Die 0-fret is voor mij (uiteraard) een experiment; ik wist ervan, heb zelfs wel eens een gitaar gehad met die voorziening dus wil ik het zelf wel eens maken en zien hoe het bevalt. Als voordeel had ik me idd al bedacht dat er geen probleem is met het correct zagen van de snaarhoogte en ik heb weleens gelezen dat gefrette snaren in deze setup hetzelfde klinken als open snaren en dat sommigen dat als een voordeel beschouwen; we zullen zien. Ook is het een mooie gelegenheid om het zagen met een voelermaat te proberen. Valt me lang niet tegen tot zover; natuurlijk is het een priegelig geduldwerkje, maar het lijkt te lukken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AOWYCSQX.jpg
Volgende stap is de snaarhouder eerst aan weerszijden te trimmen en dan met een beetje secondenlijm op de toets te plakken; zo kan die echt helemaal achter tegen de 0-fret liggen (hoe verder die erachter ligt, hoe meer snaren toch een stukje heen en weer schuiven bij bends en op den duur slijtage van de 0-fret veroorzaken). Het laatste stukje diepte zaag ik na het lijmen, ik ben bang dat anders mijn houdertje breekt; onder de stringslots is het been nu al zo dun dat het buigzaam wordt. Uiteindelijk blijft daar minder dan 1,4 mm over, das nl. de hoogte van de 0-fret.
Als alles dan zit, denk ik dat ik de snaarhouder in zijn geheel nog een tikkie lager kan vijlen.