-
Hé Toon DW, bedankt! Wil het pedaal vooral live gaan gebruiken en dan vooral om loops te maken. De drumpatronen vind ik niet zo interessant, het gaat me vooral om bedieningsgemak en dat het pedaal doet wat je wilt. Ik had van de Jamman ook begrepen dat het "aangrijpingspunt" van de pedalen niet zo goed afgesteld is, bij de Boss pedalen zou dit wel goed zijn. Dus als je bijv. een opname wilt beginnen of eindigen zou dat bij de Jamman niet stroken met je intuïtie terwijl dat bij de RC's wel het geval zou zijn.
Ander nadeel van de Jamman lijkt me juist dat Flash geheugen. Dat is veel storingsgevoeliger dan een geheugenchip op de PCB van het pedaal zelf lijkt me. Moet er niet aan denken dat tijdens een optreden zo'n geheugenkaartje corrupt raakt. En heb jij nog verschil in geluidskwaliteit gemerkt aangezien de Jamman op 44,1 Khz opneemt en de RC's op 32 Khz?
-
Onlangs even een Jamman van de winkel te leen gehad, speel zelf met een RC20.
Heeeel snel de Jamman weer terug gebracht. Wat meteen erg negatief opviel was de bediening van de pedalen, bij boss zit er gewoon een beter "moment" in, misschien is de hoek anders of zo maar de Boss voelt veel beter aan.
Daarnaast wat op viel is dat we korte stukjes niet in de Jamman kregen, het leek erop alsof je JM een minimale opnametijd nodig had, heel erg vreemd, hij deed t dan wel maar je hoorde eerst wat je had opgenomen, dan een stukje pauze en dan weer terug naar het begin. De Boss heeft dat niet.
Verder is het niet mijn ding om ook nog allerlei drum/baspatronen in zo'n ding te stoppen, wordt het allemaal alleen maar gecompliceerder door.
Wellicht ben ik wat bevooroordeeld tov de Boss RC20 (XL) omdat ik die al een paar jaar heb maar nee, voor mij geen JM.
-
Oh,
baai de wee: als je de loopstation in de effects-loop van je amp zet (uiteraard moet ie dat dan wel hebben) kan je clean een loopje opnemen, dan je amp op crunch of wat dan ook zetten en over je loopje heen soleren (althans, dat werkt prima bij mij op deze manier).
Met losse effecten is het natuurlijk nog makkelijker: als laatste in de lus de loopstation zetten en je kan opnemen hoe je t wilt en dan je effect aanzetten en er overheen spelen.
Ook erg geschikt om die (droge) toonladders mee te oefenen!!
-
Moment, dat woord zocht ik. Ah en korte loopjes trekt ie ook niet? Wordt het toch met enige zekerheid een RC-20 XL. Bedankt voor de info Joppnl! Kun je nog wat zeggen over een eventueel verschil in geluidskwaliteit tussen de Jamman en de RC-2(0) (XL)?
-
Ken de Boss niet, maar herken het probleem met de Jamman niet. Je moet even doorhebben wanneer je moet trappen, dan kun je mooie loops maken. Gebruik hem toruwens nooit voor heel korte loops. Zet er meestal een heel akkoordenschema in. Kijk op mijn site voor een voorbeeld van een iets kortere loop in Live situatie. http://www.gitaarspel.nl/sounds.php?lan=nl (Mirèl's Song (Video))
Thuis ook handig om jazz nummers te spelen. Even akkoordenschema erin zetten en improviseren. Meerdere lagen werkt ook prima, en je kutn de laatste laag dan bv. ook weer weghalen.
-
over de geluidskwaliteit kan ik niet echt iets zeggen, misschien dat theoretisch de 1 een hogere sample-rate heeft dan de ander maar eerlijk gezegd is dat niet hetgeen wat me opviel.
Ach, de jamman zal heus geen slecht apparaat zijn hoor, maar mijn indruk met beiden naast elkaar is toch dat ik de voorkeur geef aan een Boss.
Wat wel weer handig van de JM is dat je de geheugenkaartjes kan wisselen. Zeker als je van tevoren iets in je loopstation wilt zetten en dat later wilt gebruiken. Bij de Boss kan je uiteraard ook deze loopjes in het geheugen zetten maar goed, vol = vol (aai, gevaarlijke uitspraak :-) ) en bij de JM zou je geheugenkaartjes kunnen wisselen.
Zelf programmeer ik dat niet van tevoren, maar goed, ga zelf maar eens uitproberen in de winkel met de info die je hier hebt, succes !
Oh en PS: bij de RC20XL kan je de laatste laag (zoals Harald hierboven beschrijft) ook weer weghalen, bi de voorloper, de RC20 kan dat niet, fout=vaud dan....
-
vraagje, waarom ga je dan voor de Boss en niet voor die Akai Headrush E2?
-
Omdat die maar een halve minuut sample tijd heeft en veel functionaliteit ontbeert tov van de Jamman en de RC's. Wil ook wel langere loops kunnen maken. Nou is dat minimum looptijd probleempje op zich niet zo'n probleem, zou ik op kunnen vangen met mijn DD-6.
Moet die apparaten toch maar eens naast elkaar gaan proberen...
@Harald, had je die sirene ook in de Jamman gezet? ;)
-
Praat me niet van die sirenes... :D Dat ging de hele avond door. Ze zitten daar aan de rand van het centrum van Dortmund, en blijkbaar ligt er en belangrijke uitvalsroute voor de ambulances en politie langs.
Vroeg me bij dat nummer ook af of ik er een grap van zou maken en opnieuw beginnen, maar besloot door te spelen. Deed een voorprogramma en wilde ook niet te lang spelen. Wilde Stephen Bennet zelf ook graag zien.
Trouwens, je kunt de laatste partij niet alleen weghalen, maar evt. dan ook weer terugzetten. Is wel leuk als je een stukje af en toe wil dubbelen. Vind het een heerlijk kastje. Ik kan trouwens verder niet vergelijken met andere apparaten. Die Boss is vast ook heel leuk. De Jamman heeft lekker ruim de tijd trouwens. Je kunt er een behoorlijk schema zonder problemen in zetten, en dan heb ik ook nog de nodige dingen gewoon overgehouden. Zo'n apparaat is ook leuk om snel een ideetje ruw uit te werken, of jezelf even op te nemen om te luisteren hoe je iets speelt. Werkt toch sneller dan een opname op de pc of recorder maken. Dus ook geweldig oefengereedschap. QUa drum heb ik trouwens geen idee wat erin zit. Ken alleen de metronoom. Die zet ik gewoon op volume 0.
-
:)
Ha ha, ik kan echt niet nadenken als ik aan het optreden ben. Ben erg slecht in multitasken, heb het al druk genoeg met gitaarspelen en zingen...
Maar je hebt nog geen problemen gehad met corrupte flash kaartjes of iets dergelijks? En het stoppen van de opname, geen vertragingen? Lees ik ook wat over terug her en der.