Idd, geef je ook niet helemaal ongelijk in je reactie... maar wat betreft de printplaten van Marshall ga ik niet zeggen dat ze bij de besten behoren...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits
Printable View
Idd, geef je ook niet helemaal ongelijk in je reactie... maar wat betreft de printplaten van Marshall ga ik niet zeggen dat ze bij de besten behoren...Citaat:
Die fabrikant was Mesa Boogie. Zij maken alles op een printplaat.Citaat:
Volgens mij is dat alleen in theorie waar.Citaat:
Bij handwired (point-to-point) spul gaat je signaal dus voor een groot deel door draden, ipv door spoortjes op een printplaat. Het voordeel daarvan lijkt mij dat je makkelijk hele dikke draden kunt gebruiken, en dat je draden makkelijk kunt afschermen en in elkaar draaien, zodat je dus minder storing en verlies zult hebben.
In theorie zou je ook hele dikke sporen op een printplaat kunnen zetten, en zou je alles ook wel kunnen afschermen en isoleren, maar volgens mij gaat dat in de praktijk niet lukken. De spoortjes op een printplaat zijn namelijk plat, en zouden dus heel breed moeten worden om net zo 'dik' te worden als een beetje behoorlijk koperdraad.
Aan de andere kant denk ik dat je in de praktijk het verschil niet of nauwelijks merkt... en de betere 'printplaatversterkers' zijn ook een beetje point-to-point, want de eindbuizen zitten niet direct op de printplaat, maar ook met point-to-point bedrading.
En bij die point-to-point versterkers kun je in de praktijk dus ook veel fout doen, want al die draden in je versterker werken ook ideaal als antenne om lekker veel storing op te vangen. Dat doen spoortjes op een printplaat over het algemeen toch minder.
Het maakt mij persoonlijk eigenlijk helemaal niks uit of het point-to-point is, handgemaakt, of gewoon machinaal... Als het maar lekker klinkt en niet stoort.
Heb vandaag enkele Laboga's getest, en deze klinken fantastisch... Ik ben ervan overtuigd dat mijn volgende amp een Laboga wordt...
Ik heb nu een Laboga, afgelopen zaterdag gekocht! Klinkt echt goed.
Review van 50 watt head gevonden op Harmony Central (kost 750 euro in Benelux).
Citaat:
Features: 8
I don't really know when it was built, but must be quite new, i think i's quite versatile for features it has, two channels and just one equaliser but once you change channel, you can tweek it up and the previous channel setting remain unaffected, mono effects loop and footswitch jack,if i forgot somthing you'll find it for sure in other reviews, oh!, very important all valves, handwired and stock jj valves 2 ECC83 in the preamp and 4 EL84 in the power amp
Sound Quality: 10
I use a Gibson LP custom with standard pick ups and a Ibanez SZ-520GAB (an amazing guitar but stock p-ups are just rubbish, i'll change them soon), back to the head, it fits my style very well, kindda classic alternative rock with lots of gain :-), i play jazz jazz as well, it's not a noisy amp at all and the sounds are just amazingly stunning and sick not to mention the price i got it for, it was not that easy to get a really clean sound at the beggining, but WHOAA!! once you get it you'll just got to love it and adding a little gain, still in the clean channel in crunches just beautiful. And then the gain channel, nothing i can say makes honor to the magnificence if it, it belongs to the very highest level, advice: get it now before everybody realise how good it is and the price rises to the sky
Reliability: 8
i think i can depend on it, but due to the fact that is a valve amp i'll bee using a back up, despite i don't really think i'll get to use it, but safe ,is safe. Seems robust and built to last
Customer Support: 9
I read a lot of reviews and information before i got it, a sent a couple of e-mails to the manufacturer (in Poland) and got very quick and helpful answers, with a not excellent command of english, but with an open mind and imagination not that difficult to understand ;-)
Overall Rating: 10
i have been playing for over 18 years and owned lots of equipment, and despite marshall heads and my ADA preamp i wasn't always raelly satisfied, Mesa sounds amazing but it's not my sound and Engl or other boutique stuff, is simply too expensive, if it were stolen most probably i would try another.
i almost forgot, when i just got got it, i was quite disappointed i runned trough a Trace Elliot Cabinet, big mistake, then i got a Marshall 1960 lead with G12T-75's and it was like awakening from a terrible nightmare to see the shinning sun ina beatiful day, so it's recomendable to use a good cabinet, at Laboga they recomend one with loudspeakers celestion vintage 30 like in their own cabinets
Oh jee, een goede recentie op Harmony Central....dan MOET het wel topspul zijn!!!
:)
Je hebt er helemaal gelijk in wat je zegt, maar technisch gezien zitten er aan printen alleen maar nadelen. Het enige waar het goed voor is is voor de productiesnelheid en daardoor goed voor de bankrekening van de producent.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Dat is wat ik er van denk. Door alles op printplaten te monteren wordt alles een stugge bende en heb je sneller kans op kapotgetrilde lassen en wordt ie dus storingsgevoeliger.
Een goede printplaat blijft moeilijk te ontwerpen doordat je vaak toch compromieen moet maken doordat de mogelijkheden nu eenmaal beperkt zijn. Soms moet je sporen fysiek erg lang maken omdat je nu eenmaal ergens naartoe moet en je nu eenmaal aan die plaat vastzit. Met een 'echte' draad kan het door er gewoonweg overheen te springen, maar op die printplaat gaat dat niet, waardoor je uiteindelijk toch voor de moeilijke en gevaarlijke omweg kiest. Hetzelfde geld idd voor de afstand tussen gevoelige draden, ze zullen elkaar door de beperkte ruimte toch meer beinvloeden en afschermen gaat moeilijk. Je ziet wel eens van die 0-sporen ertussen om toch enige afscherming te bieden. Je hebt dus meer last van allemaal onvoorziene kleine capaciteiten en inductieve koppelingetjes en meer kleine narigheid.
Ook is het moeilijk om, als de versterker matig klinkt door de slecht ontworpen print, uit te vinden dat het aan uberhaupt aan de print ligt, en wat je er aan veranderen moet om het dan wel goed te laten klinken, om de simpele reden dat je niet efkes wat draden of onderdelen opschuift. Je moet een hele nieuwe print maken en dan kijken of er wat veranderd is en dat hele proces misschien wel herhalen een keer of wat. Helemaal met een moderne complexe versterker met 6 midischakelbare kanalen en weetikwat er tegenwoordig allemaal niet op moet zitten.
Echt ik heb zelf mijn versterker gebouwd, eerst een bijna exacte 5150 kopie, dus de prints helemaal nagetekend en geetst. Blijkbaar niet goed genoeg gedaan want het ding klonk helemaal nergens naar. Pas toen ik de print eruitgesloopt en weggeflikkerd had en de boel opnieuw maar dan ptp opgebouwd had deed ie het pas goed. En ook nog; hij klonk beter dan het origineel! En dat ligt niet aan de andere onderdelen want ik heb dezelfde of misschien wel mindere reut gebruikt.
Simpele conclusie: Het moet dus wel aan die stinkprint liggen.
(weet je gelijk waar mijn pcb-aversie en mijn scepsis vandaan komt ten opzichte van het vervangen van enkele onderdelen door betere met het idee dat dit je versterker beter laat klinken. Een JTM60 gaat niet beter klinken door duurdere buizen, maar waarschijnlijk wel als je de print eruit sloopt en het ding opnieuw PCB opbouwt haha)
De hybride oplossing vind ik dan ook wel een goede oplossing, zoals je dus in die Laboga's en in de Soldano's, Mesa's en betere Marshall's ziet; de versterker en voeding netjes op een print gemonteerd en de pots, voeten en jacks met draden weer daar aan vast, zodat je niet de kans loopt dat dat afbreekt. Een 5150 of bijvoorbeeld helemaal een JTM60 vind ik dus echt ruk qua opbouw, waarbij de print bijna via de vastgesoldeerde pot's op z'n plaats gehouden wordt. De zooi breekt makkelijk af (alhoewel in de 5150 er wel enige voorzieningen zijn getroffen zodat dit niet snel zal gebeuren) en er lopen tientallen centimeters lange sporen onderbroken door meerdere jumpers en connectors en stukkies draad van de preamp naar de pots die helemaal aan de andere kant van de versterker liggen. Ranzig gewoon.
Echt zolang de economie in Polen nog niet is aangetrokken zou ik m'n slag slaan als ik jullie was want over een tijdje veranderd die fabriek idd in een vuile printplatenfabriek, net als al die andere.
Ik snap niet waarom iedereen zo sceptisch is. Omdat het uit Polen komt moet het dus wel goedkope troep zijn?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc_odijk
Ik ga ook nooit blind af op HarmonyCentral maar dit keer geloof ik er wel in.
Idd, harmony-central is niet "de bron" maar in combinatie met echte reacties van mensen kan je er wel wat mee soms...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo