Btw, mss leuk om een breadboard te kopen? Dan kan je lekker experimenteren met dit soort circuits en allerlei verschillende waardes makkelijk testen. Gewoon inprikken en testen, geen soldeeractie nodig.
Printable View
Btw, mss leuk om een breadboard te kopen? Dan kan je lekker experimenteren met dit soort circuits en allerlei verschillende waardes makkelijk testen. Gewoon inprikken en testen, geen soldeeractie nodig.
ik ben niet echt goed in zulke schema's.
ik zou het alleen kunnen als het in een schema staat als hierboven^
dan weet ik waar mijn draadjes naartoe moeten en waar ik alles moet plaatsen.
ik was al bezig met puzzelen :cooler: .
R1=10k, R2=47k, and C1=0.022uF.......met deze gegevens kan ik wel wat. :noob:
dan het punt.:
dat schema in het muff fuzz schema"bouwen"
Ik wil je toch adviseren daar een paar minuten in te steken.
Je moet eigenlijk maar een paar symbolen snappen:
-weerstand = --\/\/\/--
-potmeter is weerstand met een extra pijltje (da's lug 2)
-condensator = -||-
-diode = -|<--
-IC's = driehoekje met nummertjes. Nummertje geeft pootje aan.
-Transistor = Rondje met symbool er in. Meestal 3 aansluitingen (1 van boven, 1 van onder, 1 van opzij => Drain, Source, Gate of Emittor, Collector, Base).
Als je de SWTC, Mosfet Boost, SHO snapt, dan snap je in principe ook heel veel complexere schema's. Als je 1 keer schema's begrijpt dan wil je niet meer zonder. (ik wilde eerst ook alleen maar layouts... als je 1 keer gaat debuggen en/of modden, dan is een schema onontbeerlijk om te begrijpen wat er waar gebeurt.)
opzich..als ik een schema zie..kan ik er wel uit halen wat wat is..(niet altijd natuurlijk).
het punt is meer.. waar ik op mijn gaatjesbord die weerstandjes moet solderen.
dat kan ik niet uit zo'n schema halen
of ben ik nu heel erg dom aan het ijlen :satisfie: ?
Goed bezig!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallie
Je zet de SWTC voor R6. R6 is de output potmeter, die je ook al op de SWTC schema's ziet.
Nee zeker niet. Als je het schema begrijpt is de volgende stap het weer omzetten naar fysieke componenten. En ja, da's lastig :) Tis een puzzel en je moet er vanzelf handigheid in krijgen hoe je dat het best kunt bouwen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallie
Wat je enorm kan helpen is dit progje:
http://www.storm-software.co.yu/diy/...oject=software
Daarmee kun je stripboard, gaatjesboard, pcb etc kiezen en dan de componenten gaan plaatsen. Opslaan, plaatje hier posten en we kijken met je mee of je t goed doet ;)
goed idee :)
waar kan ik trouwens de orginele muff fuzz layout vinden?
of moet ik dat helemaal gaan namaken :o ?
wat bedoel je?
De newtone layout staat gewoon in het pdf-je toch?