Jazz komt uit je hersens, rock 'n' roll uit je hart. Ieder z'n meug.
Wizz
Printable View
Jazz komt uit je hersens, rock 'n' roll uit je hart. Ieder z'n meug.
Wizz
Nee, absoluut niet. Ik weet zo uit mijn hoofd de naam van het akkoord niet (geen zin om het uit te zoeken) maar je snapt mijn punt niet: je geeft een keurige theoretische analyse van dat accoord, noten, intervallen, alles erop en eraan. Je blijft gewoon binnen het tonale systeem, en iedere componist kan dit reproduceren en ermee verder werken. Je breekt geen enkele regel.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
Los daarvan is het natuurlijk een heel grillig en dissonant akkoord, erg lekker moet ik zeggen, maar dat staat helemaal los van de theorie.
Overigens, de rest van je post ben ik helemaal met je eens. (Behalve die opmerking over jazz dus, daar heb ik geen mening over:))
Hmm, het is wel zo dat je op dit akkoord theoretisch gezien geen enkele bekende ladder kan toepassen, er komt namelijk zowel een klein als een groot septiem in voor...
Lekker akkoord wel he, ik vond het toen ik een beetje aan het klooien was met een dominant 9/13 akkoord, bas een half toontje lager en nog een nootje erbij en hoppa, daar was 'ie dan... :D
Je kan het trouwens wel als twee kwartenstapelingen (van eb en ab) op elkaar zien:
eb-a-d + ab-db-gb = overmatige kwart + reine kwart op Eb en reine kwart + reine kwart op Ab
Okee, dus we zijn het in deze discussie in principe wel met elkaar eens maar dan voor een gedeelte weer niet ofzo, ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp, maar ja, maakt ook niet uit, het is wel een goede discussie denk ik... :)
Ieder z'n meug prima, maar die opmerking slaat verder nergens helemaal nergens op. Waarom kan Jazz niet uit je hart komen? Omdat het te moeilijk is?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wizz
Verder ben ik het er volledig mee eens dat het helemaal aan jezelf te wijten is of je vernieuwend bent (kan dat eigenlijk nog wel) als je conservatorium gedaan hebt. Mijns inziens werkt het zeker niet als een beperking op je creativiteit, integendeel, ligt er helemaal aan hoe je er zelf mee omgaat.
Nee hoor, omdat het door pijprokende ligfietsers gemaakt wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead
Wizz
Haha, pijprokende ligfietsers, idioot! Weet je zeker dat het niet om geitenwollen bomenknuffelaars gaat? :D
Nee, die maken Folk... dan heb ik zelfs nog liever Jazz !
Wizz
Grappig wizz -zonder cynisme- :), maar je slaat de plank wel mis.
Om jazz te kunnen spelen moet je eerst een paar 'woorden' leren die nogal wat lastiger zijn dan in de rock en roll, en als je ze eenmaal kent ga je er mee lezen en schrijven.
Het zijn altijd diegenen die deze woordjes zelf nooit geleerd hebben, die denken dat jazz een 'taal' is die ook anderen nooit vanuit het hart zouden kunnen spreken.
Als het niet uit het hart komt is het gewoon kut.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wizz
:) http://www.o-dub.com/images/butler.jpg 1 van mijn helden (die hoes met die ligfiets kan ik ff niet vinden).
Ik heb geen ervaring met het conservatorium en weinig ervaring met jazz, het genre dat nogal opduikt in de discussie. Ik ben ooit met musiceren begonnen zoals zoveel mensen: niet gehinderd door kennis maar vol enthousiasme. Pas jaren later ben ik wat meer gaan leren over de theorie, tot en met het voorbereidend jaar voor de opleiding muziektechnologie (HKU) toe.
Wat me altijd opvalt in discussies over de voors en tegens van muziektheoretische kennis, is dat de tegenstanders doen alsof zij zelf totaal blanco zijn. Natuurlijk zijn ze dat niet, als ze dat waren zouden ze geen noot muziek kunnen produceren. Een aap achter een piano, die heeft geen kennis van muziektheorie. Wij zijn allemaal opgegroeid met muziek om ons heen en hebben allerlei wetmatigheden van die muziek onbewust in ons opgezogen. Ik denk dat muziektheorie geen recept is van hoe het moet, maar een constatering achteraf van kenmerken waar in onze cultuur muziek aan voldoet, willen wij het als muziek ervaren. Maakt het meteen een stuk minder bedreigend, vind ik.
Zelf wilde ik meer over deze wetmatigheden weten omdat ik graag zelf muziek componeer en arrangeer. Voornamelijk pop-rock muziek maar soms ook kindermuziek (musical-achtig) en deuntjes voor audiovisuele producties. Ik merkte dat ik door mijn gebrekkige kennis niet in staat was, te maken wat mij voor ogen (oren) stond. Ik liep vast in die paar dingetjes die ik mezelf had aangeleerd. Maar wie weet zijn er andere mensen die intuïtief al zoveel kennis hebben opgezogen dat ze geen studie nodig hebben, ook goed.
Resultaat van mijn studie was overigens wel dat sommige ideeën van mezelf die ik erg spannend vond klinken, bij nader inzien netjes aan alle regeltjes bleken te voldoen. Maar ook dat zal me intussen worst wezen. Net als het idee om origineel te moeten zijn. Er is al zoveel muziek gemaakt en er wordt elk moment zoveel nieuwe muziek bijgemaakt. Vergeet het idee van originaliteit maar, accepteer dat je in een lange traditie bezig bent en geniet er gewoon van.
Zondagse groeten van Frits