hebben die cabinetten dan geen eigen voeding???Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jim Marshall
(ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit echt op gelet heb :oops: )
Printable View
hebben die cabinetten dan geen eigen voeding???Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jim Marshall
(ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit echt op gelet heb :oops: )
Het enige echt merkbare verschil tussen 50 en 100 buizenwatts is m.i. in de 'headroom' (heb ik even geen ander woord voor) op het cleane kanaal, voor de rest gaat het allebei trommelvliesscheurend hard :o
En zo is't 8-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark S
maakt dus in principe niks uit of je een 50 of 100 watt head neemt (buizen dan)...toch?
Jawel, dat maakt dus wel uit. Een 50 watter zal iets eerder oversturen op het cleane kanaal (dit verschilt ook wel weer per soort versterker, maar goed).
Thijssie, de geluidsdruk is niet dubbel zo hard, maar het 'perceived volume', wanneer het wattage met een factor 10 wordt vergroot.
Even wat andere tips:
als je in kleine zalen of cafe's speelt, heb je aan 20-40W buizen al genoeg (bijv Fender Deluxe Reverb combo of Mesa Studio.22)
speel je in kleine/middelgrote zalen, denk dan al aan 50-60W, en bij middelgrote/grote zalen mag je er best een 100-120W stack wegzetten.
Maar da's puur voor jezelf, aangezien bij grotere zalen ook meer wordt verlangd van de PA (zaalversterking, de speakers voor t publiek), en je alsnog een 20W bakkie kan wegzetten, wat uitversterkt wordt met een microfoon ervoor.
Bij grote rock-shows zie je vaak tientallen speakercabinets (meestal Marshall, want daar geilen Amerikanen meer op dan Europeanen, aangezien ze duurder zijn=status=belangrijk voor kleingeschapen Amerikanen :wink: ), maar hiervan zijn er meestal hooguit 2 aangesloten, en de rest is vaak zelfs leeg (er zitten geen speakers in=dummy kasten).