Gewoonlijk is er een FOH technicus die met zijn mengtafel in de zaal staat en een monitor technicus die met zijn mengtafel naast het podium zit.
Te zacht heb ik idd nog niet meegemaakt.
Printable View
Nou haal je in een keer de hele discussie onderuit. Je eigen geluidsmensen meenemen is het beste, aangenomen dat ze het kunnen dus. Maar waar het in deze business om gaat is de muziek en de liefde en passie voor de muziek. Waar het om gaat is samen een goed resultaat zien te bereiken en dus moet je zo nauw mogelijk samenwerken.
Als je dit hele draadje doorneemt kun je dat verschillende keren zien. De rol van de 'geluidsguy' 'verminderen' vind ik dus helemaal een verkeerde benadering.
Laat ik voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is om deze discussie onderuit te halen!
Bovendien ik zie ook niet in hoe mijn mening / advies deze discussie onderuit zou kunnen halen. enfin
Ik ben fulltime muzikant en weet waar het over gaat
Juist omdat ik er zo gepassioneerd mee bezig ben, wil ik mijn sound niet af laten hangen van een "toevallige" geluidsman die mij of mijn band totaal niet kent.
De sound moet gewoon altijd goed zijn of nog liever gewoon altijd hetzelfde
Het is simpelweg te belangrijk om af te laten hangen van een "onzekere factor"
tsja dan kun je dus een geluidsman meenemen of zorgen dat je qua sound zelf wat meer in eigen hand houdt.
Meeste geluidsmensen die ik gesproken heb vinden het helemaal geen verkeerde benadering en voelen zich niet aan de kant gezet als ik het stageplan laat zien hehe
Het blijft hoe dan ook, een samenwerking natuurlijk.
Er zijn ook full time geluidsmannen en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Als je het goed voor elkaar wilt hebben is samenwerking de enige optie. Ook als je een eigen technicus hebt zal samenwerking moeten, niet iedere geluidsman zet zomaar iedereen achter zijn paneel.
Ik heb eens iemand achter elkaar twee JBL 2445 drivers zien opblazen en dat was destijds 1200 gulden aan nieuwe membranen. Ik had in mijn PA een limiter die ik in het rack kon inschakelen, alleen om te voorkomen dat overmoedige en dove FOH boeren mijn dure drivers wegbliezen.
Ik zeg ook dat het een samenwerking blijft, daar kom je niet onderuit.
bedoelde eigenlijk te zeggen dat als je als band een wat extremere of aparte sound hebt het moeilijk is om die sound overal in elke zaal zo te krijgen. Het doet in feite niks af aan de geluidsmannen, ze zijn waarschijnlijk allemaal gewoon ok maar kennen vaak de band of de stijl gewoon niet, waardoor ze vaak een mindere mix afleveren dan dat je eigenlijk wilt.
Vandaar dus dat ik zeg dat je er niet echt op kan rekenen dat het een goede sound zal zijn met een geluidsman "van t huis".
Een eigen geluidsman is eigenlijk de beste optie en elke band met enige ambitie zou die gewoon altijd mee moeten nemen, zodat je zeker weet dat het gewoon altijd klinkt zoals je wilt.
Ik heb overigens echt nog nooit meegemaakt dat een geluidsman van een zaal, de geluidsman die we met de band meenamen, niet achter zn paneel liet staan.
Maar goed voor veel bands is een geluidsman gewoon te duur dus dan moet je zorgen dat je zelf wat dingen in eigen hand houdt zodat de sound bijna overal is zoals je wilt zelfs met de geluidsman van de zaal!
De enige manier om de rol van de technicus te 'verminderen' is je eigen podiumgeluid goed voor elkaar te hebben.
Dus beginnen met goede apparatuur dat 'flawless' werkt. En de muzikanten moeten hun eigen apparatuur door en door kennen en vanaf het instrument/versterker al een goede sound hebben.
Daarnaast moet de balans op het podium al kloppen. Zorg er daarbij ook voor dat de technici ook nog wat te versterken hebben. Een 100w buizenstack vol open gaat daarbij niet werken. Als iedereen in de band elkaar goed hoort en alleen een beetje zang op de monitor wil, dan is de balans goed. Als je dat voor elkaar hebt dan heb je ook geen oordoppen nodig op het podium!
Andere belangrijke tip:
Zorg dat je geen grote volume verschillen hebt bij de verschillende sounds. bv solo/slag, dist/clean. Maar ook voor toetsenisten is dit heel belangrijk, dus niet dat het orgel ineens 2x zo hard staat als de piano.
Als je dit allemaal klopt hoeft de geluidstechnicus namelijk niet zoveel meer te doen. Dan hoeft ie het alleen nog maar uit te versterken en hoeft ie geen sound meer te maken.
Wat ik graag heb is dat de technicus mijn zaalgeluid afregelt op mijn hardste niveau, dus de heftige solo's, en dat hij dan verder van het geluid afblijft, en dat ik het zelf kan regelen met elementkeuze, de volumeknop op de gitaar en het aan of uit zetten van de tubescreamer. Ik zet hem dus zelf wel zachter als ik wil begeleiden of subtielere solo's wil spelen. Als hij tijdens het optreden toch vindt dat de solo's te hard of te zacht zijn mag hij wat mij betreft het maximum bijregelen, maar laat hij verder alsjeblieft van de knoppen afblijven voor wat mijn gitaar betreft. Wij hebben een tweede gitarist, en ik zing en soleer (het meest). Ik doe ook veel rifjes van een paar nootjes tussen de zang door. En dan heb je telkens weer van die geluidsmensen die niet van de knoppen af kunnen blijven en je na een solo zacht zetten, zodat die korte rifjes helemaal wegvallen, en dat hij dan pas halverwege je solo merkt dat je aan het soleren bent, zodat je tot die tijd niet te horen bent en dan opeens als een donderslag door de zaal heen knalt. Vreselijk vind ik dat.
Idd klote als een geluidsman je solo's niet snel genoeg doorheeft en dat je dan na 4 maten pas 'ns een volume-boostje krijgt.
Ik speel daarom ook 't liefst met eigen volumeknop, ook al is er PA. Al is 't maar dat de geluidsman door het door mij ingedraaide volumeverschil eerder hoort dat er een solo is en eventueel nog wat bij kan sturen.
+1!
Ik vind ook dat de gitarist z'n volume grotendeels zelf moet bepalen. Maar doelde in m;n vorige post meer dat je ook gitaristen heb waarvan de solo 10x zo luid is dan z'n slagsound. Het is niet de bedoeling dat de technicus bij iedere gitaarsolo een duikvlucht naar de fader van het gitaarkanaal moet maken om'm dicht te gooien omdat het geluid uit de versterker toch al de trommelvliezen van de bezoekers laat knappen.
Ik denk niet dat je als gitarist enig idee hebt van het zaalgeluid, je staat immers achter de PA. Ook wil je jezelf graag duidelijk horen, prima, maar niet altijd in de juiste verhouding met de rest van de band.
Daar heb je een geluidsman voor. Die bepaalt de volumes en de verhouding met de andere instrumenten. Als hij dat niet kan moet je zo snel mogelijk een ander zoeken, maar niet denken dat je het vanaf het podium beter kan.
maar dat zou je dan in de soundcheck al moeten ondervangen. Al zijn er natuurlijk muzikanten die nadien nog instellingen veranderen....
Het verschil tussen slag- en solovolume moet je IMO wel als gitarist zelf kunnen regelen. Dat is namelijk iets relatiefs. Je geluid gaat een aantal procenten harder t.o.v. je basisvolume, maar als dat basisvolume goed staat, moet het sologeluid dan dus ook goed zijn.
Ja, tuurlijk. Vooraf ff overleggen is de regel.
En als 't dan niet lekker blijkt te werken, heb je na de eerste set gelukkig een pauze waarin je zonder verdere soundcheck kort kan overleggen hoe je 't de volgende set beter gaat proberen.
Maar over 't algemeen kan je al wel een beetje inschatten wanneer je zelf IETS meer controle wilt houden. In sommige tenten zit standaard een aangeschoten of licht stonede geluids-idioot, omdat die daar toch altijd aanwezig is. Dan weet ik wel dat de kans groot is dat hij m'n solo's niet op tijd gaat signaleren :D.
Bij festivalletjes heb ik dat nog nooit meegemaakt en zit er ook vaak wat meer tijdsdruk achter, dus geef ik graag wat meer controle uit handen. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar zang over de monitor om een beetje tevreden te functioneren... liefst gewoon rete-goed podiumgeluid natuurlijk, maar je moet soms de situatie een beetje meewegen met je wensen.
Tja, bij ons kunnen de solo's door drie mensen gespeeld worden, soms weten we zelf niet eens wie hem gaat spelen. Dan kun je moeilijk van een geluidsman vragen om de juiste schuif iets harder te zetten. Onze sologitarist gebruikt de volumeknop op zijn gitaar, de pianist timmert wat harder op zijn toetsen en ik trap er een kastje bij aan. Altijd goed. :)
Scheelt misschien dat wij traditionele blues spelen, en dus niet een overvolle mix hebben.
Ja, bij ons is 't ook niet altijd vooraf duidelijk wie een solo gaat pakken, maar een goede geluidsman heeft toch op tijd door DAT er wat gaat gebeuren en dan is hij er ook wel op tijd bij om te zien wie dat dan gaat laten gebeuren. Vooral eentje waar je wel vaker mee optreedt... die leert de knikjes, beweginkjes en muzikale aanloopjes wel herkennen na 3 optredens.
Alleen zitten die lui zoals gezegd niet standaard bij de kroeg :D.
Ja, maar een beetje FOH jongen zit al even in de muziek hoor en die voelt gerust die solo wel aankomen, een beetje meer vertrouwen kan geen kwaad. Bovendien maken heel veel bandjes voorspelbare muziek dus twee coupletten en refreinen > gitaarsolo.
En als die gozer teveel zuipt en te weinig slaapt houdt gewoon alles op, dan kun je tegen hem lullen tot je een sik hebt, gaat nooit niet lukken.
Ik heb niet alles gelezen, maar over de solo kwestie:
ik vind, als geluidsman zijnde, dat een gitarist zelf zijn solo volume moet regelen. Je gaat toch ook niet het hele drumstel zachter zetten als de drummer een stukje zachter wil drummen?
Komt er ook een topic over vervelende bandjes vanaf de andere kant van de geluidstafel gesproken?
Maar als jij zit te mixen dan heb je het totaalvolume in de gaten. Dan heb je toch zeker wel je hand op de fader van de sologitaar? Voor als hij veel te hard of te zacht gaat?
Natuurlijk...
Maar tijdens de soundcheck, check ik ook het verschil tussen slag/solo, indien dit te groot is zal ik de muzikant in kwestie vriendelijk verzoeken om dit aan te passen ten behoeve van het zaalgeluid.
Het is een gitaarforum weetjewel, dus we praten vanuit de muzikant, maar je kunt het altijd proberen.Citaat:
Komt er ook een topic over vervelende bandjes vanaf de andere kant van de geluidstafel gesproken?
Ik denk nu ook dat het eigenlijk niet verstandig is, anders voelen een hoop mensen zich weer besproken (... iets met lange tenen...)
Het meest relaxte is als je een paar vaste geluidsmensen hebt waar je het goed mee kan vinden.
Eerst even bijpraten onder het genot van een kop koffie/bier/etc., vervolgens aan de slag en goed overleggen.
Vanuit de muzikant gezien (ik dus).
Maar waarschijnlijk heeft iedereen daar baat bij.
Als je het niet kan vinden met zo iemand, probeer je dan te schikken.
Maar ideaal is het niet.
Bij de eerste paar nummers wel. Als ik dan in de gaten heb dat de gitarist in kwestie het zelf goed voor elkaar heeft, laat ik hem lekker staan. En zo nemen we bij onze bluesband ook de geluidsmensen een hoop werk uit handen. Na een paar nummers staat het spul goed en doen ze er bijna niks meer aan. Tenminste, die mensen die we zelf altijd mee hebben.
Dan is het dus steeds dezelfde gitarist die halverwege de set toch stiekem iets harder gaat. :D
Het enige wat hij aanpast tijdens de show is z'n master volume (helaas, moet het hem nogsteeds afleren) en de speed van z'n delay.
Nee, dat denk ik ook niet, daarom (wederom) wil ik graag door de geluidsman afgesteld worden op mijn harde sologeluid. het beste kan dit worden gedaan tijdens de laatste soundcheck als er al publiek in de zaal is. Daarna wil ik graag dat de geluidsman van mijn gitaargeluid afblijft. Het harde is dan niet te hard, en als ik mezelf terugschroef in in verhouding tot de rest van de band iets te zacht sta: so what, mijn eigen schuld, zo belangrijk is dat geluid op dat moment ook niet. Het gaat tenslotte niet om het afmixen van een plaatopname! Ook is daarom een goed monitorsysteem waarover je de hele band hoort als het even kan heel belangrijk, dan merk je het wel als je jezelf te zacht zet.
En nog even in het algemeen: als wij eenmaal door de geluidsman afgeregeld zijn, dan blijf ik verder van de volumeknoppen van mijn versterker af, TENZIJ de geluidsman aangeeft dat het harder moet, echt, dat lukt ons, ook de andere gitarist, bassist en toetsenist. Alleen de drummer wordt in de loop van de set steeds enthousiaster .... maar die is niet terug te schroeven (want wordt meestal niet doorversterkt).
Helaas zie ik heel wat andere bandjes die inderdaad met een kleine wapenwedloop bezig zijn "ojee, hij gaat weer een stukje harder, nou, dan zet ik hem nog een stukje harderder ...." En aan het eind van de avond heb je gehoorbeschadiging ...
Ik heb het al vaak genoeg geroepen, het is een kwestie van samenwerken. Je moet er wel op durven vertrouwen dat diegene achter die schuivendoos niet voor niets aan een knop gaat draaien. Tuurlijk, hoe beter jij je volumes en sounds voor elkaar hebt, hoe minder hij hoeft te doen. Maar als hij jouw volume aanpast, zal daar (als het goed is) een reden voor zijn.
En misschien is het voor jou bij een bepaald nummer niet erg dat je te zacht staat (eigen schuld)... Echter... een techneut die zijn vak verstaat en de hele tijd een top-mix probeert te maken (ofwel: het type techneut waar je blij van wordt) denkt daar heel anders over en zal toch echt effe die aanpassing maken, of je het nu wilt of niet... het wordt er namelijk wel beter van...
Als je echt niet wilt dat een techneut je volume aanpast, dan stel ik voor dat jullie het mengtafeltje lekker op het podium zetten en die techneut naar huis sturen, ziet die zijn vrouw en kinderen ook nog eens... dan heb je alles zelf onder controle... maar hoe het dan uiteindelijk voor het publiek klinkt kun je helaas niet beoordelen ;)... Beetje overtrokken, maar je begrijpt waar ik heen wil, toch?
Voor verder commentaar verwijs ik graag naar mijn eerdere posts.
Ajoo!
Het spijt me zeer, maar als ik aan het mixen ben zie ik het dus WEL net als het maken van een plaatopname. Dat ene kleine detail kan net het verschil maken tussen een "ach-het-kan-ermee-door-mix" of "goh, wat is dit een geweldig lekkere band".
En het feit dat iedere muzikant de rest van de band ook lekker hard op zijn monitor wil, zorgt er in de meeste gevallen voor dat je in de zaal niks meer te regelen hebt, omdat er al zoveel takkeherrie van het podium afkomt. Ook hier geldt weer: als de mix op het podium klopt (en op een beheersd volume gespeeld wordt) is het des te makkelijker om een goede zaalmix te maken. En dat kan eigenlijk alleen maar in het voordeel van de band zelf zijn.
Laatst een 5mans-band gemixt met welgeteld 2 (TWEE) monitoren: een voor de zanger, en een voor de gitarist die ook zong. Zo kan het dus ook. En ja, de muzikanten waren erg tevreden over hoe ze zichzelf hoorden.
Rob.
Zo moeilijk is het allemaal niet, zang (indien aanwezig ook toetsen) over de monitoren is een veel van de gevallen genoeg.
Naast een absurd podiumvolume begint er ook een brei te ontstaan waarin je niets hoort, daarom moet het dus weer harder.
Bij poppodia moet je eigenlijk zo werken: band moet in balans staan (zonder p.a. aan), als dat klopt, dan is de zaalmix 9 van de 10x goed te doen (en een goede geluidsman kan dat omtoveren tot een goed zaalgeluid)
Even een vraag aan de gitaristen:
Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.
Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?
Gewoon alles op 10 en er doorheen spelen als iemand er wat van wilt zeggen, en dan stoppen met spelen als ze uitgepraat zijn en dan zeggen: "He? Nee sorry, ik dacht dat je wat zei!". Werkt uitstekend!
Ik heb zelf 1 beamblocker in mijn 4x12 geplaatst zodat ik mezelf ook vlak bij mijn versterker goed kan horen.
Die hoeft dus minder hard..beter voor de FOH man en prettiger voor de rest van de band. die horem mij nu beter maar minder hard.
25 euro's