ruststroom ja, maar belast?
Printable View
ruststroom ja, maar belast?
Ik ga weer zittem gissen, ik ken er 1-tje die zich kapot lacht......(jij ook trouwens)
:D
volgens mij lezen we die grafiek verkeerd.
Hoe kan ik nou bij -40 op het rooster een stroom van minder dan 20mA hebben als ik nu 40mA aflees?
Nee, nauw pak je hem net bij z'n staart..............., die kant denk ik ook op!
Nauw is trouwens nu........
Ik moet 1 ding weten bij een 4x EL34, moet ik die -40 nu delen door 4 of niet.................hier kan ik ff geen antwoord op geven. Want dan veranderd het verhaal en praten we over -10 wat vrij realistisch is..........
Misschien is het hier gewoon te laat voor :(
No,no , niet bij deze Anodespanning, forget it.....
Nee die -40 is gewoon per buis, niet gedeeld door 4
Per 2 buizen komt er een spanning vanaf je biassplitters en die is -40.
Yup Franc, ik moet morgen met hogere spanningen werken en veel grotere stromen dan 80 mA:)
Ik slaap alleenzo rot als dit door mijn hoofd spookt :(
Nee hoor .......ben een film aan het kijken. Juliie zijn commercial break vulling.......Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chocorookie
Kijk, daar heb je 'm, de viezerik....:)
dus toch leedvermaak
Franc, gooi die scoop uit en ff een biertje, pitten.............
Komt wel goed!
Uit die stomme grafieken kan ik niet anders concluderen dan dat bij 440V op de plaat en -40 op het rooster, de anodestroom nauwelijks 20mA zal zijn.
Ik meet de kathodestroom door de spanning op een 1ohms weerstand en die is 40mA. Nou weet ik dat bij deze methode de anodestroom altijd wat lager is dan je op de kathode meet,maar een faktor 2 lager???
Hou op over die scope :( heeft al 2 keer mijn aardlek eruit gegooit vanavond :(
Ga morgen ook eens in de amp klussen.
Maar eerst lekker pitten, een heel goede nacht allemaal.
Choc
Ja mensen (en er lezen er vast heel wat mee :D ) welterusten allemaal.
Choco, bedankt voor het meedenken zover.
de anodestroom hangt meer af van je schermrooster en niet zozeer van de 440 op de plaat... misschien moet je daar eens kijken?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
er van uitgaande dat je het juiste meet en het is een faktor 2 lager, dan zijn je schermroosters nu echt naar de tering :)Citaat:
Ik meet de kathodestroom door de spanning op een 1ohms weerstand en die is 40mA. Nou weet ik dat bij deze methode de anodestroom altijd wat lager is dan je op de kathode meet,maar een faktor 2 lager???
Franc, draai die knop om!!!!!!!!!!!!!!!!
STOP NU!!!!
Het wordt anders nog gevaarlijk ook, denk er aan, hoogspanning, kop er bij.....................................
Eureka moment komt toch in eens opduikelen, maar niet nu en of zo......
Ik gooi m,n PC uit en zie jullie morgen wel ergens weer posten.
Misschien doet de sint nog wel iets stiekem in de forumschoen.........., wie weet..
Truste!!!
Choc
Nee, ergens doen we iets fout.
440V is in de pexi wereld nog laag, -40V is een heel gebruikelijke waarde voor de neg.roosterspanning en ook 40mA is heel normaal.
Lees de verschillende forums er maar eens op na.
Zou JJ die grafiek wel goed hebben :D
Ik lig al in mn bed.
Hier ga ik over dromen :nervous:
En, iedereen goed geslapen?
Nou.............
ik wel.....Ben nog nooit zo entertained......film kijken...in de commercial breaks een bak ellende......toch wel lastig zo op afstand proberen een oplossing te vinden....
Ik ga vanmiddag eerst eens blazen met dat ding op hoog volume.
De signalen zien er goed uit dus dan moeten ze toch ook goed klinken??
Heerlijk geslapen, maar ik werd jammer genoeg niet wakker met de oplossing voor je....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
Nee ik ook niet. Ik ga vanmiddag eerst een gewoon luisteren nu ik er een ECC82 in gedaan heb. Het ziet er op de scope veel beter uit dus het wordt tijd voor de luister test.
Net even geluisterd (en gespeeld uiteraard) en met name Channel II klinkt nu niet verkeerd! Dit is dus met een ECC82..
Channel I echter klinkt nog steeds wat afgeknepen. Noten houden niet aan maar sterven kreunend uit.
Vind ik toch vreemd, want zoveel verschilt Ch II niet van Ch I...
En de output van de PI leek toch bij beide kanalen goed.
Ik vraag me dus af of er toch niet in de preamp iets gebeurt wat niet zou moeten gebeuren. Straks nog eens nauwkeurig signalen vergelijken.
Nu wil ik eerst weer gewoon een ECC83 in de PI en dan met een weerstand over de output net zoveel verzwakken dat het minstens zo goed klinkt als Ch II met de ECC82.
Dan wil ik eens kijken of ik beide kanalen gewoon gelijk kan krijgen, want in zoveel componenten verschillen ze niet (koppelcondensator van 0.0022 tegenover 0.022 is eigenlijk het opvallendst).
We gaan vrolijk verder :D
Frank, ik heb net bij mij m'n 0,1 uF geswitched met 0,022uF om de tijd respons te verbeteren. Iets beter en m'n probleem verschoof zich 1 volume standje verder op.
De TAD 6L6 geruild met Svet's, grote bagger qua toon + zelfde prob.
Snel terug op de TAD's
Nu gaan m'n aandacht uit naar m'n gridstoppers van 1K5.
ik denk dat ik ze eens ga verhogen naar 4k7
Ik heb daar al 0.022 zitten standaard
Mijn biassplitters zijn 2x 100k
Ben nu bezig met weerstanden parallel hierover (over de koppelcaps en dus ook die biassplitters) en ik krijg het overal signaal wel lager (60Vtt met een 110k weerstand), maar het signaal is nog steeds vervormd en echt lekker klinken doet dit niet.
Ook is zijn de waardes nagenoeg hetzelfde voor Ch I en Ch II dus waarom klinkt I dan toch zoveel rotter :(
Hoe krijg ik de versterking van die PI omlaag met toch een ECC83? Ik heb het idee dat zo'n weerstand het ook niet echt is...
Als je de ECC83 minder wil laten versterken, dan moet je een kleinere plaat weerstand gebruiken. Of de BIAS instelling van de triode wat lager maken.
Nico
Limit the signal level to the output stage at full volume by adding either a resistor across the phase inverter outputs (after the coupling caps) or by adding series resistance on each side between the coupling caps and the grid bias resistors. Adjust the attenuation so the output stage starts to clip only after the phase inverter starts to clip. If you can prevent the output stage from going too far into grid clamp, you can minimize the problem.
Dat ben ik dus al aan het proberen door die weerstand over de koppelcaps en in serie met de splitters maar dat doet niets af aan het feit dat de PI dan al clipt. Of het signaal nou 100V of 60V is, het clipt.Citaat:
Ik zal zo foto's laten zien
Wat denk je daar mee te gaan bereiken?Citaat:
Marc
Frank, nu heb ik dat verhaal van Aiken al 10x gelezen, en kom tot de conclusie dat het een optelsom is dat al begint in de pre-amp sectie tot aan de eindbuis.
Alleen jouw pre-amp kom clean er uit(lucky guy with scope) anders was het ook zaak aan deze koppel con's te denken.
iets slaat door
Mathe, ik probeer m'n stroom door m'n grid te beperken-/ op te vangen voordat ie zoals nu doorslaat.
Ik krijg een voltage drop bij een aanslag op stand 7 van 60V, dit resulteerd door een hoge stroom door m'n buis.
Deze probeer ik te beperken
Ik moet wel oppassen en daarom heb ik spec's van de tad 6l6 nodig, d'r zitten berperingen aan Rgrid + Rbias <= aan de maximale grid weerstand producent
Gaat niet lukken op deze manier. Het stuurrooster zal (gelukkig) geen stroom trekken wanneer het inkomend signaal kleiner is dan de negatieve roosterspanning. Door de weerstand in waarde te verhogen, verlaag je alleen de kantelfrequentie van het laagdoorlaatfilter welke gevormd wordt door de stuurroosterweerstand en de parasitaire capaciteit tussen stuurrooster en kathode. Ofwel, maak je de weerstandswaarde hoger, versterk je minder hoge tonen in de eindtrap.
Wat weleens wordt toegepast is een spanningsbegrenzing op het stuurrooster dmv zenerdioden welke zo zijn gedimensioneerd dat het signaalniveau nooit groter wordt dan de negatieve roosterspanning. Dit haalt oa de fuzzige geluiden eruit welke je krijgt bij roosterstroom.
Marc