Zo eerst maar eens besloten om orde in de chaos op mijn werkbank te maken en een geaard stopcontact aan te leggen , zodat ik niet iedere keer naar een andere rumte moet om te testen. Daarna de DR maar eens helemaal weer checken en doormeten.
Printable View
Zo eerst maar eens besloten om orde in de chaos op mijn werkbank te maken en een geaard stopcontact aan te leggen , zodat ik niet iedere keer naar een andere rumte moet om te testen. Daarna de DR maar eens helemaal weer checken en doormeten.
Op de pennen 3 zou je rond de 400 V dc moeten meten.
Je zou dan over de 1 ohm weerstandjes op de eindbuis kathodes ergens tussen de 20 en de 40 mV moeten meten.
Zoals gebruikelijk...... lijstje met metingen op alle buizen en alle pinnen :)
Gemeten dus , alle waarden overeenkomstig zoals ze zijn aangegeven in het schema van TAD , op pen 3 staat 441 dc . De 1 ohm weerstanden heb ik er uitgehaald , hij gaat nu harder en het clippen begint later. Ik zal morgen even het lijstje intikken .
De waardes:
pennen 1 3 6 8
V1 198 1,44 199 1,5
V2 193 1,53 195 1,5
V3 435 7,4 4,35 7,38
V4 190 1,95 196 1,6
V5 429 0 380 schommelt (vibrato)
V6 201 77,2 190 77,2
einbuizen Tungsol 6V6 GT
pennen 3 4 5
V7 431 429 -46
V8 431 429 -46
Reverb en vibrato werken prima , bij harder aanslaan gaat hij clippen/oversturen (meer dan dat de bedoeling is).
Den eerder dat je crossoverdistortion hebt. -46v op de bias is veel teveel. Moet iets van de helft zijn oid
Als ik hem verlaag naar -38 begint er een fluittoon door te komen. Op de biaspot zit een weerstand van 16K , volgens schema zou dit 15k moeten zijn , maakt dat een groot verschil?
Anode draden wisselen op de eindpitten
15k of 16k is alleenaar voor het bereik van de bias. Verder geen invloed
Hij werkt :blast: . Vandaag ook een mooie kast ontvangen , dus ik kan het project afronden , alleen nog even een mooie speaker erbij zoeken.
Waren de de 1 ohm weerstandjes defect?
Als je ze er in laat zitten dan kun je de bias wat nauwkeuriger afstellen als je de draden van de anodes inmiddels goed hebt zitten.
Je meet nu 435 V anodespanning dat zou betekenen dat wanneer ik er van uit ga dat een de luxe ongeveer 22 Watt levert je dan plm.20mV over de 1 ohm weerstand zou moeten meten.
Een oude Celestion H30 8 Ohm is een uitstekende keuze in een de luxe reverb combo.
Die weerstanden ga ik wel gebruiken voor de bias af te stellen. Ik zal eens op mp speuren voor een leuke speaker.
I=u/p 435/11=39.5 =oei rekenfout,sorry je zou dus plm. 39 mV moeten meten.
I = stroom door een enkele buis U=-435 V=anodespanning P 11Watt 11 Watt per buis dat is de helft van 22 Watt.
En dat is dus fout... Je meet dan de plaat dissipatie door de buizen. Het uitgangsvermogen kun je
vooraf bepalen door:
- De loadlijn te nemen van de OT (en daar je een enkele buis neemt [rekent het gemakkelijkste] moet je 1/4 van de PP impedantie nemen)
- Deze loadlijn teken je nu op de grafiek
- Waar de lijn de 0V-curve snijdt, trek je een verticale lijn naar beneden. Je krijgt dan een driehoek wat het max vermogen is in de OT. Dat x 2 (pp schakeling) en -5-10%. en je hebt een schatting van het uitgangsvermogen
- gewoon een loadweerstand erop
- sinus erop
- met de scope (jaja wederom) opendraaien tot de sinus golf begint af te vlakken(clippen)
- De spanning meten over de load weerstand (AC). Die waarde door de load weerstandswaarde delen en je hebt de stroom.
- P = I^2 * R.
Nu zullen sommigen zeggen, als ik de bias warmer draai, dan klinkt hij harder. Dat klopt op die stand van het volume. Echter het max vermogen wordt nooit meer. Immers het enige wat je doet is opschuiven langs de loadlijn (net als een triode :)) dn loopt er dus meer stroom, maar dan ben je ook eerder bij je max. Maw hij gaat op de volume stand eerder clippen, maar het vermogen blijft hetzelfde.
Je kan tenslotte nooit meer power eruit krijgen als dat je erin stopt.
Zo , hij zit in de kast , ik heb de speaker van een ander combo erin gedaan en mensch wat klinkt hij fijn,wat een clean , heeeeerlijke reverb en een vibrato , daar kan geen pedaal tegenop.
http://imageshack.us/a/img600/6474/82k3.jpg
http://imageshack.us/a/img837/2156/ztgv.jpg
lekker setje :
http://imageshack.us/a/img32/5657/35q0.jpg
Hij werkt dus goed , alleen bij het uitzetten (standby) is er een behoorlijke knal te horen . Is hier iets aan te doen?
Gelijk de hoofdschakelaar uitgooien :) trekt ie gelijk je elco's leeg. Je zou met een 100n of zo kunnen experimenteren over de standby.
Ik heb echt net gelezen dat Chokes en standby switches niet zo lekker samen werkt. Er zit toch een choke op die deluxe reverb?
http://www.valvewizard.co.uk/standby.html
In al die jaren dat ik heb gerepareerd een keer een kapotte choke en dan nog door kapotte buizen. Maw de mogelijke gevolgen zijn mij wat overtrokken. De ontwerpen zijn gewoon standaard schema's uit de rca boeken. Misschien een idee voor anderen ipv exotisch falende schema's
Ik zal eens kijken wat ik doe , hij gaat toch nog even los. Hij klinkt geweldig , maar hij heeft wel wat ruis , beetje twijfel en bij het uittrekken van de plug uit de input maakt hij flink lawaai , met volume dicht dus. Ik heb de originele layout aangehouden met als uitzondering de aarding , ik heb een aardbus op de potmeters gemaakt waar ook de inputs opzitten en deze verbondn met een starground ,waar ook bv de filtercaps en het biascircuit opzitten , hier ga ik nog wat mee experimenteren.
Dat is vreemd. Als het volume op nul staat, zou je geen luid geluid moeten horen als je de plug uit de ingang haalt, lijkt me.
Hoeveel Ohm weerstand meet je op het stuurrooster naar aarde, van de buis trap direct na de volume pot als deze op nul staat? Zou zeer klein moeten zijn want dan hangt deze aan aarde via de volume pot als het goed is. (Ik neem even aan dat daar geen gridstopper weerstand zit.)
Met volume op 0 en een gitaar ingeplugt hoor je dus ook niets , het is de ring(aarde) van de input , als je die aantikt met iets van metaal hoor je veel lawaai.
Ik zal vandaag eens meten.
Je gebruikt toch wel randaarde he?
:) zekers . Ik heb het net even weer geprobeerd , het verschijnsel doet zich alleen voor als de reverb open staat , het is dus meer een uhh mechanisch iets , bij het in en uittrekken van de plug beweegt de kast en dus de veer :hide: . Ook de brom is met de reverb dicht van een zeer acceptabel niveau . De kabel die ik nu gebruik voor de reverb is een veels te lange audiokabel , die ga ik ook vervangen voor een goede.
Mijn George Dennis combo word opgehaalt deze week , dus er kan weer wat aangeschaft worden :) , o.a. een footswitch , 2 schakelaars (de huidige steken toch te ver uit) , een backplate en een goede speaker.
Ik zit te kijken bij Jensen en twijfel tussen een P12R en een C12N , over beide goede dingen gelezen , maar zijn er hier ervaringen met deze speakers , of zijn er nog andere?
Check nog even met het schema... heb je de inputs correct aangesloten? Je gebruikt cts jacks. die maken vanzichzelf al contact met het chassis, dus een extra aarde draad kan een aardelus veroorzaken. Heb je de geshielde input draad richting pin 2 maar aan één kant aan de massa gesloten (bij de jack) en aan de kant van de buis socket met krimpkous?
Je hebt ook een 1mohm weerstand tussen tip en massa? Als de versterker bromt als je geen Plug erin hebt dan meet ook even of de tip en massa met elkaar contact maken als je geen plug erin hebt. Dat zou wel moeten.
Haal die inputs van de aardebus af man! nu meteen! :seriousf:Bij die jacks nadrukkelijk geen extra aarde draad vanwege groundloop.. Hetzelfde met de overige cts jacks. :ok:. Post dan even terug.
Ja een aluminium plaatje bevestigt aan de bovenkant van je headshell is wel aan te raden ja.
Heb het zelf ook meegemaakt met mijn express... cts jacks gebruikt, maar schema gevolgd van ceriatone die cliff jacks gebruikt. Dus ik had zowel brom op de input, als brom bij de speaker aarde. Die CTS jacks maken vanzichzelf al contact met de aarde... dus je krijgt lussen. Dus doe dit met alle jacks die er in je amp bevinden. Los koppelen van alle aarde draden.
Wat voor brom komt daar eigenlijk vanaf 50 of 100 Hertz?