Dank je!
Printable View
Dank je!
wat is het hier in een keer stil :cry:
Ik vind dit een ontzettende goede thread. 8-)
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Het lijkt je allemaal zo simpel af te gaan, respect hoor.
De vaart zit er nog altijd goed in....
:-pCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amon
Ik ben grofweg 80% van de afgelopen maand niet thuis geweest, dus voortgang op deze projecten (en op de baritone die eerst af moet) zit er niet echt goed in. Irritant, misschien ironish (de zomer komt, en de tijd is weg), maar het is nu eenmaal zo.
ziet er goed uit!!!!! Ben benieuwd naar de rest.
Als ik dit eerder had gezien had me een hoop hoofdpijn gescheeld :wink: Ben zelf ook bezig met een tele :-D
Geweldig wat Mattia hier allemaal laat zien.
Met veel plezier heb ik de thread gelezen en heeft het mij voldoende inspiratie gegeven om ook eens een eigen gitaar te gaan bouwen. IN eerste instantie zal ik de hals kopen en de rest zelf doen. Een tele lijkt me aardig model om eens mee te beginnen.
Hallo Mattia,
Ik volg je strat en tele project al even en heb inmiddels een hoop ideeen opgedaan voor de bouw van m'n eigen gitaar. Je modelletje om het fret-board te frezen vind ik onwijs. Ik ga proberen 'm nog iets aante passen en er dan een scalloped neck mee te maken. Daarna Jumbo fretten erop etc. Tevens ga ik een compoundradius proberen te maken van 10" naar 16"en dan nog eens gescalloped ook. Ik ben momenteel begonnen de nodige mallen te maken.
Wat ik eigenlijk graag van je wil weten, is waar je de robo-sander vandaan hebt. Is die zo bij een bouwmarkt te bestellen? heb je misschien een adresje voor me?
Groeten,
Branko
hee mattia super vet! erg handig voor mn H/H strat project...
vraagje:hoe kan ik zonder zo'n afrond vrrees de randen van mn body toch goed gelijk afronden?
Branko: Robo Sander is uit de VS, van StewMac besteld. Hier nog nergens gezien.
Rammer: met oefening? Als je een bovenfrees hebt, gewoon bitje kopen, klaar. Verreweg het minste werk, en het meest betrouwbare. Anders zou ik het ongeveer net zo aanpakken als bij de hals: markeren, eerst 45 graden hoek eraf, dan twee kleinere vlakke stukken ertussening, en met wat schuurpapier afwerken. Of 'gewoon' met een vijl.
Enfin, hopelijk komt het deze maand allemaal af. We zien wel. Het weer zit nu echt niet meer mee, maar er is ook niet zo gek veel meer werk te doen.
ey jij gebruik de japanse boomzaag
die dingen ruleren zwaar
vooral die kataba mini fine(restorers saw) is super
Deze is al aardig verouderd ondertussen, hoe is het nu eigenlijk afgelopen?
Ik wacht op het weer; ik werk alleen buiten, en als het koud en nat is kan ik niet lakken. Ik hoop dat ik de boel in Maart afkrijg, met een beetje mazzel zit het weer dan mee. Ik heb dan de strat, de tele en een akoestische gitaarbody om in de lak te zetten.
Geweldige serie van foto`s van dit bouwproces.Ik heb alleen gemist hoe dik dat hout is voor de body.Ik heb ergens op het net gelezen 44 mm voor een standaard tele maar of dit correct is?
jan jansen
Kan ik die strat van je kopen? :satisfie:
Echt heel vet. Waar heb je dit geleerd? Dit moet toch voldoening geven als ze af zijn...
Jan: Tele+Strat = 1.75", dus 44.5mm. Dus, ja, begonnen met 45mm dik hout, na schuren enzo wellicht een halve mm ervanaf!
Robin: Bedankt! het internet, Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar', en hup, gewoon doen! Leer je vanzelf heel veel.
Voor de rest: ik ga deze week op vakantie, maar ben van plan om deze twee in de tweede helft van April eindelijk eens goed af te werken.
Oe, vet :) Ben zeer benieuwd :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Manmanman...als je dit uit een boekje geleerd heb, mag je jezelf wel handig noemen hoor ;-)
Je topic is supercool, zeker met alle foto's erbij en de uitgebreide uitleg!
KNAP werk !!!!
Voor de rest: ik ga deze week op vakantie, maar ben van plan om deze twee in de tweede helft van April eindelijk eens goed af te werken.[/QUOTE]
Ben benieuwd hoe het er mee staat?update?
:rockon: :rockon: :rockon:
jan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen
Ben benieuwd hoe het er mee staat?update?
:rockon: :rockon: :rockon:
jan[/QUOTE]
Net terug van vakantie, dit weekend wil ik weer verder als het even meezit (stortbuien daargelaten enzo..).
Net terug van vakantie, dit weekend wil ik weer verder als het even meezit (stortbuien daargelaten enzo..).[/QUOTE]
Mattia,
zag in een oude topic dat je hout over had(essen).Nog steeds?
jan
Citaat:
Mattia,
zag in een oude topic dat je hout over had(essen).Nog steeds?
jan[/QUOTE]
Geen stukken van gitaarformaat, nee; de beste 'match' was niet direct het beste wat betreft efficient gebruik van hout, maar ik ga waarschijnlijk binnenkort wat extra swamp ash kopen. Denk ik.
Geen stukken van gitaarformaat, nee; de beste 'match' was niet direct het beste wat betreft efficient gebruik van hout, maar ik ga waarschijnlijk binnenkort wat extra swamp ash kopen. Denk ik.[/QUOTE]
Ik heb wat aanbiedingen gehad voor swamp ash met tijgerstripe waarbij de prijzen varieren van 88 tot 150 euro,vandaar.Wat ben je/jullie zoal kwijt zijn aan een goed stuk essen hout voor een body?
Oke....maar mischien wat hout om een (tele)hals van te bouwen,heb je dat nog liggen?
En ja 2 weekenden verder met mooi weer ...ben benieuwd naar je vorderingen.
jan jansen
Flamed swamp ash? Klinkt interessant...80 euro is het misschien nog net waard, maar 150 is echt van den zotte. Zoals gezegd, voor 50-65 euro moet het wel te doen zijn, denk ik.Citaat:
Halshout heb ik misschien nog wel een stukkie van liggen, zelfde plank waar die twee halzen vandaan kopen. PM me maar voor wat details. Verder, tja, ben bezig geweest met schuren (saai, traag, maar noodzakelijk), en het uittekenen van templates voor de pickguards. Alleen geen foto's gemaakt, want er valt niet zo veel te zien. Ben verder aan het wachten op een digitale weegschaal om de System3 epoxy goed te mengen, voor de grain filler (luistert kennelijk erg nauw), dus dat laat op zich wachten. Van de week neem ik wel wat foto's voor de lol ofzo, goed?
hey jan heb je al eens gekeken bij de houtzagerij in akkrum? heeft een heleboel leuke houtsoorten staan en is lekker dichtbij voor jou. ik weet alleen niet zeker of hij essen heeft maar hij heeft zeker mahonie, en ik meende dat hij ook esdoorn had staan ideaal voor halsjes. mast mar es sjen.
buter brea en griene sjippe......
wa dat net sizze kin dy hat in hasselippe
Ja ...nooit aan gedacht....in het verleden wel eens wat eiken planken gehaald voor weinig.Laat het weten of ie wat heeft...voor de friezen alhier...,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rinaldo
jan
[QUOTE=Mattia]Flamed swamp ash? Klinkt interessant...80 euro is het misschien nog net waard, maar 150 is echt van den zotte. Zoals gezegd, voor 50-65 euro moet het wel te doen zijn, denk ik.
Halshout heb ik misschien nog wel een stukkie van liggen, zelfde plank waar die twee halzen vandaan kopen. PM me maar voor wat details.
Pm verzonden..! :rockon: :rockon: :rockon:
Hee, hele tijd geleden alles al gelezen, ga je er nog verder mee ? :)
Momenteel idioot druk in het echte leven, en m'n gitaarbouwactiviteiten zal ik denk ik pas weer oppikken als ik intrek in mijn nieuwe 'werkplaats': schuur bij nieuw huis van mij/mijn ouders in Purmerend, heb ik de ruimte om te lakken.
Mmm, dan zullen we nog even moeten wachten ;) Ik houd het in de gaten hoor ;)
eindelijk eens tijd gehad...helaas heeft ie geen Essen maar wel Esdoorn,jammer dus.Op wat kleine dingen na heb ik nu alles om mn eerste tele te maken.Gelukkig hoef ik totaal geen gereedschap aan te schaffen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rinaldo
Op mn werk (kazerne) hebben ze nog een ouderwetse hout hobbyclub met alle machines die je zoal kan bedenken.En voor de te printen bouwtekening hbben ze op een andere afdeling autocad en een plotter!
Nu alleen nog een goed stuk Essen :rockon: :rockon: :rockon:
Mattia, Wat gebruik je voor porienvuller? 2K Epoxy van Vox Humana? Heb je nog andere redenen (behalve giftig) om geen nitro-lak te gebruiken? Ben zeer benieuwd hoe je werkt qua lakken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noid
Van welk materiaal zijn deze templates gemaakt?Handig dat transparante materiaal zodat je meer kan zien
jan
Het giftige is de enige reden dat ik geen nitro gebruik. Nu ik binnenkort een 'shop' heb (dwz, een tuin), overweeg ik om het toch weer te gaan gebruiken, misschien Rustin's plastic coating proberen, ik zie het nog wel. Ik heb wat System3 epoxy van LMI liggen, dus dat ga ik gebruiken.
Joost: die templates zijn van Acryl, bij StewMac gekocht. Nadeel: ze kunnen 'branden' en smelten als je bitje te heet wordt. Ik maak er houten templates van, uiteindelijk, deze blijven gewoon als 'master template' liggen.
Roger that! Ik had een humbucker template waar ik gewoon doorheen brande met mn bitje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ik gebruik dan ook een bitje dat geen lagertje heeft maar een net zon dikke schacht heeft als de freesbreedte, dus er ontstaat flink wat warmte.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Wagenaar
is het dan niet beter om het uit te freezen gedeelte af te tekenen aan de hand van de template en dan frezen zonder template?
jan
Euh, nee. NOOIT frezen zonder template als je een mooie, strakke, precieze lijn wil. Of je zit dingen in te leggen, maar dat is pas echt monnikenwerk, en je vult de gaten op met zaagsel en lijm.Citaat:
Enige dat ik zonder templates doe, nu ik m'n frees 'begrijp' en in de hand heb, is het uithollen van bodies. Waar niemand het kan zien, en waar het niks uitmaakt. Dit was freehand:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guita...at_body_13.jpg
De control cavity voor de strat ook (eerst uitgeboort, dan 'freehand' opgeschoond), maar zelfs de control cavities voor de tele zijn met behulp van rechte geleiders gedaan. Alle andere 'gaten' (pickups, neck pocket, body vorm, etc.) van de gitaar niet.
waar ik vroeger heb gewerkt gebruikten wij een trespa plaat als freesmal
nooit problemen mee gehad, alleen die perfect krijgen.
Mattia,
ben je hier nog mee bezig geweest?Hoopjes mooi weer geweest....ben benieuwd :rockon: :rockon:
Hey mattia,
Heb je al weer eens tijd om met je strat en tele verder te gaan?
vr.gr.
Branko