Je bezuinigd in ieder geval niet op hardware. Moet een mooie plank worden.
Printable View
Je bezuinigd in ieder geval niet op hardware. Moet een mooie plank worden.
Hi G.G.
Dat is een beetje een manko van mij http://grizz.smugmug.com/photos/298014630_E48ej-M.gif .
Als ik dan toch ergens aan begin, dan wil ik geen prut zooi afleveren.
Ook al verknoei ik het hout, dat is het minste in de investering.
De echte hardware kan ik, als het in de soep loopt, toch weer gebruiken in het volgende probeersel.
Ik blijf doorgaan tot het me lukt, en dan heb ik een machtig mooie gitaar.
(Ik zit ook nog over een sustainer te denken, maar dat is voorlopig in het denkstadium.)
als de plannen allemaal zo uitwerken als je aan onderdelen hebt dan word dit een mooi project.
nah...cocobolo. doe normaaaaal! prachtig mooi hout is dat :D pff dit word een mooi, mooi gitaartje!
maarrrr..waarom ga je nog niet beginnen met de body te shapen en de hals te shapen enzo? moet je ook nog de brug en halspen en frets hebben?
Hi Orpheo,
Ik wilde eerst alle hardware hebben voor ik begin met shapen. Dan weet ik de exacte maten en hoeveel ik waar weg moet freesen/boren.
Ik denk dat ik morgen begin met de ruwe contouren van de neck.
Ik had daar eerst wilde ideeen over een 2-tone neck van Wenge en Padouk in de lengte van de hals.
Maar ik besefte dat dit natuurlijk alleen aan de achterzijde te zien is omdat aan de voorzijde alleen het Cocobolo van de toets zichtbaar is.
Daarom gebruik ik alleen Wenge voor de neck, maar ik denk dat de kop toch van Padouk maak voor het contrast. ( de body wordt voorzijde Padouk en achterzijde Wenge)
Weet iemand of er een ideale stand is (hoeveel graden achterover) voor de kop ten opzichte van de neck van een gitaar?
Ik bedoel dus deze hoek:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3YZUBZ8.jpg
(met dank aan Aaronstonebeat)
En is daar iets waar ik op moet letten? (ik kan me voorstellen dat er veel kracht op die verbinding komt te staan)
Volgens mij is dat zo'n 13 graden.
die hoek, kan je volgens mij kiezen naar eigen goeddunken tussen 5 en 15 graden, ofzo. 13 hoor ik ook wel es bij gibson, al geloof ik dat ook zij wel es varieren.
ik heb altijd iets gehoord/gelezen van 10 à 15 graden, dus 13 lijkt mij zeker wel oké
Het is me een genoegen Grizzly !Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
De kophoek op de foto is 15 graden (ik meende aan m'n SG 13 te meten, mikte daarop en ben uiteindelijk op 15 uitgekomen; eerste keer hé).
De hals waar ik op het moment aan bezig ben, heeft een stuk kleinere hoek: 8 graden. Was eigenlijk een ongelukje. Iemand had het voor me gezaagd en op een gegeven moment mat ik niet de gewenste 13, maar 8: "Oeps, naar het verkeerde streepje op de zaag gekeken; niet 10+3 maar 5+3"
Toch moet dat kunnen, ik ben er vol vertrouwen mee verder gegaan. Maar het bleek toch één complicatie te geven: toen ik de uitsparing voor de trussrod aan het frezen was, viel me plots op dat die wel heel erg ver doorliep op de kop. Daar heb ik naderhand weer een stukje van opgevuld en de voorzijde van de kop gefineerd (was ik sowieso al van plan).
Er staat inderdaad wel een flinke kracht op; ik vraag me al een tijdje af wat de kophoek voor de krachtenverhouding betekent. Ik zou denken dat de snaren bijvoorbeeld harder op de topkam drukken naarmate de hoek groter is (immers als de hoek 0 zou zijn, zouden de snaren niet tegen de topkam drukken)?
Heeft de hals als geheel meer te verduren met een grotere hoek?
Hee grizzly,
Mooi project. Ik kom nog even terug op de breedte van de hals. Hieronder één van de beroemdste gitaren ooit, de Red Special van Brian May. Je moet even goed kijken, maar de hals is over de hele lengte praktisch even breed. Staat ie ook om bekend, schijnt...
http://i447.photobucket.com/albums/q...edspecial2.jpg
Succes!