Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tubescreamer
Tuurlijk, maar da's ook niet zo raar want nieuwe muziek moet blijven komen. Nou ja....de Peppers en U2 zijn ook niet echt "nieuw" meer natuurlijk...Foo Fighters bestaat inmiddels ook wel meer dan 10 jaar toch?
Opzich was het gewoon een willekeurige greep hoor, maar ik denk wel dat die bands momenteel de grootste zijn op alle vlakken, behalve muziektechnisch dan.
Citaat:
En da's trouwens leuke vergelijking:
de Peppers hebben John Frusciante, door velen beschouwd als één van de betere moderne snarenbezweerders, al dan niet de beste. Typisch voorbeeld van modern gitaaridool. En niet zomaar want de man kan zeker niet onverdienstelijk een leuk moppie spelen en liedjes & riffjes schrijven. Flea is op veel punten een onnavolgbare bassist, en Chad Smith is een sicke drummer. Jammer dat Anthony Kiedis live niet kan zingen.
En toch vind ook ik stiekem Frusciante zwaar overschat, ondanks dat ik hem een retegoeie gitarist vind en ik ook zwaar fan van hem ben. Het is ook sinds jaar en dag m'n favoriete gitarist. Ik lees alleen iets wat te vaak dat ie tot de besten behoort en dat soort crap en daar krijg ik echt kriebels van. Beoordeel een dergelijke artiest op wat ie kan, hou er van of niet, maar maak het niet meteen een alleskunnende held, want dat is ie niet. Je moet soms de gitaarbladen er op nalezen, ik vind het echt tenenkrommend.
Vertel het alleen niet verder, want ik vind de discussies met de criticasters altijd geweldig :D
Citaat:
U2 heeft The Edge. Niet perse beschouwd als virtuoos, wel geliefd en bekend om zijn eigen geluid en gebruik van effecten. Ik heb echter zelden gehoord dat Adam Clayton en Larry Mullen als beste bassist en drummer zijn uitgeroepen. Bono gaan we het effe niet over hebben. (ik vind Bono goed hoor, maar voordat het topic straks over Bono gaat; dat effect heeft Bono nou eenmaal. Kijk maar ik heb zijn naam nu al 4 keer genoemd!)
U2 is absoluut niet mijn ding, maar het is wel uit te leggen, al is het alleen al om zo'n charismatische frontman. Maar ook hun liedjes spreken bij veel mensen tot de verbeelding juist door de eenvoud. En ondanks dat het simpel is klinken die nummers heel compleet en professioneel en dat is ook een talent waar ik heel veel respect voor heb. Het zijn ook vrijwel allemaal van die melodieën die in je kop blijven zitten. Ik mocht willen dat ik op een dergelijke manier nummers kan schrijven.
Citaat:
Foo Fighters: goeie songs, charismatische frontman. Doen zij wel aan leadgitaar?
Voor de Foo Fighters geldt eigenlijk bijna exact hetzelfde als U2, al zijn het twee compleet verschillende bands. Hoewel ik wel vind dat de Foo Fighters wel wat meer kwaliteit in huis hebben, daarvoor hoef ik alleen maar de drummer te noemen. Ze doen inderdaad nauwelijks aan leadgitaarwerk, maar hoe die twee gitaristen samenwerken is echt razend knap. Als je de partijen los van elkaar zou horen dan klinkt het niet echt indrukwekkend, maar tezamen klinkt het echt als een muur. Ook daar weer, ik mocht willen dat ik op die manier nummers kan schrijven. Foo Fighters is ook de band dat niemand haat, zo lijkt het wel.
Citaat:
Ik vind eigenlijk alledrie de bands even goed, en luister naar alledrie even graag. Misschien niet perse naar alle platen even graag en misschien ken ik niet alles, maar toch. En volgens mij zijn alledrie de bands ook even beroemd en groot.
Ik denk wel dat de Peppers momenteel echt de grootsten zijn qua verkoop en concerten. Werkelijk elk album dat ze uitbrengen staan meerdere hits op en dat is best uitzonderlijk en heb ik U2 en zeker de Foo Fighters nog niet in die mate zien neerzetten.
Citaat:
Zou ik graag van jullie willen weten: met de gegeven data over elke band, hoe zouden jullie verklaren waarom die drie bands dan zo groot en beroemd zijn? En zijn ze dat op hun 65e nog denken jullie? Gaan we met zn allen naar de Red Hot Chili Peppers in 2020? 150 euro per kaartje, Goffertpark....
Of ze dat op hun 65 nog zijn weet ik niet, maar van de Peppers durf ik wel te zeggen dat ze nooit dergelijke astronomische bedragen gaan vragen voor optredens zoals bijv. de Stones of The Police. Ze houden namelijk de prijzen expres betrekkelijk laag voor de fans en dat is geen bullshit.