Ironisch genoeg heeft leo fender zich daar ook nog mee bemoeid, met die silhouette. En een luke is een soort doorontwikkelde silhouette.
Ja, klopt, misschien wilde hij toen een keer een echt goede gitaar maken ;)
Dat vond ie voor de telecaster niet nodig, die was in 1 keer goed.
Zie je hoe ik het elegant weer naar het topic ombuig?
Goed bezig pepe.
Maar Steve Morse was het er niet helemaal mee eens.
Morse had 17 knoppen op zijn gitaar en ging vakken vullen voor Deep Purple toen die het goud van oud circuit inging. Die Morse?
Ja, die :D
Jeff Beck vind ik nou bij uitstek een voorbeeld van een gitarist die een beter geluid had op z'n tele en Les Paul. Jeff Beck speelt ook met z'n vingers, dat geeft ook al een ander geluid. Met een plectrum gaat het al gauw krassen. Dat doet een tele in mijn beleving beter.
Leuk stukje over het midden element:
https://youtu.be/1bC7uwiw-XE
Ik ben geen tele kenner bij uitstek, maar een keer met redelijk wat gain een squier tele in mijn handen gedrukt gekregen, en dat was al best wel in your face. Aan hoog geen gebrek, maar al met al toch gaaf.
Ik denk ook dat ik me qua tele ook met goedkopere gitaren best zou kunnen vermaken; zo'n Cort classic TC vind ik (zonder er nog op gespeeld te hebben) een geinige variatie, met die diepere onderste cutaway en zo, en kost de kop niet.
Oh zeker, met een tele geen gebrek aan tophoog. Maar bij een strat wordt het ook rafelig. Althans, wel gauw en voor mij is het altijd een beetje behelpen. Meerdere keren geprobeerd in het verleden, allerlei verschillende elementen ook, ik blijf het behelpen vinden. Bij een tele heb je dat rafelige niet zo. Eigenlijk interesseert het me ook heel weinig, maar apekop wilde een tegenantwoord. Geen probleem!:D
Thanks! goed voorbeeld. Al vind het geen typische klank. In een blind test zou ik het er nooit uithalen als zijnde een strat midden element. Het midden element op een strat is een beetje een doorsnee geluid en weinig karakteristiek vind ik. Ik hoop op filmpjes die het tegendeel bewijzen!
Hier speelt ie hem met het hals element, te zien bij 1:58 onder andere. Maar misschien maakte het hem niet veel uit?...de ene keer op hals element, de andere keer op midden. Naar mijn weten is Sultans of swing standje 2 gespeeld (brug plus midden).
https://www.youtube.com/watch?v=esVMLLL6Gg4
Was een fantastisch klinkende gitaar maar ik kon niet wennen aan de 7,25" radius.
Ik kan je gerust stellen : de Baja die ik er nu voor terug heb klinkt even zo goed, al had die net iets minder mids van zichzelf. Die klonk pas optimaal met de wat hogere output Cavaliers, waar die Jap geweldig klonk met een Low output Nordstrand set.
En inderdaad twee maanden niet gestemd Tuup :D Mijn ouwe Gretsch stond daar ook, die heeft het altijd zwaar met grotere temperatuur schommelingen. Maar ook de Tele was een halve toon ontstemd.
En zijn we nou klaar met die wussy strat praatjes?!
Oei de ouwe Gretsch ook, ik zou zuiniger zijn op mijn spullen. :o
..Of best of both worlds, net hoe je het bekijkt ;) Met een beetje ongeluk vind ik hals en brugelement op bepaalde strats ook wat smoelloos. Een soort allemansvriendje wordt het dan, wel je bier opzuipen maar voor de rest heb je er niet veel aan :seriousf: (Ik heb zelf een fantastisch stratje overigens al zeg ik het zelf :D ) En filmpjes, tja. Je moet zelf de charme ontdekken toch, plug je strat in ! :D .
On-topic: Tja, charme van de tele is ook de toonknop, daar doe ik heel veel mee, en vind zelf ook dat de body wat lekkerder tegen het lijf ligt, vooral zittend. En de volumepot zit precies op de goede plek, niet te ver weg voor swells, niet te dichtbij om in de weg te zitten.
Zo, de hele middag op mijn midden elementen van mijn strat zitten te spelen. En ik moet zeggen dat ik het geluid begin te waarderen! Voor mijn gevoel klinkt het midden element zelfs clean nog iets snerpender dan het brug element solo. Ook bij beide met de tone knop open. Probleem is een beetje dat mijn toon knop op mijn brug element zit en niet op mijn midden element. dat vind ik normaal gesproken fijn omdat ik toch voornamelijk op de brug pick up speel met de tone op 60% op zo. Maar de overgang naar de midden pickup is dan best groot. Ik zou natuurlijk de tone knop op beide pickups kunnen laten zetten, maar dan ben ik bang dat tussenstandje 2 weer anders zal gaan klinken....tsja, keuzes.
en of ja, nog even met Sultans os swing isolated gitaar track zitten meespelen en ik denk nu ook dat het met het midden element ingespeeld is.
Yeah. Kende meneer Morse slechts van naam, totdat ik 'm vorig jaar in 013 met Flying Colors een van de beste concerten die ik ooit meemaakte, zag geven.
Maar er is maar 1 elektrische gitaar natuurlijk.
Sinds ik de naamloze Japanse pickups van mijn MIJ Tele heb vervangen door Mojotone Broadcaster Quiet Coils is het de gitaar die de meeste uren maakt.
En dan te bedenken dat ik deze gitaar een paar jaar geleden nog in de verkoop had staan.
Een foto halverwege het project.
https://www.dropbox.com/s/sotucv9kg7...oils.png?raw=1
de 5 weg switch bestond nog maar een jaar toen Sultans werd uitgebracht. (althans, nog maar 1 jaar op Fender). Het zou een klein wonder zijn geweest als die ouwe plank van Knopfler een 5 weg switch had.
Ik vind de tele, de originele met 2 singlecoils, vele malen veelzijdiger en toffer dan een strat. Wat de strat voor zich heeft, is het midden element. Ik vind die ongelooflijk tof. Het geroemde strat-neck pickup vind ik niet zo cool; ik vind de tele neck pickup veel fijner; vaak warmer, smoother. Minder dat glas achtige. Ook vind ik het veel makkelijker om een tele goed op te bouwen dan een strat. De variabelen bij een strat luisteren veel nauwer dan bij een tele, vind ik (als bouwer zijnde) en dat maakt het dat ik liever tele's bouw dan strats. Plus, die verdomd pokke-tremolo... bah.
Ik vind de Tele ergonomisch gezien een ramp. Daarnaast vind ik de brug een ramp evenals de pick ups. Maar, ik snap dat het generieke en de eenvoud van de tele veel mensen aanspreekt. Dat ze eenvoudig te bouwen zijn lijkt me ook geen enorme verrassing.
Belly cut en armrest vind ik peanuts in vergelijking met een goede halspocket maken, een goede, rechte / vlakke hals/toets/frets combinatie, etc, want het is hetgeen dat echt het minst kritisch is. Elke idioot kan dat maken, zelfs ik, dus ik zou dat nou niet de uitdaging in het vak van gitaarbouw vinden.
Van SRV bedoelde ik de studio versie! Luister maar goed. Klinkt niet zo als het hals element. Anders.
En Sultans (studioversie) is 100% middelste pickup. Het klinkt gewoon heel anders dan midden en brug. Knopfler ging hem later live wel op midden en brug spelen.
Zonder 3 way switch kun je ook een in between geluid krijgen. Dat deden ze vroeger dan ook. Zo kun je Hendrix ook hier en daar op neck + mid horen spelen. Little wing studioversie bijvoorbeeld.
Truuk is om hem er tussen te friemelen zonder die nudge. En dan niet meer aan zitten want zie maar eens midden in een nummer die switch weer goed tussen twee posities in te friemelen.
Zeker, mag toch? Ik vind nog wel meer, trouwens, maar daar zeg ik niet zo heel veel over hoor.
@lukewannabe: ja, dat weet ik, maar het is niet echt eenvoudig.
Dat verhaal van de luciferhoutjes heb ik altijd al met verbijstering bekeken. Ik kan me niet voorstellen dat je live tijdens een optreden dat deed voor de tussenstandjes. En 'Little Wing' op een 'tussenstandje'? Ik hoor het niet.
Ik kan mij herinneren dat je de 3 way switch best in een tussenstandje kan zetten en dat hij daar redelijk bleef staan.
Hahah ja man tuurlijk. Luister maar:
https://open.spotify.com/track/1Eolh...TbegLmRFNQg4vQ
De luciferhoutjes snap ik ook niet, het kan ook zonder.
15 pagina's verder gaat het er al lang niet meer over maar:
https://www.youtube.com/watch?v=Up6qbTJ0mw4
Metal genoeg toch?
Om een stratocaster middenelement minder "slap" te maken kun je hem loskoppelen van zijn tonepot, geeft ie meer volume en prik, zonder de schrilheid van het brugelement. Die tonepot (liefst no load) dan koppelen aan alleen het brugelement en voor lead geluid naar believen terugdraaien. Kleine ingreep, flink verschil.
On topic: een telecaster is ook veel meer mijn smaak, maar ik zou wel willen dat de volumepot op dezelfde plaats zat als bij een stratocaster.
Ik heb mijn control plate omgedraaid en de controls verplaatst. Dat werkt erg prettig!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9d0743c7e6.jpg
Dat heeft mijn Gun ook. Werkt goed!