Je moest eens weten....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol
Printable View
Je moest eens weten....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol
die van ons is goed waard.
Ik speel met een Tonelabm rechtstreeks in de PA (live en oefenruimte), en voor mij werkt dat perfect, speel in een top 40 band.
Je mist echt wel iets, maar te weinig om steeds te moeten zeulen ;)
Zit t m er niet veel in dat veel mensen een buizentop hebben met een 4x12, en dan op flink volume?
Pak eens een modeller over een stel flinke speakers met een zware eindtrap en hoe klinkt het dan? Ik bedoel geen PA speakers, zit iets teveel hoog in ivm tweeters.
Ofwel klinkt een modeller nog steeds zo kut als je m goed afstelt en vergelijkbaar versterkt als een buizentop + 4x12? Ook qua dynamiek.
Lijkt me verder de bekende welles nietes discussie. Ik heb zelf een POD XTLive, prima ding - voor mij dan. Laatst een luxe buizenbak geprobeerd (Engl) en ik kon er geen enkele fatsoenlijk klinkende distortion uitkrijgen, zelfs niet met stompboxen (diverse geprobeerd).
Als je niet kan spelen, als gitarist of als band, heb je altijd een kutsound. Daar kan geen P.A. man iets aan doen. Als mensen dat eerst eens zouden beseffen, dan zouden er een stuk meer beter klinkende bandjes zijn.
Ik vervoer mijn amp op wielen; sjouw helemaal geen reet. Lulargument.
Ik denk dat het ongeoefende oor weinig merkt of er nu wel of geen buizenamp staat.
Ik speel zelf ook veel liever over een goeie buizenbak dan over een net-niet systeem.
Moddeling is inderdaad makkelijker goed te laten klinken dan een buizenamp.
Waarom?
Alle sounds zijn al praktisch klaar. Bij het instellen van een buizenamp
gaat het om het effect van electronische onderdelen bepaalde voltages onder welke druk enzovoort..
Het heeft allebei ze voordelen maar het grootste gemis aan modeling is en blijft DYNAMIEK. Het is juist zo mooi met bijv. blues solos dat je zachter en harder speelt en dan de dynamiek en gain gevoeligheid van de amp voelt.
DUS: best makkelijk en leuk moddeling. Maar het blijft het nabootsen van...
net omgekeerd vind ik, op een modeller heb je veel meer parameters, dus moet ze al goed kennen om er echt een fatsoenlijk geluid in te stellen, een buizenamp is toch veel simpeler op enkele uitzonderingen na.
Ik denk dat mijn amp vele malen simpeler is dan de meest simpele modeller:
Normal:
2 inputs, volume, Bass en Treble
Vibrato:
2 inputs, volume, Bass, mid en treble, Reverb en Depth en Speed voor de trem.
En achterop een mastervolume.
Veel makkelijker krijg je ze niet. :D
Wat ze ook verzinnen, het is en blijft een imitatie van een echte buizenversterker, en kan als zodanig nooit beter klinken, hoogstens gelijkwaardig (zie ik niet gebeuren, er zijn teveel parameters in de versterker die invloed hebben).
Wat voor mij belangrijk is: een buizenversterker is vrij eenvoudig repareren.
Het is niet meer dan een handvol condensatoren, weerstanden, trafo's en buizen in een metalen doosje. En dat alles zit dan weer in een houten doosje met een luidspreker(s).