Nitro naast de sticker waarschijnlijk vergeeld?
Printable View
helaas niet, als het andersom was geweest dan had je nog kunnen proberen met commandant 4 iets van de lak af te halen zodat er weer "verse" lak naar boven komt rond de sticker, maar in dit geval is de lak lichter geworden rond de sticker en dan heeft de commandant geen effect
en dan raad ik caballero zonder filter aan
:D
Was ooit de sponsor van m'n oom.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
nee sorry, commandant werkt prima als je lak donkerder verkleurt is (het is meestal alleen de blanke laklaag die verkleurt en dan meestal donkerder) wat commandant dan doet is het bovenste laagje er af halen wat meestal het gewenste resultaat oplevert. in jouw geval is de lak lichter geworden wat mij op het eerst gezicht doet vermoeden dat lak door de invloed van zonlicht lichter is geworden en dan helpt het polijsten met commandant zeer waarschijnlijk niet (je mag het altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet, neem dan wel de groene commandant 4 en niet de blauwe voor deze klus)
OK bedankt! Ik moet nog ergens groene Commandant in de schuur hebben :)
Heeft iemand ervaring hier met de Nitro Shoreline Gold metallic uit een spuitbus? Kan ik hiermee een goldtop zoals die op Gibson krijgen?
nee shoreline is veels te licht, ik heb van het weekend een lp gedaan in Firemist Gold en dat komt veel al dichter in de buurt
ja er is een Motip die heel erg lijkt op de Gibson goldtop kleur (is wel Acryl volgens mij) Maar Motip heeft een aantal tinten goud dus je moet wel de juiste pakken
Hey,
Ik heb een gitaar in de nitro-grondlak staan, waar Charcoal Frost Mettalic nitro op komt.
Nou meende ik ergens gelezen te hebben dat het niet verstandig is om te schuren tussen de lagen bij een metallic lak, maar ik kan dit niet terugvinden.
Hoe kan ik het lakken met deze kleur het beste aanpakken? Een aantal lagen zonder schuren, laten uitharden en een blanke lak erover, of toch schuren tussen de lagen?
als je veel kleurlagen doet: tussen de lagen schuren is geen probleem, alleen de laatste laag zou ik niet schuren
Ik zit met het volgende: Ik heb een gitaarbody (mahonie met birdseye maple droptop) gespoten met blanke Spraymax 2k hoogglans. Uiteraard eerst de nerven gevuld (Aquacoat transparante filler op waterbasis) en daarna twee sealerlaagjes aangebracht (wipe-on poly, 50% polyurethaan, 50% terpentine). Gepolijst met Commandant 4 en daarna met 5. Echt spiegelglad!! We zijn nu een maandje of twee verder en ik zie dat de lak als het ware iets in de poriën zinkt, terwijl het oppervlak echt strak was. How comes....?
ook 2K krimpt nog iets in na verloop van tijd (bij iedere jaren 80/90 strat en super strat zie je de lijmnaden lopen van de bodies en die waren ook als een spiegeltje bij oplevering)
als het nog mogelijk is weer even vlakken en opnieuw polijsten en dan blijft het veel langer weg (Maar wees het gerust het komt weer terug :D )
Duidelijk! Dan ligt het in ieder geval niet aan mij....:) nou ja, niet helemaal dan.... Ach, hij ziet er in het licht nog steeds blinkend uit en inderdaad, in mijn Fender uit 2008 zie ik het ook. Is er een techniek waarmee je dit kan voorkomen of minimaliseren?
slechts een beetje , lijmnaden kun je voorkomen door de top van de Body te bekleden met een 1 delig fineer laag, de porieen van plain esdoorn zijn wat minder prominent dus dat voorkomt in eniger mate dat de porieen terug komen, en lekker dik spuiten en wat langer wachten met vlakken en polijsten
Bedankt weer Fred!
Zakt epoxy ook in?
niet of minder maar dan moet je wel de hele top of body coaten anders zie je de overgang , ik heb zelf alleen kleine stukjes met epoxy gedaan en ik vraag me wel af of het niet te hard is en wellicht na verloop van tijd gaat scheuren als de body gaat werken (Maar zo gezegd geen ervaring, ik gok nu :)
Ik heb in het verleden zpoxy gebruikt, dat bleef best bewerkbaar.als je toch een filler/sealer nodig hebt misschien een optie?
als filler werkt het prima !
Even een kort vraagje, iemand enig idee waar ik nitro copper metallic in spuitbuis kan vinden?
https://images.reverb.com/image/uplo...wexwwpxff5.jpg
https://www.mrdrubbel.nl/Copper-Metallic-Nitro-Lak
Ik zou alleen voor de zekerheid wel even vragen of die kleur klopt, want op de afbeelding lijkt het eerder erwtensoep groen.
Vraagje, Ik ben bezig met de bouw van een klassieke gitaar. Achterkant is van zeer oud en diep donkerbruin Brazilian rosewood, maar de zijkanten zijn van een stuk lichter Indonesisch rosewood. Waarmee kan ik de zijkanten het best een beetje donkerder maken?
Ik denk dat ik de gitaar dit keer aflak met 1 component blanke acryl lak of zo.
(dat lakken weet ik niet zeker, ik ben voorlopig afgestapt van politoeren :( en ben op zoek naar iets simpels om te lakken :) )
sowieso geen kleurstof met een wax erin... dat is vragen om moeilijkheden met het lakken later. Ik zou zelf beginnen met diverse ecolines of nog beter, een Schmincke verf, bijvoorbeeld burned sienna of brazil brown.
Over het lakken: Politoeren is een drama, mee eens. Wat ik zou doen:
- zijkanten bijkleuren (of juist zo laten en een maple binding doen op de achterkant als demarcatie, maar dat is aan jouw).
- ZPoxy porefill. 1e en 2e keer niet schuren (anders loop je het gevaar de kleurlaag te raken op de zijkant...), pas bij de 3e keer schuren en de 4e of zelfs 5e keer aanbrengen verdund
- schuren met grit 320; nette schuurkras aanbrengen
- 2K grondlaag (transparant natuurlijk). Let op stofjes in de lucht, let op de uitdamptijd tussen de lagen (minimaal 45 minuten, max 1 uur: te kort en het oplosmiddel dampt niet uit en dan krijg je belletjes in de lak, te lang en de nieuwe laag hecht niet: tis geen nitro waarbij je na 10 jaar nog nieuwe lak kan spuiten met prima hechting...), en NIET SCHUREN tussen de lagen!! Met de 2K bouw je een behoorlijk dikke lak op.
- drogen voor een week óf een dag onder de IR lamp.
- schuren met grit 220 op een hard blok voor top&back en schuurvijl voor de zijkant om de 2K helemaal vlak te maken en schuurkrasje op te zetten
- 1k aflakken.
- uitharden voor minstens een maand (idealiter, ook al zegt de fabrikant dat 2 dagen voldoende is...bullshit)
- polijsten (voor polijsten gebruik ik SuperAssilex blauw [P600] en oranje [P1500] en zwart [tolecut of Buflex P3000] en Menzerna SCH300, HCC400 en Final Finish 3000 op een gele poetsschijf van Colad op de Festool Rotex)
Hopelijk helpt je dit een beetje. Het helpt wel dat ik 20 gitaren per jaar gebruik en al die shit ook dus echt op maak, kan me dus voorstellen dat je dat niet wilt voor 1 gitaar per jaar ofzo :P
:) dank je Orpheo. Heerlijk uitgebreid antwoord waar ik veel aan heb.
Inderdaad rond de 1 gitaar per jaar, dit keer dan wel weer 2 tegelijk.
Ik had de stille hoop om het eens te proberen met wat goedkopere lak.
Ik heb als proef een paar stukken hout gespoten met hoogglans Acryl lak, en dat resultaat was wel aardig gelukt.
Maar ik weet totaal niet hoe zich dat op den duur houdt.
De eerste gitaar deed ik met politoer en was een ramp qua tijd (maanden) en kunde (laag).
Nitro was de 2de gitaar en dat spuit makkelijk weg, resultaat redelijk, de € spuiten trouwens ook snel weg :( .
2K heb ik geen eigenlijk totaal ervaring mee. Tot nu toe alles 1k.
Ik heb wel een professionele compressor en een redelijk spuit pistool, maar ervaring om daarmee te spuiten stamt van 25 jaar geleden.
En zeker geen 2K spuiten, alles met 1k.
Zpoxy Resin heb ik nog zat staan, dus dat komt in orde. Eens kijken of ik iets met Brazil brown kan doen, misschien iets mengen met schellak en dat als grond basis gebruiken? Ik heb begrepen dat Schellak zo ongeveer overal onder kan. ? ? ?
Je kan zpoxy misschien ook wel kleuren. Er is voor gewone epoxy kleurstof in ral kleuren
Vraag? Hier staat een Ibanez 647 Concord dreadnought uit 1976, die met een Stratocaster-headstock.
In de lak op de voorkant van de body (upper bout/links) zit een wittige waas, een soort mistige vlek.
Hoe komt dit, kan dat er uit of er af, moet dat opnieuw gelakt worden, kan ik dat zelf, zo nee wat kost dat?
Heb je er een fototje van?
Vaak komt een witte waas door vocht. Als het echt in de lak zit ga je dat er niet uitkrijgen. Als het enkel de toplaag is kun je soms nog wel wat doen met licht polijsten.