AMEN!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helter Skelter
Inderdaad, je moet een gitaar gewoon clean in je versterker prikken en het onbewerkte geluid horen.
Printable View
AMEN!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helter Skelter
Inderdaad, je moet een gitaar gewoon clean in je versterker prikken en het onbewerkte geluid horen.
Alhoewel de strekking van dat verhaal wellicht zal kloppen... heb ik een andere mening.
Ik, als part-time-high-gainer zijnde :), ben toch ook wel kieskeurig geworden qua sound en dus hout, constructie etc. Het geluid wordt namelijk wel gemaskeerd door een laag gain maar ook sommige essentiële verschillen worden benadrukt. Een slechte constructie blijft dan gewoon ruk, of zelfs juist nog erger klinken.
Maar wil je het natuurlijke geluid van de gitaar kunnen beoordelen, doe je dat uiteraard clean.
en als mostert na de maaltijd, Vai's Evo is van elzen gemaakt en Satriani heeft ook een mahonie versie van zijn JS, beide modellen zouden overbodig zijn geweest als beide gitaristen het verschil niet herkenden tussen basswood en ander hout
ik wissel regelmatig de nekken van mijn gitaren en iedere pickup die ik heb heeft minimaal in 2 gitaren gezeten, dit doe ik om de meest optimale combinatie van body, nek en electronica te vinden en ik heb gemerkt dat zelfs EMG's nog anders klinken wanneer ik ze bijvoorbeeld in ash of mahonie zet. Soms is het verschil minimaal maar het is er wel ;)
Mag ik dit topic scharen in de rij: "Een Fender is beter dan een Ibanez" en "Een Les Paul is door de constructie veel beter dan een Stratocaster" ?
Hier kun je uren overdoorlullen, maar het blijven meningen....
Meningen over houtsoorten, pickups, amps, speakers, instrumentkabels en buffers zijn gebaseerd op ervaringen. Als je een beetje kritisch leest pik je er zó uit wie meer ervaring heeft dan de ander ;)
Het uitwisselen van ervaringen heeft naar mijn idee altijd meer zin op een forum dan het uitwisselen van meningen. Maar dat terzijde.
Volgens mij heeft elk onderdeel van je sound, elke factor op een ándere manier invloed op je sound.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Underdog
Als een gitaar van nature weinig bas in zich heeft en je zet er elementen in die meer bas geven, klinkt dat altijd anders dan een gitaar die van zichzelf veel bas heeft met elementen die juist meer hoog doorlaten.
Het is aan de gitarist/eigenaar/individu om te bepalen wat hij of zij de belangrijkste factor vindt.
Desalniettemin is en blijft het geweldig om dit soort nutteloze discussies te lezen :hippie:
Er is nogal wat dat je geluid kan beďnvloeden:
- soort hout van de body
- maple top of niet
- constructie van de nek
- soort hout van de nek
- soort hout van de toets
- soort brug
- soort lak dat is gebruikt
- topkam
- headstock (tilted, reverse etc)
- elementen
- soort schakeling
- potmeters
- snaren
- spacing van de elementen (22 of 24 fretter)
- vintage decal of niet
- eventuele stickers
stickers weet ik niet zeker, daar heb ik niet zo'n ervaring mee, naar ik heb gemerkt dan een charvel logo met de 3 om 3 kop veel beter klinkt dan de versie met de 6 op een rij :D
Dan heb je het alleen over zaken die nog enigzins meetbaar/hoorbaar zijn.
Maar wat te denken....
"Een dure gitaar is beter dan een goedkope gitaar"
"Held X speelt op die-en-die gitaar.....dus is het een goeie gitaar"
"Vintage is altijd beter dan nieuw"
"Er bestaan maar twee echte gitaarmerken....."
"Dit hout is minstend 100 jaar oud....dus beter"
En wat heeft deze discussie nu opgeleverd?
P'cies....iedereen blijft bij zn standpunt.
Nou....dat was dan weer mijn Off Topic bijdrage.
Groet,
Vinni
Ik weet niet of dit zon nutteloos topic is, volgens mij kan je er toech veel van oppikken. Toen ik een paar jaar geleden begon ging ik alleen maar op de looks af. Als ik toen al wat meer had geweten had ik meer gelet op het soort gitaar en de onderdelen ervan. Maargoed, uiteindelijk was ik toch tevreden en nu ook met mijn (basswood, ja ja) RG (fantastisch geluid heeft die plank) Soms ben ik echter wat meer in the mood voor een wat warmere sound, en daardoor ben ik nu mijn GSA aan het upgraden. En hoewel het 'maar' agathis is, vind ik het gitaartje echt een mooi geluidje hebben! :)
Ik geloof dat de body/houtsoort nauwelijks invloed heeft op het geluid van een elektrische gitaar. Want de pickup registreert alleen maar de trillingen van de snaren. Om dit te onderzoeken heb ik een "gitaar" gebouwd bestaande uit een hals en een stalen plaat. Resultaat: een prachtig warm geluid en een goede sustain.
http://00sterg0.nl/no%20body%20005.jpg