Natuurlijk heb ik altijd tegenargumenten. Dat komt omdat mijn stellingen op een hoop feiten, stellingen en argumenten gebaseerd zijn. Als je daartegenin probeert te gaan, kan ik heel goed onderbouwen waarom ik vind wat ik vind.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
Dat moet ook wel in mijn vakgebied.
Het gaat toch niet om buizenversterkers? Tenminste, jij bracht het 'zo min mogelijk componenten' als algemeen geldende regel, om aan te tonen dat buizenversterkers beter zouden zijn dan transistorversterkers.Citaat:
Ik geef alleen aan waarom ik vind dat die stelling verouderd is.
Maar ik wil nog wel even de open deur intrappen: voor het belangrijkste onderdeel in een buizenversterker, namelijk de buizen zelf, gaat het niet op. Die worden nog steeds in verouderde oostblok-fabriekjes gemaakt en de consistentie is ver te zoeken.
Dat zal best, maar je kunt ook genoeg voorbeelden bedenken van schakelingen met meer componenten die minder storingsgevoelig zijn dan hun simpelere collega's.Citaat:
De meeste gitaristen zullen bv wel bekend zijn met de humbucker en de gebalanceerde XLR-verbinding.
Meten is weten, wat mij betreft. Componentjes tellen is geen wetenschappelijke benadering om de kwaliteit van een schakeling te bepalen.
Of het door de buizen zelf komt, of door een bepaald cruciaal onderdeel in een buizenversterker, maakt niet zoveel uit. Je blijft die beperking houden in de buizenversterker.Citaat:
Natuurlijk moet je niet in de oversturing gaan als je een modeling-preamp gaat versterken. Dan klopt je model toch niet meer?Citaat:
Net zoals je geen beperkt frequentiebereik of dynamisch bereik mag hebben (wat natuurlijk onhaalbaar is, maar hoe groter, hoe beter).
Dat lijkt me toch triviaal?Citaat:
De modeler is het apparaat dat een set versterkers kan modelleren, compleet met hun karakteristieke eindbuis-vervorming.
Als je daar een vervormende eindtrap op zet, krijg je niet meer het geluid dat je verwacht te krijgen. Je modellen zijn dan waardeloos.
Bepaalde details gaan verloren, andere details worden toegevoegd, details die je misschien helemaal niet wilt hebben.
Als je de buizenthd al hebt, maakt het geen kont meer uit dat een transistorbak levenloos is. Het leven zit al in het ingangssignaal, en omdat de transistorbak zo extreem neutraal is, zal dat leven ook in het uitgangssignaal zitten. Dat is het hele idee erachter.
Een versterker die vervormt, verziekt dus het leven in het originele signaal.
Dat is weer een hele andere discussie. Deze discussie gaat er vooral over dat een transistoreindtrap in een modeler eigenlijk de beste oplossing is.Citaat:
Hoewel je het er misschien niet mee eens bent dat transistors neutraler zijn dan buizenversterkers, zul je het er in ieder geval wel mee eens zijn dat gitaarversterkers verre van neutraal zijn, dus dat een gitaarversterker met buizen eigenlijk verre van ideaal is voor het versterken van een modeler (als je het originele model natuurgetrouw wilt horen natuurlijk).
Een hifi-versterker met buizen voor het versterken van een modeler lijkt me vooral een theoretisch punt, want er is geen modeler met een hifi-buizenversterker aan boord, en ik denk ook niet dat er veel gitaristen zijn die uberhaupt een hifi-buizenbak hebben, en als ze die al hebben, die ook gebruiken op het podium, met een modeler.
Ik vind die discussie ook niet bijster interessant, want hoewel ik nog steeds vind dat transistors neutraler zijn dan buizen, is het verschil tussen een goede hifi-buizenbak en een transistorbak een heel stuk kleiner dan die van een gitaarversterker.
In dat geval zou er een buizenversterker moeten zijn die meer f-bereik, dynamisch bereik, vermogen etc heeft, bij minder vervorming (kortom: meer neutrale versterking).Citaat:
Die heb ik nog niet kunnen vinden, dus ik hou vol dat hij niet bestaat, tot het tegendeel is bewezen.