Tja, de gelijkstroomweerstand van de secondaire wikkeling is slechts enkele tiende ohms, dat is wat je meet :ok:. Geen angst dus.
Frans.
Printable View
Klopt, over de secondaire spoel kan wel een wisselspanning staan maar de wikkeling heeft een zeer lage gelijkstroom weerstand. Tientallen windingen van ca 1mm dik draad heeft nauwelijks weerstand. De impedantie van de winding is vele malen groter.
Frans.
Hij is KLAAR, Getest, alles goed. En hij klinkt echt fantastisch. Echt een tip als je een simpele 15-18 watt amp zoekt om te bouwen. Ik ken het origineel niet maar de sound is een beetje een mix tussen vox ac15 en de marshall sound. Heb niet echt de headroom getest, maar volgens mij niet heel veel. Heb hem in m'n berging getest, ik kon hem helemaal vol open draaien zonder dat het pijn deed aan m'n oren, en dan zit er toch wel aardig wat gain in het circuit. Voor in m'n appartement is hij toch wel te hard. Ga nu op zoek naar een goede master volume. Is het mogelijk om een PPIMV in dit schema te bouwen???
Als iemand het plan heeft iets te bouwen is die van harte welkom om deze Ampmaker kit te testen. Ik zal morgen als ik tijd heb wel wat foto's plaatsen.
Frans en de rest, hartelijk bedankt voor de tips!
gr Jim
Voor een MV schijnt de zogenaamde VVR zeer geschikt te zijn in de 18 watter,
hiermee pas je de hoogspanning in de amp aan dmv een FET en nog een paar componenten (4tal in totaal). Hiermee heb je zelfs de keuze om heel de amp op lagere spanning te zetten, of alleen de eindbuizen.
Voor meer info moet je is op 18watt.com kijken, staan tal van topics over de VVR.
Het is een beetje het verhaal rondom powerscaling. Meningen over het geluid zijn verdeeld omdat je nu de buizen gaat gebruiken in een niet lineair gebied en daardoor een hele andere klank gaat krijgen. Maar je kan wel zo het vermogen naar beneden krijgen. Je kan ook experimenteren met een 250K 0.5W (minimaal) potmeter in serie met een 100 ohm weerstand (zit waarschijnlijk al op de print) tussen de B+ en GND, en de loper op de G2. Draai hem maar eens terug........
Spanningsregelaar met Mosfet kan ook. Doe je hem op de volledige B+ , dan wel de mosfet koelen....