Damn da's precies het woord wat ik al jaren zoek.
Barno, bedankt.
Als pedant bent dan zie je dat over het algemeen juist niet van jezelf Han.
"Oei, een beetje weinig eelt op de rug begrijp ik?" is weer zo'n voorbeeld daarvan.
Printable View
Damn da's precies het woord wat ik al jaren zoek.
Barno, bedankt.
Als pedant bent dan zie je dat over het algemeen juist niet van jezelf Han.
"Oei, een beetje weinig eelt op de rug begrijp ik?" is weer zo'n voorbeeld daarvan.
Essentie van t verhaal is dat t pedante gordon mannetje roept,..een oude zieeeel
En ik daar de dunne poep van krijg hahaha.
Dit meisje is muzikaal en getalenteerd en heeft tussen filmpje 1en 2 ofwel zangles gehad,..of in filmpje 1 had ze haar dag niet
Hoe dan ook hoop ik dat ze niet wint
zoals t nu is , is haar stemmetje nog te jong, te kwetsbaar
Ik heb geleerd om klassiek zangles pas te geven vanaf een jaar of vijftien als het stemapparaat niet meer zo snel groeit het kan namelijk wel degelijk schade geven die blijvend kan zijn
En dat zou erg jammer zijn voor zo kind zelfs als ze niet blijft zingen
Stemvorming is dan weer een ander verhaal dat is meer gericht op t voorkomen van schade tijdens t zingen dan op daadwerkelijke zangtechniek
Maar ik ben t met alle mannen eens, pedant dan wel licht geprikkeld :seriousf: dat ze wel errug jong is en al lijkt ze zingen wel leuk te vinden, het beter zou zijn als ze die keuze later meer weloverwogen maakt :)
Dit kind is duidelijk zeer getalenteerd. Ik heb in die hele Voice of Holland audities maar twee keer het gevoel gehad dat ik echt geraakt werd, om een voorbeeld te geven. De ene keer was met Coosje Smid en de andere keer was met die zangeres uit Amerika die achter de piano zat.
Maar ik begon er over omdat ik op een en dezelfde avond eerst dat kleine meisje een ongelooflijk grote prestatie zag neerzetten en vervolgens iemand hoorde zeggen dat Tim Knol zichzelf ziet als de meest talentvolle artiest van Nederland en of dat waar is kan ik je niet vertellen. En aan het eind van dezelfde avond zag ik Jan Smit in een geweldige studio met geweldig goede muzikanten een opname maken. En Jan doet me als zanger helemaal niks, irriteert me zelfs. Dat heeft niets te maken met Jan als persoon, maar alles met Jan als vocalist.
Dan maakt iemand vergelijkingen met Neil Young en Curt Cobain en dat vind ik een heel interessante, want ook Neil heeft in feite een zeikstem, maar dat doet me dan wel weer heel veel en waar dat aan ligt kan ik je niet uitleggen.
Het is iets heel merkwaardigs en ik probeer het altijd uit te leggen aan mensen die een opname maken: probeer je eens voor te stellen hoe degene die jouw CD draait het zal opvatten. Wordt hij er wel of niet door geraakt? En inderdaad is het behoorlijk arrogant om te stellen dat iemand als Tim Knol niet kan zingen, want hij heeft heel veel fans die het prachtig vinden. Maar ik zag hem als headliner tijdens de stadsfeesten in Hoorn en dat was verschrikkelijk in mijn beleving. Dat hele optreden was trouwens verschrikkelijk, de gitarist moest op het podium ten overstaan van het publiek zijn gitaar nog stemmen, met geluid over het PA dus. Dat duurde vrij lang en toen hij klaar was en ging spelen was de gitaar nog steeds zo vals als een schuifdeur.
Ik ben niet lichtgeraakt hoor, maar het zou wel leuk zijn als we op een serieuze manier over dit soort zaken kunnen miepen. Zo zag ik vannacht een stukje van de twee meter sessies en ik kan dat ook niet volgen, wat daar nou zo goed aan is. Jan Douwe, die zelf twee meter lang is en tijdens de grote prijs in 1991 een kort interview deed met Marike Groot, zangeres van Little Mary Big, de voorloper van Johan en ze stonden in de finale. Marike is zelf een halve meter korter dan Jan Douwe en JD vond het nodig om op haar lichaamslengte te blijven hameren. Marike ging daar niet op in en toen JD vroeg wat ze daar nou van vond zei ze: 'ik heb het wel eens genuanceerder gehoord'.
Ik kan je opnamen laten horen van Little Mary Big waar mijn bloed van stolt. Maar dat geldt voor heel veel mensen die ik heb meegemaakt 'in de muziek' en daar hoor je nooit meer wat van, terwijl er gasten beroemd worden die maar een fractie presteren van wat iemand als Marike kon.
Bizarre wereld, die van de muziekbizz.
Ik heb ook niks tegenjan smit maar ALLES tegen zn manier van zingen, brrr en Tim knol doet me niks , mag ie zichzelf de beste vinden haha..voor mij is niemand " de beste" ik hoor zoveel muziek en soms raakt t een van een artiest me wel en t ander niet, hangt zelfs van mn stemming af.
Ik snapte je insteek wel hoor Han,..het is een onverklaarbaar fenomeen,..waarom raakt de ene stem je wel de andere niet, en soms heb je dan niet. Per definitie over supergeschoolde of gladde stemmen
In feite zijn er stemmen die volledig glad geschoold zijn, die alles mee lijken te hebben die me toch totaal niet raken
Terwijl doc watson me iedere keer weer " heeft"
Bij mij heeft t ook wel met sympathie te maken soms..tenzij ik t alleen hoor natuurlijk..maar als ik een zanger of zangeres al een air zie hebben " de rest kan wel inpkken" mja die heeft in mijn ogen t speelveld niet goed begrepen
dat eeuwige " ik ben beter" en " jij bent niet goed genoeg" verhaal heeft mij persoonlijk lam gelegd jaren geleden lol
Ik kan daar niets mee
Een stem is als een kijkje in de ziel, elke stem is volledig persoonlijk, vibreert anders, en daarmee kom je dus in t zweefvlak..want trilling is in feite " alles" en ik denk wel dat sommige trilling meer op jou trilling aansluit.
Dat gezegd hebbende raakt neil young me vaak enorm,..maar ga ik dus ook helemaal wild van een eric bibb die ik toevallig net in t " wat luister je vandaag" topic zette
Bij een lied heeft t uiteindelijk ook wel met de muziek en de tekst te maken of het je raakt,..het moment, je eigen stemming, de fase in je leven
Het is een soort totaal pakketje dat per moment persoonlijk kan zijn
Maar goed..Tim Knol hoeft van mij zeker niet te zeggen dat ie de beste is...die discussie durf ik wel met em aan haha
Ik kom net die Amira tegen op YouTube, viel me op omdat ik het openingsbericht van deze draad had gelezen. Ik vond het wel serieus goed, maar ook een merkwaardig volwassen geluid voor zo een jong meisje dat ik me afvraag of ze niet iets forceert, en dat moet je niet willen als je nog in de groei bent. Ik heb de eerdere opnames nog niet beluisterd.
Als het moet, kan ik een volledige werkdag zingen, en de dag erna ook nog; ik denk dat ik geleerd heb hoe ik mijn stem op een gezonde manier kan gebruiken, en dat ik dat aan anderen kan leren. Maar het lesgeven aan zulke jonge kinderen vind ik behoorlijk lastig; ik heb er enkele sinds enige tijd en onder hen zijn een jongetje van negen dat uit zichzelf loepzuiver zingt en een van twaalf dat volgens mij toondoof is in ieder geval qua zang. In beide gevallen lastig te bepalen welke kant op te gaan; die toondove is wel heel ritmisch en leert goed gitaar te spelen.
Tim Knol heb ik laatst op de radio gehoord; deed me aan Selah Sue denken. Hij viel me op vanwege het opgezette stemmetje met een zelf verzonnen accent op Radio 1 en daarom lette ik op toen zijn naam werd genoemd; daarvan gaan me de haren uit irritatie overeind staan. Van Jan Smit ken ik eigenlijk alleen foto's, ik zou niet één titel van hem kunnen noemen.
Neil Young verdenk ik van een zekere mate van opzet want het kost hem kennelijk weinig moeite om in CSNY close harmony te zingen. Bob Dylan vind ik vooral in zijn jonge jaren geweldig, altijd boos, geïrriteerd, zelfs alleen met gitaar en mondharmonica, nasaal gezaag van topgehalte.
In de klassieke zang zie je wel koren ( denk aan de fameuze britis boychoirs) waar de jongens vanaf het begin goed les krijgen
Het is echter in de klassieke wereld , waar dit meisje in valt, niet gebruikelijk ze zo jong zo klassiek te scholen
Vooral ivm de groei vh stemaparaat
Het niet krijgen van stemproblemen is soms ook simpelweg t hebben van een sterke " strot"
Duwen/persen kan bij vaak doen kwalijk zijn, je perst dan met kracht de lucht door de zogenaamde stemspleet die je daarmee dus met kracht oprekt, dat kan stem moeheid geven
Maar op lange termijn ook stemknobbeltjes waardoor de stemspleet onvoldoende kan sluiten en ontsnappende valse lucht een hees geluid veroorzaakt
Ook poliepjes kunnen er door worden veroorzaakt..maar dat is soms ook eenverhaal van aanleg
Goede ademsteun is belangrijk,..
muziek is emotie, en over smaak valt te twisten. Ik kan me niet voorstellen dat Tim Knol serieus was toen hij zei dat hij zichzelf de meest talentvolle artiest vindt. Anders is hij de artiest met de meeste zelfoverschatting, is ook een talent op zich.
Als ik bedenk naar wat voor zangers ik luister, het zijn geen mooizingers, maar wel mensen die me weten te raken. Op wat voor manier dan ook.
Zo'n jong meisje dat zo zingt vind ik een beetje eng, daar is iets mee...
Neil Young zingt niet vals,dacht ik.Maar zijn stem klinkt laat ik zeggen apart.Tussen CSN&Y hoor je hem er zo tussen uit,niet omdat hij vals zingt maar door zijn aparte geluid.
Neil zingt nogal hoog voor zijn stembereik en klinkt daardoor geknepen, als je hem gewoon hoort praten heeft hij toch wel een lagere stem. Hij zal wel een reden hebben om zo 'op het randje' te zingen. En ik mag 'm graag zo horen.
Ik heb dat idee ook altijd bij Axl Rose. Eigenlijk het enige wat ik altijd tegen de oude G 'n' R had: die geforceerde krijserige stem. Als je b.v. 'Patience' hoort, daar zingt hij wat lager. Niet echt de rauwe rockstem, maar wel een stuk beter te verteren (vind ik). Maar dat geknerp... brrr :stop:
Eigenlijk wel wonderlijk dat er nog zoveel bekende artiesten zijn met ballenknijpen,knerpen, krijsen en stem opzetten rijk zijn geworden
Neem de beegees :p