Wie de MG niet eert, is de Super Lead niet weerd.
Printable View
Bump....
Vandaag op de bank een Fender Bassman ten. Van deze versie helaas geen layout. Wel van de vele andere versies die in omloop zijn. Maar een van de simpelste ampjes van Fender moet geen punt zijn toch.
Klacht was dat hij niets meer deed wat waarschijnlijk ten onrechte was want hij deed wel degelijk wat. De pilotlight was defect wat misschien de indruk gaf dat de amp niet meer werkte. Nu haal ik een chassis er altijd even uit voor inspectie ook al gaat het hier wel om een heel simpel klusje. Het chassis leek recent onderhanden genomen en zag er netjes uit.
http://www.amps-unlimited.nl/images/bassman 10/8884.jpg
Maar...... altijd weer die maar, bij een output test bleek een van de twee eindbuizen niet te werken, althans daar leek het op. Hier zie je dat de onderkant van het signaal helemaal afgeplat is, hoe laag ik ook uitstuurde.
http://www.amps-unlimited.nl/images/bassman 10/8889.jpg
Alle spanningen van fasedraaier tot en met eindbuizen volledig in orde, hmmmm merkwaardig. De sturing op een van de eindbuizen was veel te laag en zo ook op de anode pin1 van de fasedraaier. De reden was een foutje van de opknapper vrees ik.
Hieronder kun je zien dat de witte en rode draad zijn verwisseld. De output uit de koppelcap gaat direct naar de loper van de bias potmeter. Dan volgt een 100k weerstand en vandaar gaat de rode draad naar het 1e rooster van de eindbuis. Na de draden te hebben omgezet en de bias te hebben aangepast vol clean vermogen. Het gekke is dat hier waarschijnlijk al een hele tijd mee gewerkt is zonder daarover te klagen. Ben benieuwd wat de reactie is na dat lampje vervangen.
http://www.amps-unlimited.nl/images/bassman 10/8885.jpg
Mooi man. Denk je dat iemand dat een keer los heeft gehad en verkeerd vast gezet heeft?
Wat ik ook interessant vind, is die witte draad die als een spoel om die bos is gewikkeld (links onder - laatste img)...?
Eigenlijk denk ik dat de bedrading goed zat en de cap aan het verkeerde punt is gesoldeerd. Blijft hetzelfde voor de werking maar heb geen originele layout van deze uitvoering dus laat het voor wat het is. Als het maar goed werkt is momenteel het belangrijkste.
Die witte krul dient idd als afscherming en daarom zit hij ook aan aarde. Is om straling van dat bosje draad tegen te gaan en zie je in bijna alle fenders.
Tja, heb ook nog nooit een Fender open gehad.
Eigenlijk best een leuk idee. Ik kan me voorstellen dat je niet een stukje folie wil hebben dat los kan gaan en dan een paar honder volt gaat kortsluiten...
Een 60 jaar oude Ampeg R12 waarvan de anode aansluiting nooit gesoldeerd is geweest totdat de eindtrafo defect raakte.
https://i.imgur.com/Il9oZQa.png
Zonde zeg. Vanochtend stond m'n motor met een lege accu. Hoop niet dat de dynamo is overleden. Zo meteen meten.
Wat komt er in als vervanger?
:D, neen. Maar serieus, leuk ampje lijkt me dat.:)
Op de bank een AC15cc. Niet de favoriete amp om aan te sleutelen maar hoort er nu eenmaal bij. KLacht, zacht geluid. Idd zoals de klacht is het geluid zacht en een beetje vervorming mag er ook wezen. Dit is een simpel ampje met een 12AX7 als preamp, een 12AX7 als longtail fasedraaier en daarachter twee EL84. Alles staat goed ingesteld dus hij zou gewoon moeten werken. Vanaf het begin even signaal prikken en elk trapje doet wat er van hem verwacht wordt. Aangekomen bij de fasedraaier is de output magertjes maar wel aanwezig. Buisje proberen, geen resultaat. Ook hier staat de buis goed ingesteld dus zou moeten werken. Fasedraaier verwijderd en de eindbuizen aangestuurd met de toonfiets, komt zat herrie uit.
Om een lang verhaal kort te maken, de amp heeft een mastervolume bestaande uit een enkele 500k potmeter waar de (in tegenfase zijnde) sturing in meer of mindere mate aan elkaar wordt geknoopt en dus de sturing voor de eindbuizen gewoon kort sluit op minimaal niveau. Niks mis mee, dat werkt normaal gesproken prima. In dit geval doet het wel iets maar de meeste output is in de stand minimaal. Na het uitbouwen van de potmeter print blijkt de print zeer eenvoudig. Van de connector 4-p5 en 4-p6 lopen twee banen direct naar de potmeter.
https://i.imgur.com/qDD89K2.jpg
Als ik daar op meet kan ik van 1 tot 87 ohm regelen (ipv 0 -500k). Vermoedelijk ergens een draadbrugje van soldeer of iets dergelijks maar op de eenvoudige print is dit zo goed als onmogelijk. Het enige is eigenlijk de potmeter zelf dus die er uit gehaald, weg sluiting.
https://i.imgur.com/oYOJZl3.jpg
Dit mysterie voert een onbedwingbare druk uit op mijn nieuwsgierig geweten en open de potmeter, niets te zien en nu gaat de regeling wel tot 500k. WTF ???? Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet en werkt weer zoals het moet. Potmeter toch maar vervangen maar het zijn dit soort dingen die me gek kunnen maken :dontgeti:.
Zulke problemen moet je niet meerdere per dag tegenkomen!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nou dit is anders dagelijkse kost hoor, gelukkig wel anders wordt het gauw saai. Zou er een boek vol over kunnen schrijven.
Zo hier een mooie bassman. In eerder stadium door collegae in de USA aangepakt en is netjes gedaan. De buisgelijkrichter is omschakelbaar gemaakt naar solid state en de bias is uitgevoerd met dubbele potmeters voor de omschakeling.
https://i.imgur.com/rVPAaLF.jpg
Over deze ombouw was een heel document bijgevoegd met de nadruk op de wel bijzondere werking. Daar heb ik zo mijn bedenkingen over want dit had veel eenvoudiger gekund met minder poespas. Maar goed, de eigenaar was blij met die schakeling en heb dat zo gelaten. Het vervelende was dat er een nasty 50Hz brom in zat. Mogelijk de reden van de verkoop want op alle mogelijke manieren zag ik vervangen onderdelen die te maken kunnen hebben met brom. Zo waren de voedingselco's en de bias onderdelen vervangen, blijkbaar zonder resultaat en is het ding voor een leuke prijs tekoop aangeboden. En zo beland hij dan op mijn tafel :)
Zoekend naar die brom denk je bij 50Hz natuurlijk eerst aan bias voeding en gloeidraden of opgepikt door het signaalpad. Na die procedure te hebben gevolgd bleek het ding al te brommen met alleen de eindbuizen dus ging ik tegen beter weten in de 100Hz voeding checken. Whoops, de rimpel op de elco's is wel 50Hz. Het begin van dit topic gaat ook over een dergelijk fenomeen dus dacht gelijk aan de gelijkrichtbuis. Maar er was toch ook een SS gelijkrichter? Is die dan ook stuk? Nee, waarschijnlijk is er tijdens de ombouw een fout gemaakt. Na onderzoek niets wat het kan verklaren behalve zo'n 50V~ verschil en de trafo wikkelingen. Daardoor was er maar een van de twee gelijkrichters actief ongeacht de stand SS/Tube.
https://i.imgur.com/tmxx34F.png
Maar nu waarom ???
Bij de ombouw actie bleek ook de 115V~ voedingstrafo te zijn vervangen. Dit is de bekende uitvoering van twee hoogspannings wikkelingen met centertap en biastap van 50V~ en gek he maar ik moest gelijk denken aan de overeenkomst tussen mijn verschilspanning van 50V~ en de waarde van de bias wikkeling. Das bijna evenveel zou Koot gezegd hebben. De conclusie moet dan ook zijn dat het genie die deze trafo heeft ingebouwd de centertap en biastap heeft verwisseld. Alles werkt dan wel zoals verwacht maar de hoogspanning is wel flink asymmetrisch. Na aanpassing van deze truc muisstil.
Case closed.
Mooi verhaal!!;)
Prachtig. En als je het zo naleest klinkt het allemaal zo logisch. Maar ja, achteraf...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als we toch bezig zijn ..... Wel eens een Ashdown moeten reanimeren? Deze had slechts een afgebroken potmetertje dus ging uit van chassis uitbouw en hield een slag om de arm voor uitbouw van de hele print.
https://sonora.nl/wp-content/uploads...emaker-60W.jpg
Omdat fabrikanten er niet altijd van uitgaan dat hun product wel eens defect kan raken wordt een print na montage af en toe van korte bedrading voorzien waardoor je alles los zou moeten halen. Mesa is er zo een helaas. Maar deze combi spant eigenlijk wel de kroon. De gelikte boog waar het metertje is geplaatst hangt als het ware over de baffle heen.
https://i.imgur.com/BGFCm4w.jpg
Het chassis zou net als bij een fender twin gewoon naar achteren uit de kast moeten kunnen als dat belachelijke metertje daar niet zou zitten. De baffle moet (in tegenstelling tot fender) ook naar achter uit de kast. Door de baffle los te maken en onderuit te trekken zou er misschien net genoeg ruimte kunnen zijn om het chassis er overheen te schuiven. Hoho, dat gaat zomaar niet.
https://i.imgur.com/ndRPnIO.jpg
De pootjes steken zo ver in de kast dat dit net niet gaat. Dus .... pootjes demonteren. Reverbtank zit ook in de weg dus ook het gehele achterpaneel en de tank verwijderen. Baffle los en onderuit trekken en dan pas kan het chassis er uit.
https://i.imgur.com/4zTSMjW.jpg
https://i.imgur.com/DFhy48D.jpg
Ligt dat eenmaal op de operatietafel kan de print er uit gepulkt worden om de potmeter te vervangen.
https://i.imgur.com/6Wx41Fa.jpg
Voor het slachtoffer van de beademing kan ben je twee uur verder voor een potmetertje.
Tot zover de kennismaking met Ashdown. http://basgitaarforum.nl/images/smil...__facepalm.gif
Jemig, wat een klus!
Achteraf makkelijk praten hoor, maar had je niet de frontplaat kunnen verwijderen door alle moertjes en knoppen van de pots en de jack los te maken? Of zit je dan nog met die snap-in schakelaars?
Ja was misschien mogelijk geweest maar ik wist natuurlijk niet dat de frontplaat alleen achter de potmeters gemonteerd zat. En ik had in de donkere kast het metertje moeten los solderen en als ik ergens een hekel aan heb is het metertjes los solderen in een donkere kast.
https://cluseau.imgur.com/all
Nu we toch lekker op dreef zijn, dit is ook een leerzame. Ook hier onderzoeken we de kwaliteit van de voeding en bij toeval ontdek ik een vreemd verschijnsel. Als je kijkt naar onderstaand scope plaatje zie je de opgaande flank van de voedingsrimpel twee keer. Als ik de scope goed synchroniseer zie je het niet maar juist bij een free running scope is dit te zien.
https://i.imgur.com/FpmVdpL.jpg
Nu weer de analyse van deze puinhoop. De scope schrijft elke 20mS een heel trace ofwel 2mS/div.
Beurtelings geven de hoogspannings wikkelingen een laadpuls aan de elco's en dit zou exact over elkaar moeten vallen tenzij er verschil in de wisselspanningen zit. Zoals we eerder een paar keer gezien hebben is dat niet onmogelijk. De wisselspanning is hier echter mooi gelijk en in tegenfase. Wat is dan het probleem? Nader onderzoek geeft te zien dat er slechts een kant van de gelijkrichter is vervangen en wel door een ander type dan fender installeert. De diode's gedragen zich dan niet gelijkwaardig en dan zie je deze narigheid wat ook weer brom kan veroorzaken. Als je dus een defecte diode in je gelijkrichter hebt vervang dan aub alles voor die paar rotcenten.
Leuk om te zien zeg, en een valkuil waar je makkelijk in trapt. "Niks aan de hand toch?'
Op de bank een welbekend bouwpakket van een 5E3. Zat een foutje in waardoor alleen +1 aanwezig was en de rest lag aan massa. Geen woorden over vuil maken, we maken allemaal fouten waar we dan doodleuk overheen kijken. En dan komt nu weer die "maar".....
Kijk even naar onderstaand plaatje:
https://i.imgur.com/r4MNqG8.gif
Hier zie je van rechts naar links de Kathode (steen)weerstand van de eindbuizen, met 10Watt een flinke jongen. Daarnaast de eerste elco +1 gevolgd door elco +2. Helemaal op de hoek loopt de draad naar de centertap van de gloeidraad wikkeling. al deze minnen zijn verbonden door de rode stippellijn onder het board. Aan de voet van de eerste elco zit een stuk blank draad wat op de tone potmeter gelast dient te worden. Wie dit heeft bedacht weet ik niet maar het volgende deed zich voor.
Na herstel van de bouwfout van de eigenaar liet deze amp voor het eerst zijn klanken horen maar ook een stevige voedingsbrom. Achteraf bleek namelijk de potmeter niet zo geweldig massa te maken met als gevolg dat de voedingsstroom welke door de potmeter aan massa zou moeten liggen via de as naar buiten kan komen. Het zou kunnen dat de gebruiker daardoor een opneuker kan krijgen die echt wel DOODELIJK kan zijn. Tot zover het punt (on)veiligheid. In dit geval was er enige overgangsweerstand waadoor de brom veroorzaakt werd. Mocht iemand dit ding hebben gebouwd, maak de massa aansluiting van de potmeter los en las deze direct op het chassis. Dit zorgt niet alleen voor een absoluut stille amp maar ook voor een veiliger situatie.
Voor toekomstige bouwers, isoleer de te maken las op onderstaande instructie niet maar soldeer beide uiteinden aan het chassis. Ik heb de leverancier inmiddels op de hoogte gebracht van dit ontwerp foutje.
https://i.imgur.com/erCAmYI.gif
Ongelofelijk zeg!
Vroeger zat die massa op een messing? plaat achter de potmeters gesoldeerd. Bij gebrek aan deze plaat dacht men dat de potmeter ook ok was?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deze keer een plexi clone gebouwd door een engelse firma.
https://i.imgur.com/TZUNdkd.jpg
Best een netjes apparaat maar de klacht was dat hij zou brommen en dat was idd zo. Deze amp is nieuw aangeschaft en heeft van begin af de lichte brom laten horen. Contact geweest met leverancier etc. Wil ze niet zwart maken dus de naam is een beetje vaag ;) Uiteindelijk is door de klant het chassis gedemonteerd en opgestuurd naar de UK.
https://i.imgur.com/uIhx3eB.jpg
Bij de fabrikant echter geen afwijking gevonden en uiteindelijk komt hij hier op de werkbank te staan. Toch echt wel brommen he (100Hz) en slechts 5Watt output voor een EL84 balanstrapje veel te laag. Dan begin je te onderzoeken, sturing meten, voedingsspanning is aanwezig enz. Geen afwijking te zien, wat is dit nu weer. De output is zoiezo ver onder de maat dus maar eens gekeken wat voor stroom de buizen trekken. Vanwege de gemeenschappelijke kathode weerstand wordt uitgeweken naar de wikkelingen van de uitgangstrafo. Een buis doet heel weinig kwa gelijkstroom, kijk daar hebben we de boosdoener maar waarom. Het antwoord bleek heel eenvoudig, de buis werkt gewoon niet omdat het meest essenciele ontbrak. Er was namelijk geen warme gloeidraad en dan is er niet een buis die wat voor je wil doen.
De reden ........
https://i.imgur.com/wCZvUjP.jpg
De gloeidraad zit op pin 5 en 6 ipv 4 en 5. Slordigheidje, kan de beste gebeuren daar niet van maar....Als je dan met een geldige klacht bereid bent kosten te maken om het chassis terug te sturen terwijl je nog garantie hebt en je krijgt hem zo weer terug dan zakt me broek af. Zeker een fabrikant zou daar toch wat serieuzer mee om moeten gaan. Wat mij betreft de kouwe douche.
Na correctie 14Watt output en muisstil.
Leuke puzzel weer!
Vraagje; was de weergave van de bas ook heel slecht omdat je een push-pull OT op een single-ended manier gebruikt? En zou je nu niet eigenlijk wat lage bastonen op vol vermogen moeten afspelen om de kern van de OT te demagnetiseren?
Is het een "firma" Frans? Of is het de zoveelste DIY-er met een goed oog voor marketing die heeft geleerd hoe hij bouwtekeningen moet opvolgen en zich daatna tot "boetiek-fabrikant" heeft gebombardeerd.
Anders uitgedrukt,
Die manier van bouwen is met de beste wil van d wereld niet vol te houden als je er je bammen mee moet verdienen. Dat betekent dus dat het of een gierend duur apparaat moet zijn geweest of dat het een leuke bij-activiteit van een DIY-er is.
Wanneer ben je een firma? Hij doet het iig wel officeel en er is ook een tweede persoon. Gelikte site ook (hoewel je die ook kan laten maken).
Het lab ziet er goed uit, bijna net zo goed als de mijne :hide:. Keurig opgeruimd .... voor de foto :soinnocent:
Het bouwwerk is ook netjes hoor, zal er niks lelijks over zeggen. Maar als je iets verkeerd doet en die dingen gebeuren nou eenmaal mits je voor nasa werkt ga dan op zn minst serieus met een klacht om. Het kan een vage klacht zijn, dat gebeurd mij ook wel eens maar dit was toch overduidelijk een slordige fout en ook nog eens niet goed getest voor aflevering. Voor niets heen en weer gestuurd en dat vind ik kwalijk.
Deze keer op de bank een HotRod deLuxe met een vreemd verschijnsel. Als je hem aanzet is er een vreselijk irritant geknetter te horen voor de eerste 10 sec na van standby te schakelen. Soms komt het ook weer terug na langere tijd dus het zou wel fijn zijn als we daar een eind aan kunnen maken, gaan we doen.
Allereerst dacht ik aan vonkende eindbuizen maar dat was niet het geval. Geef ik ze flink op hun donder laten ze daar niets van merken, echte masochisten die buisjes. Het lijkt helemaal in het begin van de voeding te zitten en zie op de eerste elko wel iets maar niet echt duidelijk. Hier hoort een hoge gelijkspanning te staan met een 100Hz (10mSec) zaagtand daar bovenop. Gaan we kijken met de scoop (tijdbasis 5mSec/div) dan is die rimpel van 10mSec (twee vakjes) er idd en ook erg stabiel.
https://i.imgur.com/knm53bF.jpg
Als we dan naar standby gaan en vervolgens weer naar actief dan is soms te zien dat de rimpel even terug zakt naar 50Hz (20mSec) en op dat moment spettert de amp ook heel even. Het is net een scherpe tik in een beschadigde grammofoonplaat. Een WAT ?? Een vinylschijf met een spoor dat geluid produceerd als er een naald langs loopt, welbekend onder ons oudjes. Het verschijnsel is lastig te fotograferen maar hieronder zie je een stukje van het trace waar het zichtbaar is. Door de korte sluitertijd is de rest van het trace niet zichtbaar maar in de laatste cyclus is de ontlaad curve ineens vier vakjes ofwel 20mSec en dat komt dan weer overeen met 50Hz.
https://i.imgur.com/otU2eTW.jpg
Mooi om te zien is dat er een laadpuls ontbreekt om vervolgens weer terug te keren. Ik vermoed een defect in de gelijkrichter.
komische ervaring van een amateur:
ben eindelijk toegekomen de peavey express 112 waar de elco's vervangen zijn en de 2 potmeters die kraakten tijdens het draaien en die ik heb schoongemaakt.
(1 van de potmeters is de pushpull voor de supersat regeling van het overdrive kanaal, lijkt mij moeilijk te vinden en als, dan duur)
alles ging goed, nieuwe koelpasta voor het koelblok gebruikt, de boel zit in elkaar en pak het chassis op.
hoor ik een zacht metaal gekletter alsof er ergens een schroefje rondtolt, kijken, lamp erbij, heen en weer schudden, maar ik zie niks.
proberen te lokaliseren waar het geluid weg komt?
hoor het op diverse punten van het chassis maar echt niets te zien, zal toch niet iets stuk zijn aan het blikpakket van de trafo, ik zal toch niet weer die hele handel los moeten halen????
zoekt en gij zult vinden zegt mijn vrouw even later met een glimlacht, maar ik snap er niets van, totdat.
ik kijk naar de bevestigingspunten van het chassis en die zijn anders dan ik gewend ben, lijken wel of daar rechthoekige moertjes in zitten, pak een schroevendraaier en ja hoor, er zit ruimte op, kunnen ietsje bewegen.
tada, 'probleem' opgelost en ik heel erg opgelucht ;-)
Leuk dingetje om te maken en misschien interessant voor anderen.
Deze amp kwam weer terug voor wat onderhoud, inmiddels al ruim 10 jaar in gebruik is er nog steeds niet veel aan de hand. Buizen nog oke maar slechts een verlopen G2 weerstand op een van de eindbuizen waardoor het een beetje rottig klonk.
Het verzoek was de 10 jaar geleden ingebouwde Reverb schakelbaar te maken met een footswitch en jack op het voorfront. Bovendien een led op de switch welke moest branden bij actieve reverb. Nu word bij de Fenders standaard het reverb signaal op de reverb potmeter kortgesloten naar massa. Lekker simpel en enkeldraads uit te voeren. De led stelde me dan wel een beetje voor een probleem.
Hiervoor de volgende oplossing bedacht met zo weinig mogelijk componenten:
1 eerst moest er een voeding komen voor de led en het funtioneren van de schakeling. Deze voeding werd gemaakt uit de gloeidraad voeding met een 1N4007 en elco. Hiermee werd een gelijkspanning van 8V= gerealiseerd.
2 Het reverb circuit kun je natuurlijk niet belasten met gelijkspanning dus ben ik de footswitch anders gaan gebruiken. Namelijk alleen om de led te schakelen, dit was eenvoudig door de gelijkspanning naar de switch met in serie een led te voeren. Nu was ik in staat een led aan en uit te schakelen, leuk he :).
3 Door de stroom te meten welke naar de led gaat kon ik een fet aan en uit laten schakelen. Deze kan wel op het reverb circuit worden aangesloten. Nu is het dus led uit reverb stil en omgekeerd natuurlijk.
Hier het simpele schema. Gemaakt op een stukje experimenteer print in het chassis geplakt naast de pilot lamp. Daar was namelijk de 6.3V~ aanwezig en was ook mooi ruimte om een jack in het front te boren.
https://i.imgur.com/6Cq2IlJ.gif
En de praktische uitvoering hieronder .....
https://i.imgur.com/QyxVyRc.jpg
Ha mooi man! Ziet er netjes uit!
Laat het gebrek aan reacties je vooral niet weerhouden om meer te posten. Ik vind dit geweldig om te lezen.
Thanx! :ok:
Ik lees mee maar ik wil op gezette tijden wel iets roepen van roger, one two check o.i.d desgevraagd.
Ik ben absoluut geen servicemonteur, maar ik vond net een 8 ampere zekering in een 50W Marshall-achtige. Er staat 6A op de faceplate, maar dat is volgens mij voor 120V-landen.
Oh, en een rokende PT.
http://img.sait.nl/pasted_cd89.png
Iemand dacht dat hij er met zo'n zekering 100 Watt uit kon persen natuurlijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Die 6A (8A) zal toch niet primair zitten neem ik aan, dus de netspanning doet er niet toe. Ik zie ook een zekeringhouder met 350mA bijschrift. Die lijkt me al een stuk realistischer aan de primaire (lichtnet) kant. Die zou er uit moeten gaan voordat de trafo rookt, wat zit daarin?
Sommige fabrikanten passen deze waardes toe in het gloeidraad circuit. Zo heeft Fender daar tegenwoordig 10A in zitten.
Trafo wel helemaal losmaken
Ik ben zeker geen service monteur, daar heb ik de kennis en kunde niet voor maar ik ben wel iemand die met een beetje logisch denken een heel eind kan komen.
Ik heb een PRS SE 50 versterker met EL34's.
Ik wil dit ding weer verkopen maar er zat een irritante brom in, vooral storend op het gainkanaal.
Toen ik het ding kocht is mij dit niet opgevallen (huiskamervolume...). De brom wordt ook harder met meer gain en/of volume.
Ik ben maar eens begonnen met het uitwisselen van de preamp buisjes maar geen succes. Dan maar de eindbuizen vervangen voor een gematchte set die vrijwel nieuw is. Bias afgesteld volgens manual (gaat erg simpel bij deze versterker!).
Helaas, geen resultaat gvd!
Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk op filmpjes en foto's nog nooit zo'n PRS heb gezien met led verlichting en laat die van mij dat nu net wél hebben. Dus achteraf erin gezet. Na wat googelen kom je er al snel achter dat dit best wel eens een oorzaak kan zijn!
Versterker opengemaakt, draadjes gevolgd en bovenop de printplaat was een bypass gemaakt vanaf de pilotlamp. Hierop zat een led-converter gesoldeerd. Deze heb ik verwijderd, versterker aan et violá.....brom weg! Het kan soms zo simpel zijn:rockon:
Uiteraard wil ik dit topic niet kapen met dit soort simpele "reparaties" maar wil wel even melden dat ik het jammer vind dat er hier nauwelijks nog gepost wordt want het is meestal erg interessant om mee te lezen! Ook als je (mijn) technische kennis tekort schiet...