Je bedoelt:godin, wat kunnen die leuke/goede planken maken voor het geld?
zeker :P ohh die is zo stom dat ie eigenlijk best leuk is :P
Printable View
Ik denk dat het, in het geval van de meeste (reeds genoemde) merken, nogal meevalt met 'onderschatting'.
Om het voorbeeld van Pepe erbij te halen; ik denk dat het bij de meeste gitaristen wel bekend is dat Hamer een meer dan uitstekend merk is. Alleen, als ik een gemiddelde muziekzaak binnen loop, zie IK ze doorgaans niet hangen, tussen alle Fenders, Gibsons, Ibanezzen en al die andere 'grotere' jongens. Ligt het probleem dan bij de consument, hanteert Hamer een beroerde bedrijfsstrategie, of zijn de importeurs wellicht te terughoudend?
Carvin, ook een heel goed merk, prees zichzelf uit de markt door de tussenhandel uit te schakelen. Hierdoor konden ze goedkoper leveren, maar tegelijkertijd werd je als gitarist gedwongen om een heel eind te reizen naar die ene winkel waar ze werden verkocht.
Het blijkt gewoon heel moeilijk om de concurentie aan te kunnen met het handjevol merken (met al hun submerken) die samen de markt in handen hebben.
Echte onderschatting zie je hooguit bij beginnende gitaristen, die kwaliteit koppelen aan bekendheid. En dat kun je ze niet eens kwalijk nemen.
Probleem is dat de meeste zaken zich focussen op het handjevol grote merken (Gibson, Fender etc.), wat ook heel logisch aangezien het gros natuurlijk op de grote namen afgaat. Je ziet dus weinig van die onbekende gitaren in de winkel, en je kan dus niet zo snel even eentje oppakken om hem uit te proberen. En als ze al wat van een onbekend merk hebben dan is de keuze vaak erg gering.
De meeste van die "onbekende" gitaarmerken die ze wel hebben zijn metal gitaren, en tja daar ben ik nu eenmaal niet naar opzoek. Weet zelf zo 1,2,3 niet een onbekend, niet metal merk gitaren die je nog redelijk vaak in de winkel tegenkomt. (Wat een zin)
Denk dat het dus een beetje een opstapeling van factoren is. Ze verkopen minder makkelijk, en je krijgt er hoogstwaarschijnlijk minder voor terug. Je zal ze minder snel tegenkomen dus ook minder snel kopen, en als je al eentje op het oog hebt zal je er eerst een best eind voor moeten rijden om hem daadwerkelijk op te halen. Nee, je dwingt als merk niet zo snel een plekje af tussen de grote jongens.
Of dat het is? Ik zou het niet weten, denk je dat Cort ineens in prijs zou stijgen als ze meer naam krijgen? Het lijkt me sterk dat met de onderdelen die op het ding zaten zo'n prijs hebben. Is dat dan puur omdat ze met groot inkopen dit soort prijzen kunnen vragen? Ik zweer het je, er moet iets mis mee zijn. :p
Cort is het eigen merk van de Cort Factory in Korea, meer bedoeld als staalkaart voor merken die daar gitaren laten produceren en ze doen dan ook niet echt hun best om die dingen te verkopen.
Dat betekent de ze high-end series hebben (naar hun maatstaven dan) en de low budgets die -ook als voorbeeld- uit de chinese Cort factory komen.
Het is een simpel gegeven, hoe beter de specs, hoe duurder de gitaar, de essentie van OEM produkten.
Ha, het gaat over mijn " merk"...
Hamer usa is helemaal niet gëinteresseerd in de Europese markt. Kan ook moeilijk als je maar 3 gitaren per dag produceert.
Dat het merk onder de radar blijft, heb ik helemaal geen probleem mee.
Dan dan ik die "oudjes" voor goeie prijzen op de kop blijven tikken....
Ik loop sinds eind zeventig, toen een collega gitarist een sunburst kocht, met een scheef oog naar die krengen te loeren.
Af en toe duikt er eentje 2e hands op voor prijzen rond de 1000 waarvan ik dan denk.. huu? is daar iets mis mee dan? Maar altijd al weg als ik reageer.
Er lopen een aantal Hamer snatchers rond, ik zweer je...http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
"Zeker die SA-2200 was echt te gek. En die kost maar 1329 euro "
Waar dan? In NL?