Of gewoon zelf een MDF malletje maken wat wat kleiner is? Is niet zo moeilijk.
http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos...20sjabloon.jpg
Printable View
Of gewoon zelf een MDF malletje maken wat wat kleiner is? Is niet zo moeilijk.
http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos...20sjabloon.jpg
Goedemorgen allemaal,
Nu kwam ik op vertrouwd terrein. Ik heb een half jaar geleden een oude stratkloon (van multiplex) die al 15 jaar onbespeelbaar aan de muur hangt opgeknapt en gerefinished.
Wat...? O, die willen jullie ook nog even zie. Nou vooruit dan:
http://i214.photobucket.com/albums/c...t/IMG_5590.jpg
Met frisse moed ben ik met het schuurwerk begonnen. De LakFaq als leidraad. Een Tele is wel makkelijk werken omdat die helemaal vlak is. De "muis" erop en gaan. Daarna een natte doek erover. De losse vezels komen dan inderdaad omhoog. Nog een keer schuren en klaar. MAAR NIET HEUS. Toen brak een van de vervelendste fases van de bouw aan. Het vullen van de poriën.
Bij Vox Humana een potje houtpasta besteld en smeren maar. De hele body ingesmeerd en uitgestreken met een oude bankpas. Dat spul droogt gelukkig erg snel (we zitten nu in de fase waar veel GEDULD nodig is). Dag later weer eraf schuren. Dat zag er goed uit. Ik zag direct dat er een paar plekjes niet goed gevuld waren en heb die stukken nog een keer gedaan. Klaar, dacht ik...
Lakken met die handel. Na de eerste dunne lagen begon ik met de zogenaamde "wetcoats". Toen ik het resultaat van deze eerste natte laag bekeek zag ik ineens weer miljoenen putjes in het verfwerk. ZUCHT!
Schuurpapier erover en weer vullen met Clou. Dit ritueel herhaalde zich nog een aantal maal. Frustratie alom. Nu zitten er nog steeds een paar kleine putjes in de lak maar ik kwam op het punt dat ik het lakken ging afmaken of de body van twee hoog naar beneden ging smijten. Keuze snel gemaakt.
En toen volgde wat volgens mij de grootste verzoeking is voor de gemiddelde gitaarbouwerd. Het laten drogen van de lak. Ik heb het 12 dagen kunnen volhouden. Sommigen zeggen 2 tot 4 weken. Maar mijn ervaring is dat je na ong. 2 weken kunt beginnen met schuurpapier 1200 mits je de gitaar daarna weer 24 uur laat drogen.
Leermomenten:
*HEB GEDULD.
*maximaal 2 lagen lak per dag (acryl).
*HEB GEDULD.
*Wanneer je denkt klaar te zijn met het poriënvullen, doe het dan nog maar een keer.
*HEB GEDULD.
Mooi werk hoor Ewoud, mijn eerste helmaal zelfbouw wordt zeker weten ook een Telecaster.
Na 12 dagen sprong ik uit mijn bed, roepend dat iedereen de koler... kon krijgen en ben gaan schuren. Omdat ik de gitaar voor de wetcoats horizontaal houd is er sprake van slechts een hele lichte orangepeel. Dat scheelt erg bij het wegschuren daarvan. De volgende keer ga ik het doen met een heel klein schuurblokje zoals Buckocaster'51 het doet. Met een gewoon schuurblok trekt de zaak regelmatig vacuüm.
Zorg ervoor dat je doorschuurt tot het hele oppervlak alle glans heeft verloren. De gitaar heb ik daarna een dag laten drogen. de volgende dag met steeds fijner schuurpapier doorgeschuurd (tot korrel 2000). Na deze laatste vroeg ik me wel af of er nog wel lak opzat.
En dan kunnen we eindelijk aan de slag met de mooiste uitvinding allertijden voor de zelflakkende guitaarbouwer.
Steek je vinger maar op als je het weet...
Ja jij daar achteraan. Juist:
Commandant 4
Het is een heel raar goedje, het stinkt maar het is geweldig. Je smeert het erop, je poetst het uit en je weet weer waarom je allemaal doet. Glimmen als een spiegel!
http://img512.imageshack.us/img512/160/img5720xn8.jpg
Nu kan ik niet wachten om alle hardware er gelijk op te zetten. De body toch maar weer een dagje opgehangen.
De dag erna nog even in de autopoets gezet.
Leermomenten:
*Schuur eerst de sinaasappelhuid weg totdat alle glans verdwenen is.
*Vermijd het schuren van scherpe randen.
*HEB GEDULD.
Soldeerbout in het stopcontact en gaan. Burn baby burn!!!
Ho, wacht even. Eerst een idee en een schema. Ik heb bij Guitarfetish een klassiek halselement en een Lil' hot puncher voor bij de brug besteld. Ik wilde 'm er op dit gebied eens flink uit laten hangen en bedacht dat ik het brugelement wilde splitten zodat ik ook het ouderwetse Telecastergeluid kon krijgen. Peer Dellen raadde mij aan de tonepotmeter als switch te gebruiken. Een push/pull-potmeter is wat slijtagegevoeliger en de tonepot gebruik je over het algemeen het minst.
Ik heb vaak gehoord en gelezen dat je voor de GFS-elementen ook de Seymour-Duncan schema's kon gebruiken. Niet dus. Dit heeft me een hele middag gekost (en wat brandplekken op de vingers). Na een uurtje solderen kreeg ik alleen geluid uit de gitaar wanneer ik de 3-wegschakelaar in een tussenstandje hield. Alles 6 keer nagekeken en 8 keer opnieuw gesoldeerd. Niks hielp. Nou had ik de doos met het schema van GF net weggegooid. Dat werd dus een duik in de vuilcontainer. De doos er weer uitgevist en de schema's weer mee naar boven te genomen. Wat bleek; een elementschakelaar van GF zit wat anders in elkaar als de meeste anderen. Alles hetzelfde gelaten en alleen de schakelaar volgens het GF-schema gesoldeerd. Bingo. In een keer raak. Zelfs het splitten werkte in een keer precies zoals ik het wilde hebben: Pushed in: Humbucker, pulled out: Singlecoil.
Ik heb trouwens tijdens het drogen van de lak alvast het meeste soldeerwerk al gedaan (behalve dus de elementen dus). Zo heb je toch wat te doen terwijl je aan het kijken bent hoe de lak droogt. Verder is het in de holte onder de plate vrij krap en zo kun je het meeste al doen zonder al teveel te moeten priegelen.
http://img120.imageshack.us/img120/2240/img5724dw7.jpg
Leermomenten:
*Ga naar je plaatselijke electronicahandel en koop een fatsoenlijke soldeerbout (met puntje). Dat scheelt een hoop frustratie.
*Solderen is niet moeilijk. (Wel eerst even oefenen.)
*Doe zoveel mogelijk soldeerwerk los van de gitaar.
*Dek bij het solderen de gitaar zo goed mogelijk af en blijf controleren of de afdekking goed blijft liggen. Er is niets zo vervelend als een knetterheet druppeltje soldeer op je net gepoetste lak (3 keer raden hoe ik dat weet).
*HEB GEDULD.
wat je beter had kunnen doen natuurlijk was de schakelaar doormeten met een multimeter. had je een hoop gescheeld :)
Helaas ben ik nog niet zover dat ik met een multimeter overweg kan. Maar ja. eind goed, al goed.
Da's echt niet zo moeilijk hoor. Maar wel makkelijk als je het kan. Om in jou termen te blijven:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ewoud Kuijt
*Ga naar de plaatselijke electronica handel en koop een simpele multimeter
*Meten is niet moeilijk (wel eerst oefenen)
*HEB GEDULD
:seriousf:
Hoi hassent,
Jij gaat lekker. Je kan zo het onderwijs in. We hebben een behoorlijk tekort de komende jaren. Interesse?
Nee bedankt! Heb al een vrouw in het onderwijs, ik snap het tekort wat ontstaat..... :seriousf: