Aahahaha xDCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
geloof me ik doe niet aan harken, lol!
maar ik heb wel corrosief zweet en ik roest snaren wel weg :)
Maar mijn snaren breken altijd bij de bal.
Printable View
Aahahaha xDCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
geloof me ik doe niet aan harken, lol!
maar ik heb wel corrosief zweet en ik roest snaren wel weg :)
Maar mijn snaren breken altijd bij de bal.
Ik heb net een hele week op verplaatsing muziek gemaakt en wou de snaren van de 2 gitaren die ik bij had vervangen (allebei tele's met van die vintage "gleufjes"). Jammer genoeg had ik echter geen kniptang bij dus wel een probleempje.
Toen dacht ik plots aan deze post, even opgezocht en vervolgens alle snaren van de 2 gitaren op minder dan 10 minuten vervangen :rockon:
Wat een waanzinnig goed systeem. Bedankt Piëzo!!!
Ik vind het maar een geklooi om die hele snaar erop te draaien bij m'n Ibanez S. Als ik echt snél een snaar wil verwisselen (bijvoorbeeld tijdens kostbare repetitietijd bij een knapper), haal ik 'm wel er boven door, zet 'm vast in de brug, trek, sla een lus over de tuner, steek het baleinde door de lus en strek 'm strak aan beide zijden. Op zo'n manier heb ik ook de 'locking' techniek van Piezo en hoef ik niet te draaien als een gek.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal
Desalniettemin is het inderdaad voordelig dat je een snaar kan 'hergebruiken' als ie bij de brug geknapt is, maar dan ligt ie er vaak toch al te lang op.
Ik gebruik overigens Ernie Balls (Hybrid Slinkies, 9-46). Soms heb ik D'Addario's, en die hebben als nadeel dat bij de omwonden snaren het ene uiteinde (zonder bal) niet omwonden is (waarschijnlijk zodat je 'm makkelijker door tuners kan steken o.i.d.). Als je dat uiteinde dus in de brug wil steken, moet je dat eerste stukje afknippen.
ziet er goed uit. Ik hoop dat ik het hele verhaal nog kan herinneren tegen de tijd dat ik een snaar moet gaan vervangen. Er is mij overigens altijd verteld dat je snaren 1 voor 1 moet vervangen omdat als je alle snaren in 1 x er af haalt de hele spanning van de hals is en hij zou kunnen kromtrekken
Bij mijn weten maakt het niet zoveel uit, tenzij er een lange tijd zit tussen snaren afhalen en er nieuwe opzetten, dan is het wel aan te raden het 1 voor 1 te doen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door casey49
Is deze techniek ook te gebruiken bij staalsnarige akoestische gitaren, (vermoed van wel, maar vraag het toch maar even).
Groet Dirk Jan :metal: .
Is helemaal hetzelfde, Dirk Jan.
hey, ik heb een semi-akoestische gitaar .. stalen snaren
maar hoe krijg je die pinnetjes eruit met snaren verwisselen?
Bedankt Piezo
Groet Dirk Jan :metal:
Vraag in een muziekzaak om een zogenaamde "peg winder" dat is een soort slingertje waarmee je je tuners kan rondslingeren. In dit ding zit een uitsparing om de pinnetjes uit de brug te trekken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EsmeeLovesAVRIL
moet je nou 's zien... die E snaar...
http://www.2dehands.be/fender-teleca....html?start=63
De haren op men rug gaan ervan rechtstaan, hoe kan je nou zo'n dure meuk hebben en niet 'ns weten hoe je snaren deftig moet plaatsen
Hahahahahha! Ik had die foto ook gezien en moest aan deze topic denken.
Aan de topicstarter: megagoeie tip man.
hoeveel geld je aan apparatuur uitgeeft hoeft niets te maken te hebben met of je een gitaar fatsoenlijk kunt besnaren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kenx
Toch, eigenlijk zou deze methode in een boekje moeten worden meegegeven aan iedereen die voor het eerst een setje snaren koopt.
Of je wordt gewoon ff lid van gitaarnet.nl, dan is zo'n handleiding niet meer nodig! :hippie:
Mijn oude snaren waren echt toe aan vervanging, alleen heb ik geen 010 snaren meer liggen, alleen nog 009, die ik eigenlijk niet meer gebruik... Dus tijd en snaren genoeg om eens te oefenen met deze snaarwissel methode, ik moet zeggen dat hij echt geweldig is! De intonatie is trouwens niet veranderd, dacht wel dat dat normaal zou zijn als je een andere snaardikte oplegt?
Alleen het strak genoeg houden van de snaren op het begin is wat lastig, helemaal bij de dunnere snaren. De hoogste 3 snaren hebben daarom toch nog 3 wikkelingen mee gekregen, maar ze zitten wel voor het eerst netjes strak om de stemknop! Binnenkort toch nog maar eens een setje 010 halen, en de gitaar dan opnieuw van snaren voorzien.... Het gaat op deze manier in elk geval een stuk sneller! TS: Bedankt! 8-)
ik snap het toch niet hoor.
als ik nieuwe snaren opzet:
- steek snaar in gat (dat onder eender welke hoek staat), draaien maar zonder rekken of wat dan ook
- met tangetje het stuk snaar dat uitsteekt afknippen
waarom een hele methode en god weet wat? ik kan me niet inbeelden dat er veel verschil op is met zoveel meer moeite en technieken, buiten dat ie misschien een ietsjepietsje langer gestemd blijft, maar mijn snaren blijven nu ook al gewoon goed gestemd op een london city comet :s
Volgens mij (en volgens anderen) is de methode van Piezo gewoon snel en simpel, vooral als je er handigheid in gekregen hebt. Dat de snaar beter op stemming blijft is mooi meegenomen én een goede reden om het alsnog zo te doen.
Hoe vaak draai jij aan de knop voordat de snaar goed vast zit dan?
Dat blijkt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matty
Ik moet binnenkort ook maar eens mijn snaren vervangen, maar ik vroeg me af hoe zit het met een floyd rose. Want met deze manier heb je weinig wikkelingen en dat lijkt me niet handig. Nee ga niet zeuren over dat wikkelingen ontstemmen want dat is niet zo dat ligt aan jullie prut gitaren. Want een echte gitaar heeft gewoon een locking nut. :stop:
Maar even serieus zou het vaker er om heen wikkelen en dan pas doorsteken werken??
Want het is wel prettig wat reserve lengte te hebben voor wanneer de snaar bij de brug breekt.
Natuurlijk kan ik ook de snaar niet afknippen en er gewoon bij laten bungelen maar dat ziet er dus echt niet uit.
Kan best, maar dan heb je er ook weinig aan om zo'n knoop te maken. Als je het toch wilt, gewoon niet de snaar aanspannen voor je hem vastzet.
Heb vorige week deze methode toegepast op zowel mijn elektrische als akoustische gitaar en het werkt prima, mijn akoustische was net in de zaak voorzien van nieuwe snaren op de oude manier en tijdens het stemmen brak mijn hoge E bij de tuner af, doorgesneden door zichzelf als het ware, dit is bij deze methode onmogelijk, ook geen problemen met de dunste snaren, al is strakhouden ff lastig omdat ze zo tussen je vingers doorglijden.
Snel en makkelijk, je zou het bijna voor je plezier gaan doen.
Hartstikke bedankt
Mvgr. Dirk Jan :metal:
Dit is een goeie man, die houden we erin. Kun je dit met alle soorten snaren doen, van .08 tot .14?
Ik heb gisteren ook zitten martelen, vooral met de dunne E-snaar.
Ik ga dit zeker uitproberen als ik weer nieuwe snaren nodig heb.
Wat ik me wel afvraag: Je zegt dat deze manier zelfs sneller gaat als bij een gitaar met locking tuners. Hier heb ik toch wel m'n twijfels bij hoor.
Op m'n Axis SuperSport gaat het echt super gemakkelijk en heb ik in een minuut of 10 à 15 alle snaren vervangen, inclusief het verwijderen van de oude snaren.
Maar wel een heel goed topic dit!
Even offtopic als het mag: vinden jullie ook dat je snaren eigenlijk per maat zou moeten kunnen kopen?
Ik bedoel, de hoge E en de D-snaar knappen het vaakst. Hiervan zou je eigenlijk gewoon een setje van 6 tegelijk moeten kunnen kopen.
Maar ook van de andere maten uiteraard.
Ik laat m'n snaren er meestal net zo lang opzitten totdat ze echt niet meer klinken of tot ze knappen.
Om dan gelijk een nieuw setje aan te breken vind ik zo zonde.
Of bestaat die mogelijkheid al zonder dat ik er vanaf weet? :noob:
Ja, apart wel ja. Maar da's relatief erg duur!
Een losse D-snaar kost je zo €2,50.
Leg er €6,50 bij en je hebt 3 complete setjes.
Als je gewend bent snaren er lang op te laten zitten, kun je de snaren die je vaak breekt reinigen (spiritus of ammonia) en als breukreserve bewaren. Dan heb je ook niet zo het klankverschil van een verse snaar in een oud setje.
Wel 10-15 minuten om een setje te vervangen ????? Met locking tuners????
Snaren hergebruiken doe ik al jaren niet meer. ;)
Is 10 -15 min. lang?
Ik was gisteren wel een uur bezig met m'n LP. :confused:
Da's 2,5 minuut per snaar incl. stemmen. Bij mijn Floydbrug lukt me dat niet. Ik weet wel dat in een donker dampend hok (toen mog roken nog) ik liever voor de Sperzel ga, dan mijn imbus zoeken en zitten kl.ten.
Edit: je was me net voor; idd Floyd is geen feest voor de snelheid van wisselen
hoi Piezo,
ik heb net ff nieuwe stemmechanieken op mijn strat gezet, nieuwe roller-stringretainers, de topkam ruimer en gladder gemaakt én meteen maar ff je methode toegepast. de nieuwe snaren zitten er nu zo'n 10 minuten op en het ziet er veelbelovend uit! ik heb ff flink liggen benden aan de snaren en tot nu toe geen ontstemming. nu weet ik niet of het alleen maar aan de opleg-methode ligt of dat de nieuwe spullen ook meehelpen. het zal wel een combinatie van factoren zijn.
bedankt voor de heldere uitleg.
groeten Pasqual.
Hee bedankt!
Ik heb je posts uitgeprint op posterformaat en boven mn bed gehangen!:satisfie:
Ff ietsje van t topic af: Ik leg niet zo vaak nieuwe snaren op mn gitaren, maar ik heb binnenkort n optreden. Is t verstandig om vlak voor een optreden je snaren te vervangen? (dit ivm eventuele rek, of is dat flauwekul?)
Op zich kan het wel maar je moet de snaren wel goed oprekken zodat ze niet meer (zo snel) ontstemmen.
Is bij mij wel 's jammerlijk misgegaan. :noob:
Tja, dat bedoelde ik idd ;)
Maar gewoon met eropleggen een paar keer eraan trekken, of duurt t n tijdje voordat de rek eruit is? Niet dat ik 2x per nummer moet stemmen :P
Als de snaar (bijna) niet meer ontstemt direct nadat je hem oprekt is het goed.
Okee, bedankt ;)
Ik ga vanmiddag nieuwe snaren erop leggen en vanavond (en morgenavond) optreden :satisfie:
Gewoon nieuwe snaren erop, goed rekken en een uurtje flink spelen. Ook als je goed rekt en de gitaar niet meer direct ontstemt, kan het zijn dat ze na 20 minuten wel weer vals is.
Ik weet trouwens niet of je veel zweet bij een optreden, maar ik zou aanraden om de snaren na je optreden schoon te maken, zodat ze niet bij het volgende optreden helemaal stug zijn.
Okee, bedankt voor de tip! Ik ga vanmiddag toch nog ff gitaarspelen, dus dat moet goedkomen.
Bedoel je trouwens schoonmaken met n doekje, of met n speciaal spulletje?
Met een droge (thee)doek, geen speciaal spulletje.
Er is wel spul op de markt en dat wordt ook wel besproken in dit topic dacht ik.