Als je bij Music Store wat gaat afhalen en een kopie van een bevriend bedrijfje's inschrijving meeneemt, trekken ze ter plekke de BTW eraf.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeeVee
JaY
Printable View
Als je bij Music Store wat gaat afhalen en een kopie van een bevriend bedrijfje's inschrijving meeneemt, trekken ze ter plekke de BTW eraf.Citaat:
JaY
Hihi... om de verwarring compleet te maken toch nog weer even een inhoudelijke correctie...
Juist!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc
De allereerste silverfaces van '67 en vroeg '68 worden ook wel "blackline silverfaces" genoemd omdat ze een zwart vertikaal streepje tussen de groepen met knoppen hadden. Op onderstaande plaatjes zie je een aantal silverface faceplates die dat hebben. Deze silverfaces zijn gewoon van binnen gelijk aan de blackface voorgangers qua circuit, parts, bedrading etc. maar dan met een "hipper" (vond men toen) smoeltje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc
http://www.allenamps.com/usedgear/faceplates.jpg
De generatie silverfaces die daarna kwam hadden geen zwarte streepjes meer maar nog wel de alu trim c.q. drip edge. De modellen uit (vroeg tot over het midden van) '68 gebruiken nog wel de zelfde nette bedrading en zijn qua parts ook nog (nagenoeg) gelijk aan de blackfaces en/maar de eerste circuit wijzigingen steken de kop op maar dus nog wel met mooie parts en netjes bedraad; heel gemakkelijk om een echte blackface van te maken dus. Ik heb zelf silverface Bassman topje waarvan de trafo's dateren van vroeg tot midden '68 die op die nog mooi en netjes bedraad is met cloth wire en vrijwel alleen maar Mallory moldeds gebruikt en/maar een idioot circuit met terugkoppeling op de eindpitten (die dus ook uitgefikt was). Ook dit is een prachtampie en in een poep en een scheet om te bouwen. Pas vanaf de amps met trafo's van eind '68 en wat van (begin) '69 is men overgegaan op dunnere wit/grijzige draadjes. Dat ziet er zowieso slordiger uit, maar is ook gewoon heel slordig gemaakt. Ben op het moment bezig met een Bandmaster Reverb uit deze periode en is ronduit broddelwerk hoe dat component board in elkaar geflanst is, componentjes schots en scheeft, pootjes / draadjes niet mooi in de eyelets maar gewoon met een grote klodder tin aan elkaar gebakken etc. De "targets" (aantal boardjes/uur dat je moest maken) onder het CBS regime lagen blijkbaar aanzienlijk hoger maargoed... de afdeling QC kreeg het drukker en drukker en bovendien moest het circuit worden aangepast om vermeende oscilatie (waar ik overigens ook nog nooit problemen mee heb gehad bij deze amps) tegen te gaan. In deze amps kom je soms nog wel eens een verdwaalde Mallory molded tegen maar grotendeels gebouwd met CTS "turds" (ookwel chocolate drops genoemd). (tip: die caps zijn wel PRIMA te gebruiken in een signaalwegwerpcircuit want je gooit dan veel klotesignaal weg naar aarde). Ook typisch; de mid cap in mijn BMSTR zijn twee ceramische .01's naast elkaar... Hadden ze nog een scheepsvoorraadje liggen, eigenlijk voor de tremolo ofzo... Ik heb overigens zelf het idee / gevoel dat de TRAFO's (die niet door Fender gemaakt werden maar gewoon ingekocht bij de firma Schumacher) uit die periode nog wel lekker klinken maar kan ook puur toeval zijn, Al en Jay hebben er nl. andere ervaringen mee. Ook is het fijn dat b.v. goedkopie polyester of b.v. Spraque 715 OD's zo'n amp al gewoon een stuk beter maken. Mijn '69 Super Reverb is ooit door Al onder handen genomen en voorzien van 715 orange drops. Ondanks dat deze ook de naam hebben beetje pinnig te zijn doen ze het goed in deze amp en ondanks de slordige bedrading geen last van oscilatie of andere narigheden. Mijn voorkeur gaat dus uit naar hele vroege '67 (blackline) of '68 silverfaces, maar vind het opleuken van een late '68 / '69 (ondanks de klote bedrading) toch ook vaak de moeite waard. Ik meen dat vanaf '70 of '71 de silverfaces werden uitgerust met Paktron "blue drops", aanzienlijk beter klinkend dan de CTS turds maar toch heb ik het idee dat er in de 70's nog iets is veranderd en ik verdenk dat trafo's. Ik heb dat erger vanaf '72/'73 maar neig te zeggen dat er vanaf '75 iets wezenlijk anders is? Kan misschien ook aan de "blue drops" liggen hoor, want daar heb ik ook tig verschillende soorten van in het bakje liggen en daar kom je gewoon niet achter... Heb helaas nooit opgeschreven welke nou uit welke amp (jaar) kwamen maar let er tegenwoordig wel op en maak ook fotootjes.
Ik zou dat maar niet doen, als je geen ervaring hebt met buizenversterkers dan zou ik er NIET aan beginnen. Het is niet heel moeilijk of ingewikkeld, maar je moet er wel iets meer van weten om veilig te werken en problemen te doorgronden (en op te lossen).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorn-
Klopt, maar dat wordt wel geregistreerd (moeten zij doen anders moeten ze gewoon MWS afdragen). Dat bevriende bedrijfje is is dan eigenaar van de goederen en wil jij de eigenaar worden dan zal hij het spul aan jou moeten verkopen en daar 19% BTW over moeten berekenen... Betaal je dus zelfs nog 3% meer...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Jay
Ik weet wel dat het in de praktijk nog steeds wel kan maar binnen Europe worden tegenwoordig VAT nummers steeds beter uitgewisseld en ook gecontroleerd... Bij TAD bijvoorbeeld willen ze VAT nummer hebben en bij aangifte omzetbelasting moet je ook van hun het MWS nummer opgeven enzo... Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen en dat je er ooit last mee zal krijgen, maar het wordt in ieder geval wel geregistreerd bij de blauwe enveloppen instelling... Leuker kunnen ze het niet maken :-?
Met ingang van 2005 is de BTW electronisch (in ieder geval in NL) geregeld. Ook de BTW nummers dienen bij export electronisch aangegeven te worden. Vul het zelf maar in.......Citaat:
Om nu een stroom van de BTW te volgen wordt kinderspel voor de belastingdiensten. Zolang een bedrijf niet "opvalt" bij de diensten is er niets aan de hand. Maar gaan ze controleren dan zijn ze het "zaatje".
Zij draaien dan op voor de 'fraude' en ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.
Nico
welke fraude ?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
Ik spreek hier over een PAbedrijfje of 'n studio die dus apparatuur aanschaft.
IK ga het halen voor mezelf, hun hebben de rekening en dus ook de belastingaftrek, officieel ook bezitter > fijn voor hun toch !? ...En ik heb BTW voordeel, heel simpel.
JaY
Nou niet helemaal. Het bedrijfje is inderdaad de eigenaar. Echter dat betekent dat de spullen in de boeken staan als voorraad oid. Daar wordt ook nog eens op afgeschreven. Zolang er geen sprake is van controle is er niets aan de hand. Op het moment dat er een controle plaatsvind, zal worden gevraagd waar deze voorraad zich bevind.Citaat:
Als jij de spullen vervolgens nog eens doorverkoopt, dan wordt hetnog ingewikkelder.
Daarnaast is het zo dat als jij de apparatuur hebt betaald, maar hij staat in de boeken van bedrijfje x, dan is er dus iets binnengekomen zonder betaling (zwart geld?).
Punt is dat er altijd een tegenrekening moet zijn bij het zogenaamde waardeproces. Bijv. een toename van de voorraad, komt ergens vandaan. Een afname, van de een betekent een toename van de ander (bij een verkoop dus afbouw van de voorraad en toename van de bankrekening). Is deze toename groter dan de oorspronkelijkevoorraad toename, dan is er dus sprake van winst.
De BTW is een soort parallel administratie op de gewone adminstratie. M.a.w. het is eenvoudig te controleren (a.d.h.v. de aangifte) om te zien of er meer wordt ingekocht dan dat er in de boeken staat. Aanleiding voor een controle dus. Idem voor de verkoop trouwens.
Sorry voor dit droge gelul :-D :-D :-D :-D :-D
Nico
tjesus , inderdaad zeg :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
Ik heb i.i.g. tijdlang o.a. studiospullen op deze manier wat goedkoper kunnen krijgen. Je koopt op iemand anders naam natuurlijk, je haalt het in hun naam af, geen punt, breng dan ook meestal boodschappen voor hunzelf mee. En inderdaad zou bij een controle het spul de kant van de "eigenaar" op moeten, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Knappe pief die sowieso wijs wordt uit de hele shit wat daar altijd staat.
JaY
Nou ik heb dus een zogenaamd starters bezoek (regio Zaandam) gekregen van de fiscus toen ik begon. De dame in kwestie werd in het geheel niet gehinderd door inhoudelijke kennis op ons gebied. Maar ze wist wel gelijk de goeie vragen te stellen.Citaat:
Een week later krijg je dan een rapport thuis gestuurd (kantje of 20) waaruit blijkt dat zij de zaken toch duidelijk wat handiger aanpakken dan jij en ik verwachten.
Overigens ze had ook zeeeeer goede adviezen bij het duidelijk opzetten van de admin. En voor de duidelijkheid, de ondernemer mag aan de fiscus bewijzen dat hij zijn zaken op orde heeft niet andersom.
Nico
Ik stel voor dat je UIT JE HOOFD een encyclopedie gaat opstellen. Geen probleem, lijkt me.Citaat:
Nou, encyclopedie.... wat dacht je van een serie artikelen in de gitarist of zo.
Dat ze in de bladen niet meer en diepgaand aandacht aan de oudjes (instrumenten bedoel ik dus) vind ik toch altijd wel wat raar, de meeste gitaristen willen eigenlijk wel een oude versterker en/ of een gitaar al was het maar voor erbij.
Volgens mij zijn er hordes gitaristen zijn die meer van de techniek van hun instrument willen weten (een versterker is toch ook een instrument?)
Er moet toch wel een regelmatig terugkerend item van te maken zijn.
Heeft er iemand misschien een idee om een dergelijke artikelen reeks op een leuke en informatieve manier vorm te geven?
Wellicht leest ook de redactie van een van de bladen mee op dit forum.