ik meen de Sethlovers.
Erwin Java heeft inderdaad een tijdje op een Rose Les Paul gespeelt.
Ik heb een Galama tele gehad(zeer kort) en heb de eer gehad om ook een avond op een Rose Les Paul te spelen.
Persoonlijk hou ik niet van Les Pauls maar deze van Rose vond ik tich keer mooier en beter.
Verder hebben we in Friesland natuurlijk Heins en Gijs de Wit(vriend van me).
Gijs bouwt niet meer omdat het gewoon een moeilijke markt is.
Ik vind Gijs tot de absolute top behoren.
Hij bouwt alleen voor de fun hele aparte akoestische gitaren.
Zo zie je maar weer,Friesland heeft een paar hele goede bouwers!
Ik vroeg me al af waar Gijs gebleven was,
in de jaren 80 een paar keer met hem te maken gehad, het staat me vooral bij dat hij een enorme symphatieke knaap was en totaal geen dollar tekens in zijn ogen had staan.
Kwammie naar Arnhem toe om iets te brengen omdat hij toch toevallig in Zwolle moest zijn....
Another one bites the dust. Jammer.
Rosenau.. bolsward?
ik ben ooit met een vriend in bolsward geweest bij iemand die een hoop les pauls had.
was in een wat wazige periode dus ik weet niet meer of dat een bouwer was of meer een handelaar of beiden.. naam rinkelt wel een belletje :D
Hier is de topic op de Gearpage, waar de starter er een Galama te koop vraagt.
Wellicht weet een van jullie wat om de man te helpen.
Grtz Richard
WTB: total long shot, Galama guitar?
http://www.thegearpage.net/board/sho...d.php?t=278603
Beste Chris, het lijkt er op dat jij de woordvoerder van Anno Galama bent op dit forum. Als Anno iets wil melden doet hij dat zelf en onder zijn eigen naam. Daar ken ik hem goed genoeg voor.
voorlichterstwist?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keerl van stoal
kouwe kak zeggen we in Amsterdam
Pffffffff!Citaat:
Hm, je eerste post, je stelt je niet voor, en je hebt commentaar op andere bekenden van AG... Wie ben jij dat wel dat je woordvoerder bent van Anno?Citaat:
Misschien is het Anno zelf wel :seriousf: , maar ja, dan zou ie zich toch wel gewoon "anno" oid noemen niet? hoewel de nick wel doet denken aan iemand uit een streek waar ze een of ander dialect spreken... (ja ok, Fries is geen dialect, ik weet het)
van Stoal is zeker geen Fries,maar misschien komt 'ie van 'stal'? :dance:
Gewoon late lulle!
Tsjonge jonge, gevoelige types hoor op dit forum. Ik zal me voorstellen; ik ben Bennie Van Stoal, kom uit de achterhoek (Zelhem) en ben in het bezit van twee Galama-gitaren en ken Anno zeeeer goed. De achterhoekse Keerl van Stoal is als de Grutte Pier voor de Friezen. Als Grutte Pier kon gitaarspelen had hij zeker een Galama-Strat gehad... Ride On !!
.. kijkaan! Ook de woordvoerder van Grote Pier!
Welkom Ben.
Nog ff over Rose guitars;ik heb er één.
Fijne gitaar hoor,lekker stevig en het geluid is ook goed maar het is géén Galama.
Nee,dat lijkt mij ook;een Gala is geen Rose!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EdJ
Maar uit Edj's reactie proef ik dat hij de Galama's die hij in handen heeft gehad , beter vond.
Uit de jouwe blijkt dat je het tegengestelde vindt.
Grappig.
Wat mankeerde er volgens jou dan aan die tele, dat je hem maar zo kort gebruikt hebt?
Grtz Richard
btw, ik zou het niet erg vinden om een Galama, Heins en Rose aan mn schamele collectie toe te voegen :-)
Wat we met deze opmerking moeten is mij niet duidelijk????
Wel gaaf dat daardoor deze fantastische gitaren weer onder de aandacht komen, dus bovenin de lijst komen.
Wat een super gave gitaren!!! Kan me nog heel goed de foto van Lex Bolderdijk rockend met een 'firebird' model...
Gaaf spul!!!!!!!
hij ligt al sinds 4 augustus 2007 zo en is nog steeds niet gevallen.... ik denk daarom dat het een van de meest veilige plekken is om je gitaar te leggen....................
Ik ben sinds deze week de eigenaar van een Galama Les Paul. Apart gebouwd, dat is een understatement. Er zitten 2 EMG`s in. Nog met het grote logo op het plastic. Not my cup of tea, maar dat zien we wel. Er zijn meer dingen die niet goed zijn, zoals een slechte topkam , die in de in de loop der jaren door vorige eigenaren zijn aangericht.
Deze gaat eerst eens naar een goede gitaarbouwer/techneut.
allereerst gefeliciteerd met je kerstkado
ten tweede, foto!
Vroeggah, toen ik als jong ventje nergens centjes voor had, kwam ik vaak bij BigOneZwolle. Daar ben ik een galama Les Paul en een zwarte Vee (met BL L500 elementen) tegen gekomen. was erg mooi spul.
Overigens boeit het me niet of een gitaarbouwer aardig is of niet, als zijn gitaren maar goed zijn.
Gefeliciteerd Eko. Waarschijnlijk is deze uit dezelfde periode als de mijne. (1979)
OP de foto hieronder nog met de EMG's. Inmiddels vervangen door Lollar imperials.
Nog steeds tevreden met de Marble Roadking?
http://pic19.picturetrail.com:80/VOL.../228949304.jpg
Ja ik beaam dat ceder voor de gitaareen lichte houtsoort zeer geschikt is voor een elektriche gitaar mits met een zware brug,ik gebruik mede door de kenis van galama deze houtsoort voor mijn gitaren
Lex Bolderdijk is / was sessiemuzikant die halverwege de jaren '90 veel reclame maakte voor Ibanez gitaren i.c.m. Dolf Koch versterkers. "Perfekt spul" noemde hij het in advertenties.
Die 'druilsnor' heb ik op Music & Harmony een keer dat 'perfekte spul' horen demonstreren. Daar hoef je als fabrikant niet blij mee te zijn :( .
Hij stond daar tussen een aantal andere BN'ers op gitaargebied en zijn geluid was het slechtst van allemaal: boze wespen opgesloten in een jampot.
Toevoeging: ik zie nu ineens dat ik reageer op iets van Jan Jansen uit 2007 :soinnocent:
Nu, voor iedereen die Lex niet kent... je hebt niks gemist.
alweer een BUMP! :p
Hee Fred, hoe is ie :-)
Ik had al van Galama gehoord toen ik nog op school zat, net als Heins en Rose (-enau) maar ja, ik kom dan ook uut Fryslan
Helaas nog nooit eentje mogen bewonderen
Waarom die bump?