Thanx voor de peedee-ef
Printable View
Thanx voor de peedee-ef
geen dank, alleen had ik liever gehad dat het vanaf deze site gewoon te downloaden was, een eigen nederlandse project gitaar.
dan was deze site pas echt af.
Volgens mij hoef je de kopertape helemaal niet te overlappen. Het principe is toch de 'kooi van Faraday'??
Het moet een gesloten doos zijn, maar mag wel mazen hebben denk ik.
met de hoogfrequente signalen van tegenwoordig zou ik toch kiezen voor zo dicht mogelijk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie
en de overlap heeft ook de functie van verbinding maken tussen de ene en de andere laag folie.
die moet immer kompleet geaard kunnen worden anders werkt het niet
Het kost eigenlijk ook niets of weinig meer inderdaad...
Ik heb nog een aantal vraagjes. Ik had hiervoor een aparte thread gestart, maar die werd weer eens gesloten met de mededeling in de FAQ te kijken. Alleen heb ik nog geen antwoorden kunnen vinden...
Ik heb nu de onderkant van mijn slagplaat helemaal bedekt met koperfolie.
1. Mag je niet al het metaal (de schroefjes/pickups/vijf-standen-schakelaar/potmeters) de folie laten raken? Of moet je dan b.v. even wat tape op de folie doen waar de folie metaal aanraakt?
2. Is de onderkant van de slagplaat bedekken met koperfolie genoeg, of moet je daadwerkelijk ook alles bedekken? Dus de onderkant van de slagplaat, electronicaholte, outputjackholte?
3. Stel, je hebt alles bedekt met folie, hoe moet je de boel dan aarden (tips?) ?
Alle antwoorden op je vragen staan in de faq (het shieldings pdf-je van No-1-hops) of in deze thread.
Maar ik zal ze dan even voor je opsommen.
1: potmeters niet laten raken aan folie? Nee
Dit zei Piezo erover in deze thread:
2: Onderkant slagplaat of alles bedekken? AllesCitaat:
Als je weinig ruimte hebt, kan dat voorkomen. Is me vorige week nog gebeurd na het shielden van een Telecaster, omdat de tonepot niet helemaal goed vast zat en net genoeg meedraaide om het "hot" lipje ervan contact te laten maken met het koperfolie op de wand van de cavity.
In het verleden heb ik koperfolie wanden van een cavity nog wel eens bekleed met isolerende tape.
Dit zei No-1-Hops (en staat ook in zijn PDF-je):
3: Hoe aarden? Met een schroefje die je door die folie draait, of aan de folie zelf solderen / vastplakken /oid. Je "kooi" moet aan de aarde vastkomen.Citaat:
je moet als het ware een gesloten doos krijgen.
Succes ermee.
je aard um sowiezo al
met de potmeters
output
etc..
Ho, het huis van een potmeter moet wèl in contact zijn met de afscherming, net als alle àndere metaaldelen die niet signaalvoerend zijn. Het kan alleen voorkomen dat je zo weinig ruimte hebt dat de signaal-aansluitingen van een pot of output contact zouden kunnen maken met de afscherming. In dat geval moet je daar maatregelen tegen nemen, middels isolatiemateriaal.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
Verder kan het voorkomen dat het contact van de potmeter-as met het huis niet optimaal is of dat de folie beschadigt bij het aanbrengen van de pot. In die gevallen moet je het huis van de potmeter alsnog middels een vastgesoldeerde draad aan aarde/afscherming leggen, net als je zou doen in een niet met folie afgeschermde electronicaruimte.
Er is echter één situatie waarbij je juist niet zomaar alle niet signaalvoerende metaaldelen rechtsteeks aan de dichtstbijzijnde aarde legt. Dat is als je een faseschakeling toepast op een element met een metalen kapje dat meteen verbonden is aan de "aarde ader", zoals bij een telecaster halselement. Daarvan is het metalen kapje (en door aanraking daarvan vaak ook de montageschroeven) "geaard" op de zwarte ader, die tevens signaalvoerend is. In dat geval ligt na het fase-omschakelen het kapje dus ineens aan "hot" = grote kans op brom. Om dat te voorkomen moet je dan het kapje zijn eigen losse verbinding met de afscherming geven (of het kapje verwijderen)
wil nog even wat anders noemen wat mij is opgevallen.
mijn (verkochte) affinity strat had iets geks bij de ruimte waarin de potmeters hangen.
die was onder de potmeters minder diep dan bij de switch.
dit houd in dat je, wanneer je pushpull pots of stereo pots zoals de tbx van fender wilt gebruiken je in de problemen komt.
dus eerst uitzoeken wat je wilt, misschien eerst nog uitfrezen en dan pas shielden
(anders kan je nog een keer)