-
Ik weet niet zeker of je WC Handy als de grote ontdekker moet zien... of degene die 't bekend maakte. Vooral zaken als blues hebben een hoog volksverhaal-gehalte. De geschiedenis krijgt door mensen die ergens centen in zien nog wel eens een andere wending :grin:.
Zoals stinkhippie al zei, is een godfather van de blues niet aan te wijzen omdat 't folkmuziek is. Het is niet precies duidelijk waar 't absolute begin is... verder is 't op meerdere plekken ontwikkeld. Dat dan ook nog eens vaak in chaotische samenwerking met allerlei (rondreizende) artiesten. Er zijn achterlijk veel "sessies" geweest tussen mensen die later pas echt groten der blues werden.
Als 't om de eerste bluesartiest gaat, is 't niet na te gaan. Er waren er alvast die eerder opnames maakten dan mr. Johnson (zoals Bo Carter, Son House en Blind Lemon Jefferson). De meest invloedrijke is ook een beetje afhankelijk van naar wie je luistert.
Ik zelf twijfel er ten zeerste aan of die twee recording-sessies in de dertiger jaren van Robert Johnson nu echt DE invloed van alle latere bluesmannen waren. Vooral omdat die muziek al ruim daarvoor bestond en er altijd al zoveel anderen zijn geweest om te luisteren.
Het is wel makkelijk om hem als invloed te kiezen, want dan hoef je niet niet zoveel te luisteren :grin:.
-
Vergeet niet dat godfather Peetoom betekend, dus niet vader.
-
Weet ik, maar dan nog geldt veel van 't bovenstaande. Je zou eerst 'ns moeten kijken wat iemand dan zou moeten hebben gedaan om godfather van een muzieksoort te zijn.
Juist door hoe de blues is ontstaan en ontwikkeld is er nooit 1 bluesman geweest waarvan je met zekerheid kan zeggen dat hij de muziek echt klaar heeft gemaakt voor de massa of lang echt in z'n eentje heeft gedomineerd of zo...