Ditto ...
Printable View
Ik denk dat zowel de coverbandjes als de 'eigen geluid' artiesten een totaal eigen markt dienen eigenlijk.
De coverband die boekingen krijgt weet vantevoren dat ze publiek krijgen die dus een coverbandje verwachten.... Met alle bekende verplichte meezingers en aansteker-songs die daarbij komen kijken. Dat verwacht het publiek ook gewoon van zo een band. Als je dan de hele avond obscure b-kantjes gaat spelen vermaak je het publiek niet. Dat publiek dat in zo een feesttent op vrijdagavond na een week hard werken toch echt wel komt om entertained te worden en effe lekker los te gaan.
Als je eigen werk schrijft heb je een totaal andere insteek. Je bent trots op je werk neem ik aan, je wil dat laten horen.
Maar waar een coverband al snel wel ergens een kans krijgt op basis van een set-list, moet de band met eigen werk zich eerst bewijzen op obscure bandwedstrijdjes etc.... Die weg is gewoon langer. Je doel is ook anders, je doel is niet zo zeer mensen te vermaken, maar dat mensen zich vermaken met wat je schrijft. Een coverband wil vermaken en daarbij zelf zichzelf vermaken zeg maar.
De beloning bij die tweede is als je succesvol bent waarschijnlijk groter, maar een coverbandje kan nog steeds hell-a-fun zijn wat mij betreft!
Kan gebeuren. En die laatste opmerking denk ik dat je zwaar in de minderheid bent. Ik kan me prima begrijpen dat jij dat vindt van samen met mijzelf gaan heel veel mensen juist naar dit soort events om een feestje te maken. En herkenbaarheid is de sleutel tot succes bij dit soort dingen.
Wij doen ook zoiets. Een medley op het thema van 'Peter Gunn', Peter Gunn zelf, James Bond, Mission Impossible, Bonanza, Sesam Straat, Day Tripper, Pretty Woman, Satisfaction, Funky Town, Misirlou (recent), Sex & Drugs & Rock 'n Roll steevast als afsluiter; soms nog wat meer tussendoor als me iets invalt (ik ben al een tijdje bezig om er Star Trek-thema's in te weven).
Ik had het idee een beetje van de Vlaamse band Les Truttes. Die deden, toen ik ze zag alweer een hele tijd geleden, weergaloos allemaal korte stukjes van bekende nummers maar ik vond het inderdaad irritant dat geen enkel nummer helemaal werd gespeeld, steeds begon weer iets anders.
Sinds enige tijd besluiten wij onze jam met een integrale uitvoering van 'Live and Let Die' en dat maakt voor ons het geheel tot iets heel anders; al die gein, die op zich al best leuk was, is dan slechts een opmaat, een anacrusis (:D, zie Technieken en Theorie) tot iets met enige substantie.
zolang het maar geen anacruciatus wordt ;)
Biergooifestijnen, of de die hard Nederlandse levenslied liefhebbers, daar speel ik liever niet voor. En Showband mag dan afgeven op de dedain van de 'cultuurpolitie' voor amusement, maar onder het 'gewone klootjesvolk' zitten net zo harde muziekfascisten. Als ze het niet kennen, en het is niet op de radio of tv geweest, dan is het slecht... De cultuurpolitie gaat zitten afgeven op het amusement, het klootjesvolk kiest er voor om serieuze muzikanten dan belachelijk te maken. Resultaat de enorme bakken afzeiktv met auditievoorrondes waar we deelnemers kunnen uitlachen, zanger Rinus of de Tokkies die gewoon goed scorende optredens kan scoren. Nee, Showband, daar moeten we zeker blij mee zijn?
Gewoon bekend werk spelen voor mensen die lol hebben is heel leuk. Maar het is ook wel gaaf om eigen werk te spelen en mensen te zien meezingen :)
Het enige waar ik echt geen zin in heb is een band die 'dan maar' repertoire speelt waar ze zelf geen zak aan vinden. Daar ga ik niet voor naar een optreden. Maar goed, de mensen die wel naar die optredens gaan, gaan daar ook niet voor naar een optreden. Die gaan om een biertje (en dat in een loop) te drinken, te kletsen, en misschien nog te doen alsof ze ontzettend cool zijn en mee gaan zingen om chicks te scoren. Van die mensen die ergens stijfjes aan de zijkant staan, en dan als ze de dansvloer oversteken naar de bar ineens met een grote (en ietwat stijve) smile lopen te swingen tot het eind van de dansvloer....
Wel één groot verschil in beleving. Bij coverbandjes kan ik nog kijken of ze het goed doen of niet, maar meestal is het ook wel weer snel vergeten. Een band die goed eigen werk, of echt leuke bewerkingen neerzet dat onthoud je. Daarvoor kom ik de deur ook uit, voor dat coverbandje niet. Maar dat is mijn smaak.
Nu ben ik ook niet echt fan van een medley maar kan me voorstellen dat het op een feest best aanslaat.
Heb al eerder gezegd dat ik jullie een leuk bandje vind,
Jullie doen iets wat bij de zogenaamde "alternatieve" "kunstzinnige" bandjes vaak niet ziet. En dat is plezier maken en dat ook uitstralen naar het publiek.
Er is hier een hoog snob gehalte.
Ik geef gewoon mijn mening.
Verder vind ik ook niks mis met coverbandjes, en zelfs een medley, mits niet te lang, kan leuk zijn.
Plezier uitstralen is het belangrijkste, daar hadden we het vorige week in onze oefenruimte met onze coverband ook nog over.
Ik straal geen plezier uit (vermoed ik) als ik Bro Hymn "moet" spelen, en al helemaal niet als ik een zaal op die manier "los" krijg.
Ik ben van mening dat het leuker kan, maar nogmaals, da's mijn mening/gevoel, en heeft niks met snobisme te maken.
Dat plezier en uitstraling daar staat je show mee vind ik. In onze nieuwe promo zijn een hoop live beelden van een optreden twee weken terug verwerkt en volgens mij wordt dat wel redelijk overgebracht op deze manier dat er een leuk feestje staat. :)
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=EMQLO1LFVj0
Als ik goeie muziek wil horen zet ik wel een CD op, als ik naar een concert ga dan wil ik entertainment zien. En niet een stel verveelde verzuurde muzikanten die alleen bezig zijn hun nummers retestrak te spelen. Veel bands hebben dan 1 iemand (meestal de frontman) die nog probeert te entertainen, maar als de rest niks uitstraalt valt dit ook weg. Één saaie gast in je band kan het qua dat voor de rest goed verpesten.
Da's natuurlijk wel heel erg smaakgebonden he. Ik ben o.a. progrock fan. Je bent een knappe als je kan springen als een feestband en de meest ingewikkelde riffs in oneven maatsoorten tegelijk kan spelen. Dat gaat natuurlijk niet en dat is ook niet waar ik voor kom persoonlijk. Het is geen commentaar op jouw band, maar ik zou na één nummer al weggelopen zijn en dat bedoel ik nou met smaak.;) Dergelijk commentaar kun je natuurlijk ook verwachten op een muzikantenforum, een grote groep wil nou eenmaal op een andere manier vermaakt worden en ik denk dat leeftijd daar ook een grote rol in speelt. Jullie publiek zal het, met alle respect, een worst zijn.;) En dat bedoel ik echt niet eens minderwaardig, het is gewoon ander publiek.
Is ook absoluut waar. In eigen werk bandjes speelde ik altijd een stuk lastigere dingen dan die akkoordjes die ik nu ram en af en toe wat solo's. MAar qua publiek is het zeker waar. Normaal kwamen er na een optreden mensen naar je toe die het dan muzikaal heel vet vonden en dat en dat riff en die solo. En nu komt het niet verder dan vrouwen die roepen heyyyyy jij speelt gitaarrr. Alles zo z'n voor en nadelen :D
Als ik iedere week meerdere dagen voor zo'n publiek kon spelen met eigen werk dan zou ik het ook wel weten :D MAar dat is gewoon practisch onmogelijk te bereiken.