-
Hal Leonard heeft wel boeken uitgebracht op dit vlak. In 'the ultimate rock guitar scale finder' (geen aanrader), verwijst men naar "Guitar Techniques - Music Theory for guitar" ook van H.L. Ik weet alleen niet of dat wat is en of het 'nog bestaat' .
-
Ik vind het boek 'de Gitaar-handboek voor gitaristen' van Ralph Denyer een aanrader (ISBN 90-230-0826-x), alhoewel de uitleg van Jeroen pragmatischer is en als voordeel heeft dat je aansluitende vragen kunt stellen.
By the way..... het pentatonische gedeelte is me sinds gisteren een stuk duidelijker geworden (vooral door jullie uitleg !), nu nog het 'gehoor-gedeelte voor het ontdekken van de rootnoot.
Het is me wel duidelijk dat soleren d.m.v de pentatonische ladder wel oefening vraagt en dat het snel kunnen benoemen van een willekeurige noot op de hals vraagt ook om meer oefenen.
-
Die van R.Denyer heb ik ook, maar op theorievlak niet echt toegankelijk.
Ik kijk wel eens op http://justinguitar.com/. Deze sympathieke gast heeft/geeft aardige lessen, zonder Poehha. Via Youtube kan je je ook aanmelden, als ie wat nieuws heeft, krijg je een melding. Je kan op diverse niveau's 'instappen'.
Wat mij betreft een aanrader.
-
Ik sluit me direct aan bij whammy wat Justinguitar betreft. Een gozer die erg goed kan uitleggen en dit op vrijwillige basis doet. Maar ik dacht dat de vraag betrekking had op de zoektocht naar een geschikt boek, daarom mijn advies.
Ik vind boeken per definitie minder toegankelijk en daarom is internet en bijvoorbeeld dit forum zo krachtig.
-
Tja boeken zijn handig om effe snel iets op te zoeken, maar iemand die naast je zit waar je het meteen aan kan vragen en die je ook meteen antwoord geeft, en nog veel belangrijker, iemand die het je kan laten zien en horen, tja, daar gaat toch niets boven. Een forum zoals deze is een mooie tussenvorm, de antwoorden zijn wat trager en het laten-zien-en-horen gedeelte is wat lastiger, maar tis allemaal net een stuk interactiever dan een boek. Die Justin is geweldig, maar ook hem kan je geen vragen stellen.
@Elpedro: weten welke toonaard iets is, wordt redelijk overbodig op den duur. Ik let er 9 vd 10 keer niet eens op. Ik pak meestal meteen de juist toonhoogte en ladder, puur op gehoor, soms een nootje te laag of te hoog, maar ook dat is zo opgelost. Door met pentatonisch te oefenen, maak je het jezelf makkelijker. Binnen de kortste keren pak je ze zonder moeite (omdat ze zo lekker liggen enzo) en als je veel traint, komt het met je gehoor ook wel goed. Zo had ik bijvoorbeeld altijd een gitaar op schoot als ik tv zat te kijken, en zodra ik een interessant muziekje hoorde, begon ik mee te pingelen. Meeste deuntjes had ik vrij snel door, tis bijna allemaal mineur of majeur, en zelfs dat maakte mij geen zak uit, want ik speelde lekker toch penta.mineur over alles (over een nummer in C kan je prima A pent.min spelen ;)). Al snel ging ik die penta ladders aanvullen, want zo ingewikkeld is dat niet, het zijn maar 2 toontjes meer. Het koste me wel wat tijd om die 2 extra toontjes over de hele hals te kunnen spelen, maar dat is het handige van goeie oren, ik hoor vrij snel of iets niet goed is en dan is het (bijna altijd) slechts een kwestie van een fretje hoger of lager spelen.
-
Ik heb nog een vraag. Moet je altijd met je solo's beginnen en eindigen op de root noot of is dit niet nodig? Ik zag namelijk op een ander forum iemand zeggen dat dat ervoor zorgt dat je kunt horen wanneer een solo begint en afgelopen is.
-
:o Neehee, het mag wel (alles mag) maar het kan juist heel mooi zijn om het niet te doen. Ik eindig graag op een 2 of een 6 of die twee tegelijk. Dan zet je er een vraagteken achter ipv een uitroepteken, zeg maar. Dat je solo klaar is, hoort publiek als het goed is omdat er een afgerond verhaaltje gespeeld is, niet omdat je tegen een A-akkoord de noot A speelt.
-
Ok, ik vond het ook al raar. Maar wat ik in eerste instantie dacht heb je (gelukkig) bevestigd.
-
Hoe kan ik uitmaken welke akkoorden goed bij elkaar passen? En hoe weet ik welke ladder bij welk nummer past?
-
Daar zijn hele boeken over geschreven, en hebben we al behandeld hier. Effe teruglezen Mattijs.