tjah dat heb ik dan ook maargoed wij spelen dan ook geen moeilijke stukken...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Syradodo
Printable View
tjah dat heb ik dan ook maargoed wij spelen dan ook geen moeilijke stukken...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Syradodo
Eerste goede optreden, op een metal festival in Tivoli de Helling.
Ik kom later pas het podium op zodra ik moet beginnen met zingen spelen dus ik sta achter te wachten.
Zodra de mooie zombie/horror sample is afgelopen begint de tweede gitarist met 4 akkoorden in drop D en de drummer stampt op z'n bass en het publiek klapt mooi mee.
Arme jongen die gitarist, hij staat niet in D maar in C... tussendoor snel stemmen, helaas is hij niet meer van de schrik bekomen.
Ergste was nog dat mijn gitaar veel te zacht was uitgemixed waardoor de nadruk nog meer op hem lag.
Bij mijzelf ging verder prima.
'k Speel verder nooit in C, maar ik neem aan dat die gitarist ook gewoon ff alles 2 vakjes had kunnen opschuiven. Ff vliegensvlug transponeren, hoort er ook bij...
haha,komt me ergens wel bekend voor.. sta ik in standaard stemming te spelen.. bassist in halve stap gedraaid... ff getransponeerd fretje opschuiven.. aan het eind van het optreden "gast we zouden toch standaard doen"Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appyhaan
In een oude band van mij vaak met oefensessies... kan de zanger(en zangeres) er niet bij. Nou dan maar even een andere toonsoort(waar ik overigens niet van hou maar goed). Toetsenisten drukken ff op een knoppie, bassist moet ff nadenken, maar ja, die speelt vaak alleen maar lijntjes en heeft 2 snaren minder(in ons geval dan). Maar ja, als gitarist moet je dan toch even nadenken...
vraag mij ook niet snel te transponeren halve stap gaat zo nog wel.. maar de rest ??? geen ideeCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appyhaan
Laatst in Venlo, al lichtelijk moe (tweede optreden die dag) zet ik een buitengewoon simpel solo stukje in op synth, een piano intro. Terwijl ik inzet merk ik dat mijn delay niet goed staat, veel te weinig repeats, waardoor er teveel stiltes vallen.
Ik pieker op welk moment ik een draai ga geven aan de repeats knop en ben daardoor totaal de draad kwijt en speel verschrikkelijk valse noten. Maar even gestopt, excuses aangeboden, delay ingesteld en opnieuw begonnen.
Festivalletje Drenthe, bijna drie uur onderweg waarvan de helft van de reisafstand met vier man op de achterbank (dat niet past). Staat er bij aankomst echt iets van vijf man publiek, worden er gelukkig dertig...
Snel opgebouwd nadat de band voor ons tergend langzaam had afgebroken, zitten we daarna 20 minuten met een monitor probleem. Moest echt in orde komen, was de monitor voor de drummer en die moet synchroon kunnen spelen met een looper ! Krijgen we na 8 nummers te horen dat we er nog ééntje mogen doen want daarna is de eindtijd op de vergunning verstreken :nervous: Hoppa, weer terug de snelweg op.
Twee verschillende setlists het podium mee opnemen en dan een heel verbaasde bassiste die een intro inzet waarna vier man roept: "nee, verkeerde nummer" terwijl het toch echt zo op haar lijstje staat.
picture this.
Musis Sacrum, Arnhem. Solo optreden, klassiek gitaar met werk uit de barok & renaissance. Bijna volle zaal. Klein verlicht plekje op het podium waar je dan in zit, doodstil.
Ik had een bourree van Bach op het programma gezet, nog nooit live gespeeld maar bekend in de zaal en op bij popkenners wegens Al Di Meola link. Ik speelde normaal dit uit hoofd maar een collega had geadviseerd toch maar de noten voor mijn neus te zetten, stond ook professioneler. Goed idee, je hoefde er toch niet naar te kijken.
Afijn.
De aftrap ging als een trein maar halverwege dacht ik, ik moet af en toe op dat papier kijken, beetje showeffect. Het papier nam het over maar met al die herhalingen in zo'n bourree.. in het verkeerde stukje gesprongen. Verwarring. Paniek. Ineens nam de profi rock'n roller het over met een bravour improvisatie.. hup, een bluenote ertussen.. een Vaughan triplet dat net past...ik kon er niks aan doen, het was sterker dan ik.
Improviseren in Bach.. als er iets is in de klassieke muziek not done is dan is het wel improviseren in het wereldrepetoire.
Maar goed. Ik pakte de draad ergens weer op, stoomde af op het eind... laatste noot...een enkele klapper maar voor de rest... doodstil. Ik speelde nog iets van Villa Lobos dat werkelijk waar fantastisch ging maar er kwam geen reactie meer uit die zaal. Toen ik het podium afliep.. .ijzig...
Geen humor, die klassieke kliek.
Snaren breken reken ik even niet tot blunders (gebeurt me nu ook trouwens nauwelijks meer). Verder heb ik wel genoeg blunders die meestal mijn eigen schuld zijn.
In Vlissingen in het Arsenaal Theater ooit eens bijna mijn versterker omgetrokken omdat ik even was vergeten dat m'n kabel maar 5 meter was in plaats van 10.
Ook wel eens bijna gestruikeld over de kabel van de andere gitarist, waardoor zijn kabel uit z'n versterker ging.
Dus nu overgestapt op draadloos, kan ik tenminste lekker rond springen. Ook niet blunderproof. Tijdens een show in Best dacht ik dat het wel vet was om van het podium te springen bij het einde van een nummer. Ga ik zwaar door m'n enkel. Heb het zelf nog niet echt helemaal door en klim gewoon terug op het podium voor het laatste nummer. Waarbij ik bij het einde nog eens extra stoer van het drumpodium op het gewone podium spring en land op de voet waar ik net doorheen ben gegaan. Kon 3 weken niet normaal lopen :S.
En het ergste is, het is nog gefilmd ook! (http://www.youtube.com/watch?v=RwmaLIbbvIs)
haha ach jah zo heeft iedereen wel wat.. ik zag eens wat filmpjes van kiss en blunders..gene simmons die blijft hangen in een hijs systeem, van suks dus..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piekhaar