Deze waarde ziet er een stuk beter uit, meet voor de zekerheid de andere kant ook even want ik ben er niet zeker van wat je aan het doen ben (sorry). Als het goed is kunnen we dan ook het verschil zien tussen de driver en de pickup zijde.
Frans.
Printable View
Deze waarde ziet er een stuk beter uit, meet voor de zekerheid de andere kant ook even want ik ben er niet zeker van wat je aan het doen ben (sorry). Als het goed is kunnen we dan ook het verschil zien tussen de driver en de pickup zijde.
Frans.
Maakt niet uit, ik heb hier ook minimaal verstand van..
Aan de andere kant krijg ik geen waarde, namelijk '1'.
Ik meet dan ook op 200 ohm.
conclusie, meting op 200 ohm:
rechterkant; waarde van 33,5
linkerkant; waarde '1'
Wat betekent dit?
De linkerkant geeft nu inderdaad met een weerstand van 2000 ohm,
de waarde 215. Foto ter verduidelijking:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/...5995062-70.jpg
Niet echt duidelijk, maar hij geeft 215 aan..
Oke, dat dus de hoge kant, onthoud dit even.
Zet nu de versterker aan met de volume regelaar op 1/3, dus niet te hard.
Raak met je vinger de tip van de witte plug aan. Als het goed is hoor je niet veel gebeuren. Raak je nu de tip van de rode stekker aan zul je een brom horen. Deze brommende stekker moet in de hoohohmige kant van de veerunit. Nu weten we iig zeker dat dit goed zit al was dat duidelijk omdat je de veren wel hoort.
Oke, klopt. De witte stekker geeft geen brom, de rode wel.
Ik doe nu de rode in de hoogohmige kant.
Oke weer wat bevestigd.
Volgende stap,
Heb je een gewoon audiokabeltje met aan weerszijden een tulpstekkertje? Anders ff scoren.
Sluit op de veerunit alleen de hoogohmige zijde (rood) aan maar laat de driverkabel los. Zet je versterker weer aan. Als het goed is hoor je nu de veren rammelen als je er aanzit. Aan de driverzijde plug je nu even ipv de witte stekker het audiokabeltje in. Neem dan een 9v batterij (eventueel uit je meter) en tik een fractie van een seconde de tip en shield van het andere uiteinde tegen de batterij. Als de veerunit goed is zul je de aansluiting op de batterij na horen galmen.
Oke, het verhaal is mij duidelijk.
Ik ga ff kijken of ik die kan vinden..
Oke, ik heb je test gedaan. En alles verliep zoals het moest:
Als ik de 9v batterij tegen de tip en shield van de audiokabel hield,
die ik in de reverbunit had gedaan, hoorde en een 'knal' die nagalmde.
Super, dat heb je snel voor elkaar.
Wat we nu hebben bewezen is dat de veerunit met de schakeling daarachter oke is. Volgende stap,
Om het kabeltje uit te sluiten moet je even de connector CN2 op de print loshalen. Deze heeft vier aansluitingen. De meest linkse en de meest rechtse horen bij elkaar. Als je met de ohmmeter wil meten of je daar de eerder gemeten waardes van de veerunit ziet zijn we weer wat verder. Je moet dus 33 (pin3-4) en 215 (pin1-2) Ohm kunnen meten op die connector waarvan de 215 er zeker is want dat deel werkt. Het gaat er dus om of je daar ook die 33 ohm ziet. Wel even de witte stekker aansluiten he!