Laat maar eens wat horen dan, liefst alleen het gitaargeluid, geen drums of andere instrumenten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spanky_franky
Printable View
Laat maar eens wat horen dan, liefst alleen het gitaargeluid, geen drums of andere instrumenten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spanky_franky
Duidelijk, maar de vraag blijft staan :cheerup:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
ik heb het enkel op kleine pc-boxjes van slechte kwaliteit gehoord, maar ik daenk dat het eerste deel de marshall is en het tweede de zoom. ligt in ieder geval zeer dicht bij elkaar...
anderszijds heb ik dikwijls het gevoel dat geluid heel erg gemaakt/gekleurd wordt door de eindversterker en als ik het goed heb begrepen, wordt in beide opnames die van de marshall gebruikt. dan lijkt het mij ook niet zo verwonderlijk dat beide opnames dicht bij mekaar liggen.
Er wordt uberhaupt geen eindversterker gebruikt, de preamp wordt via een speakersim direct op de PC aangesloten (dus ook geen speakers en microfoons).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jonesd
dan had ik het verkeerd begrepen, mijn excuses.
@scali: wat is nu eigenlijk zoom en wat marshall, ben zeer benieuwd...
Dat is de vraag die Scali nu al een tijdje aan het omzeilen is :)
>Scali
Misschien leuk om een poll te openen om te kijken wat mensen denken, en dan na een bepaalde termijn (zeg een weekje) te verklappen welk stuk wat is. Misschien is het dan ook leuk om in te gaan op de verschillen die je zelf (nog) hoort in de praktijk, dus wat er bij zo'n opname verdwijnt van het werkelijke signaal. Het hoeft niet, maar lijkt me wel geinig!
@ Scali: Jawel, dat moet wel :seriousf:
Misschien weet ie het zelf ook niet meer :sssh:Citaat:
Dat is de vraag die Scali nu al een tijdje aan het omzeilen is :)
Ja, ik wou nog wat meer mensen de kans geven om het te raden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders Destium
Een poll zou op zich wel leuk zijn, maar dan maak ik liever een wat serieuzere opname.
Nou, deze opnamen zijn erg 'eerlijk', wat dat betreft. Er zit een klein beetje verschil in het geluid... De ene heeft iets meer midden dan de ander, geeft een wat meer 'houten' karakter aan het geluid. Verder had ik de gain dus niet helemaal hetzelfde afgeregeld, zo viel mij op na het beluisteren van de opname.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders Destium
Maar die verschillen zijn allemaal erg klein. En voor een deel ook toe te schrijven aan het feit dat ik een model van een JCM800 vergelijk met een 6101, die in feite ook maar een model van de JCM800 is.
Ik denk dat je dergelijke verschillen ook tussen twee echte JCM800s zou merken. Als ik bv weer JJ buisjes in m'n 6101 doe, verandert ook de gain en frequentierespons een beetje, waarschijnlijk meer verschil dan deze twee opnamen.
Waar het mij vooral om gaat is dat beide geluiden duidelijk als Marshall herkenbaar zijn, en beiden op dezelfde manier reageren op de aanslag, elementkeuze, gitaarvolume etc. De grens tussen origineel en model is dus nog maar heel vaag. Ik heb dus gemerkt dat ik er niet meer achter kan komen of ik nou de 6101 of de G9.2tt gebruik door gewoon gitaar te spelen en te kijken hoe ie op m'n gitaar reageert. Dat kon vroeger altijd wel, want er was altijd wel een zwak punt waar de modeler door de mand valt. Dat zwakke punt heb ik nu nog niet kunnen vinden.
Dan heb ik het hier dus vooral over de preamp, en de 'feel' of 'mojo' van het geheel. Bij de speakersim heb ik nog wel wat aanmerkingen... Met koptelefoon hoor je het gewoon nog steeds... Op de een of andere manier klinkt een microfoon-opname over een koptelefoon goed, en een speakersim-opname niet. Maar dat ligt dus niet aan de preamp, of aan buizen/tranistor of analoog/digitaal, want ik heb dat probleem zowel met alle modelers die ik geprobeerd heb, als met m'n Marshall. De Marshall heeft dus buizen en een analoge speakersim, en nog steeds is het niet natuurlijk, zelfde fenomeen.
Blijkbaar krijgen we het gewoon niet voor elkaar om alle aspecten van een speaker/microfoon na te bootsen...
Ik denk wel dat digitale speakersims een betere kans hebben om uiteindelijk ook dat probleem op te lossen. Maar ik heb nog nauwelijks met de speakersim van de G9.2tt geexperimenteerd, dus misschien dat ik het daar al grotendeels mee kan oplossen als ik de juiste instellingen maar kan vinden.
Verder vind ik het eigenlijk niet zo'n probleem... ik ben al een tijdje afgestapt van microfoons, omdat speakersims gewoon makkelijker zijn. Als je instellingen hebt die een beetje goed werken, sla je ze gewoon op voor de volgende keer.
En je hebt geen last van omgevingsgeluiden... en je hoeft zelf ook niet veel geluid te produceren om een goede opname te krijgen.