als hij op zijn 80 jaar nog zalen volkrijgt, zal hij toch wel net iets meer kunnen dan altijd hetzelfde herhalen zeker :???: ?
Printable View
als hij op zijn 80 jaar nog zalen volkrijgt, zal hij toch wel net iets meer kunnen dan altijd hetzelfde herhalen zeker :???: ?
Haha, blues spelen IS herhalen. :D
dat is net het rare ervan, dat hij nog steeds volle zalen trekt, hij is een levende legende, maar juist het waarom ervan ontgaat me.
En het is inderdaad niet zo dat ik mijzelf overschat omdat ik BB niet goed vind.
Integendeel, ik ken mijn beperkingen beter dan wie dan ook en ik wil me zeker niet op dezelfde hoogte (of hoger) stellen dan alle voornoemde gitaristen (anders zat ik hier nu niet mijn tijd op dit forum te verdoen 8-) )
Maar het is toch telkens weer dat BB King opduikt bij de lijstjes van beste gitaristen aller tijden, en ik snap het gewoon niet.
Help me dan 8-) leg het me uit!
ik weet niet wat je van blues muziek in het algemeen vindt? daar zit gewoon heel veel herhaling in:
dezelfde frases komen gewoon vaak terug
dezelfde akkoordschema's
tekstfragmenten die in meerdere songs voorkomen
in blues wordt ook heel vaak gecoverd.
ik vind dat allemaal juist goed, ik hou ergens van het voorspelbare en traditionele, liever dat dan een hele hoop stijlen door elkaar. maar ik zou kunnen begrijpen als iemand zegt 'als ik 1 bluesnummer heb gehoord, ken ik ze allemaal'. ik heb dat zelf dan weer met malmsteen-achtige dingen.
maar ik vind B.B. King niet irriterend herhalend, hij heeft natuurlijk zijn stijl en herkenningspunten, maar ik vind het verhaaltje dat hij wil overbrengen meestal wel speciaal bij de song in kwestie passen en dus niet zomaar inwisselbaar met een andere solo. ik moet wel toegeven dat ik nog niet zoveel van zijn werk ken.
Dat je zijn vibrato niet goed vind tot daar, elk zijn eigen smaak... Maar als je vind dat hij altijd hetzelfde speelt, dan moet je dringend eens wat andere platen opleggen. Al is het wel zo natuurlijk dat voor sommigen blues altijd hetzelfde klinkt. ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joesman
ik wil even duidelijk stellen dat ik ander bluesgitaristen (zoals buddy guy) wel geweldig vind hoor!
het ligt in dit geval echt niet aan het feit dat ik niet van het genre hou, het is echt wel de gitarist op zich!
hehe, mss is het persoonlijk dan :p
als je andere bluesgitaristen wel goed vind, snap ik het ook niet echt. maar het kan geen kwaad he, er zijn er nog genoeg om naar te luisteren.
Mss toch eens wat andere platen beluisteren dan... Of kijk eens op youtube. De jams met Gary Moore enz zijn een goed voorbeeld van zijn kunnen vind ik. Persoonlijk vind ik het een gitarist die altijd mooi binnen de song soleert en het blijft verhalent.
Nou, ik hou van heeeeeel veel soorten blues, maar ik kan ook niet zo goed naar BB King luisteren. Het is niet mijn ding, beetje teveel een notenpieler. Ik hou van een melodieuze solo. Kennen jullie Anson Funderburgh? Of Kid Ramos, Rick Holmstrom... The Fabulous Thunderbirds? Dát vind ik mooi.
Ik heb een tijd geleden een dvd'tje gekocht van hen, live in Londen. Wel nog met Jimmy Vaughan. Het geluid is niet 100% maar ik vind het wel een lekker optreden.