ja dat kan maar doe dat wel na max 2 laklagen en wacht bij motip een dag nadat je de lak hebt aangebracht met fillen, motip krimp enorm in de eerste 24 uur en als je eerder filled krijgt de filler niet de kans om goed te pakken inde poriën
Printable View
ja dat kan maar doe dat wel na max 2 laklagen en wacht bij motip een dag nadat je de lak hebt aangebracht met fillen, motip krimp enorm in de eerste 24 uur en als je eerder filled krijgt de filler niet de kans om goed te pakken inde poriën
hangt er van af wat je erna met de body wil doen, als je het hout wil laten zien (sunburst/naturel) moet je uitkijken dat je niet te lang op 1 plek blijft vanwege brandplekken
wil je dekkend lakken dan zou ik de originele lak laten zitten en alleen opschuren , heb je gelijk een mooie grondlaag
Nahja, gaat nog wat worden. IK heb hier nog een Tele kitje liggen, dat ik toch eens zal moeten spuiten. Heb het Peer vaak zat zien doen en zelf ook best veel gespoten (heeft oa een prachtige dochter opgeleverd).
Dat opschuren klinkt helemaal als een goed idee. Het gaat om een Maverick X1 die door de vorige eigenaar al een nieuw kleurtje heeft gekregen maar het lijkt er op dat hij de vorige laag er wel eerst heeft afgehaald.
Tips voor het opschuren wat betreft grofheid van het schuurpapier en waarmee kan ik na reparatie het beste dat gat opvullen zodat die op het zelfde niveau als de rest van de lak komt te liggen?
Bijna de foto's vergeten.
http://orig03.deviantart.net/d9ea/f/...03-d9mf9lx.jpg
http://orig13.deviantart.net/4506/f/...03-d9mf9m1.jpg
weet je toevallig ook welke lak hij gebruikt heeft (om te voorkomen dat de volgende lak gaat reageren?) , met een niet originele lak (wanneer het geen poly is) neem ik liever geen risico en haal de paint eraf met afbijt (lukt dat niet dan is het poly :D )
maar je kunt het gat opvullen met rondhout en plamuur (klinkt niet erg sexy maar het werkt wel ;) )
doe anders even een testje met een beetje thinner, kijk of de lak oplost zo ja dan is jet lak, zo nee dan is het poly
oh ja en schuren van lak minimaal 400-600 grit nat schuren, anders maak je te dikke krassen in de lak
Als dat mijn body zou zijn, zou ik alles eraf halen. Het lakwerk is zo'n chaos dat je waarschijnlijk moeilijk alle oneffenheden ziet. Als je er vervolgens zelf een mooie egale lak laag op doet, worden die ineens zichtbaar, kan je alsnog opnieuw beginnen....
(overigens als je gaat schuren is een sealer of porefiller niet nodig)
Wat bedoel je hier precies mee? ik wil namelijk een swamp ash body lakken/oliën.
moet ik dan tijdens het Oliën goed schuren of ervoor (allebei lijkt me logisch) en wat heeft dat dan te maken met die filler?
Even een snelle vraag, misschien is hij al gesteld en is het antwoord al gegeven, maar ik heb nu geen tijd 149 pagina's door te spitten.
Ik heb 2 gitaren die ik opnieuw wil finishen, een RG body en een neckthrough RR type. Deze zijn beide afgewerkt met danish oil.
Is het mogelijk ze te schuren en ze in een kleur te spuiten? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken qua primer/toplaag en welke verf/lak (merken/types) kan ik dan het beste gebruiken?
ja hoor, dat moet gewoon kunnen, zeker als als de danish oil er al wat langer op zit
makkelijkst vind ik zelf Cellulose (grondlak, kleur en blanke lak)
o/a www.guitarsupplies.nl kan het voor je leveren
2k is wat er origineel op RR's zat naar als je niet veel ervaring met lakken hebt zou ik me daar nog niet aan wagen
149 pagina's is idd heel veel ... Dus op het gevaar af dat het al eens gevraagd is:
Bestaan er transparante kleurlakken, nitro of poly ?
Zo ja, welke is geschikt om over roest (patina) heen te spuiten ? Dit voor op een stalen gitaarbody.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...a-Rusty-caster
Dus: ik zoek een kleurlak die houdt op roest, en waar je het patina nog doorheen ziet.
ja, en nee ik heb geen aandelen in guitarsupplies maar daar leveren ze transparante kleurlakken :D
welke kleur zoek je ?
Weet ik nog niet. Ik ben van plan een soort sunburst te maken van roest, met aan de buitenkant roest wat dan naar binnen overvloeit in blank gepolijst staal. Rustburst dus. Dat wil ik finishen met blanke lak, maar toen kreeg ik het idee om de randen licht met een transparante kleurlak te spuiten voor iets meer sunburst. Zwart transparant of zo iets.
Bedankt voor de tip; ik ga es kijken !
Bonamassa heeft een tijdje op Gigliotti gitaren gespeeld en die hebben naast mooi polijstwerk ook een burst over metaal
http://www.guitaraffair.com/products...-gt-custom.php
ja en ik wilde gelijk "buy it now" clicken Maar ze hadden er geen 10 op voorraad :D
wat ook een mooi effect geeft is roest met skotsbrite even poetsen ( word de roest helder oranje van ) en dan met antiek was inwrijven. word de kleur diep en donker van met een mooi effect. heb ik gedaan bij een meubel bedrijf waar wij de metalen frames eerst in de zoutzuur zetten en dan buiten in de regen en deze behandeling er later achteraan als er roestvorming was
Verdienen wordt vrij lastig, probeer een zelfgebouwd iets maar eens te verkopen voor "dik geld".
En nog veel vervelender, het resultaat is gewoon niet altijd top. Ik heb een paar gitaren zelf gebouwd, en je zou verwachten dat je een binding hebt met die dingen. En ook al klinken ze niet onaardig, het is op een of andere manier gewoon niet dat "overweldigende" dat een goede Amerikaanse gitaar, of een gitaar van de gerenommeerde bouwers uit bijvoorbeeld ons eigen land wel heeft.
Als ik nou wist waar het aan lag....
... dan waren we allemaal stinkend rijk hier. Ik heb trouwens geen plannen om de Rustkaster te verkopen hoor. Of Bonamassa moet bellen.
Die Belgische jongen, Dennis, van D&C Guitars, verkoopt wel metalen gitaren voor goed geld, en wat ik zo op Youtube zie en hoor klinkt best aardig !
Tsja, ik heb er al behoorlijk wat gebouwd en er zijn er maar 4 waar ik een band mee heb. 1 de gitaar die ik voor mijn oudste zoontje gebouwd heb. Niet omdat ie goed is, maar omdat ie.voor hem gebouwd is tijdens de zwangerschap. 2 de junior voor mijn.tweede knul. Die is gewoon "goed" maar ik heb de band mwer omdat ook deze speciaal voor hem gebouwd is tijdens de zwangerschap. 3 mijn abachi strat. Gewoon "goed", extreem licht, speelt lekker en omdat ik geen betere strat heb. 4 mijn laatste junior omdat die gewoon "erg goed" is.
Maar daar gingen wel een hoop, voor mij, mindere gitaren aan vooraf.
... we raken een beetje off topic in deze thread ...
Weer on topic. Ik heb de vraag ook in mijn eigen bouwtopic gesteld, maar nu ook hier:
Ik heb de body van mijn stalen Telecaster gelakt met een laag of vijf SprayMax 2K transparante matte lak. Ik weet nu niet hoe ik die laklaag af moet werken. Ik heb de body buiten gespoten, omdat ik geen werkplaats heb, dus er zit wat stof op/in de lak. Verder heeft de lak een 'sinaasappelhuid' die ik er graag uit wil polijsten.
Ik heb intussen op een autoforum gevonden dat 2K lak minimaal een week moet drogen om te polijsten.
Daarna weet ik het even niet. Opschuren met héél fijn schuurpapier (grit 1500 - 2000 ?) en dan polijsten met een doek en een polijstmiddel ? Of met een polijstschijf op de boormachine ? Ik heb op internet zitten zoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. En mijn enorme geldvoorraad is een beetje op, dus ik kan geen polijstmachine kopen ...
Kijk, dit zou er nog uit moeten: het 'sinaasappelhuidje' en stof. Die zie je natuurlijk het beste op het blanke staal.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pstwui1wg0.png
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psayhthnyt.png
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psp4axpqkz.png
Dit is het totaalplaatje:
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psh03u18rn.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psg28ryz6h.jpg
Ik heb bij the "House of Kolor" de "Kandy" lak gezien in spuitbussen. Dat is op solvent basis. Kan ik daar nitrocellulose blanke lak over zetten?
Op de website van "house of kolor" staat wel iets meer info denk ik maar ik weet er te weinig vanaf.
Groet mike
In Goes zit Lion-art. Hij heeft ook een website. Ik ben er vandaag geweest. Stukje hout meegenomen en daar de lakken vergeleken op kleur. Hij maakt ter plekke de gewenste kleur in spraymax spuitbussen. Ik heb daar ook meteen blanke lak gekocht en een nieuw masker. Het resultaat post ik binnenkort.
Ik heb hier 2k blankelak staan in spuitbussen. Hoe pak ik lakken van mijn inmiddels 'in kandy kleur' gespoten gitaar aan? Of beter de 2k lak vermijden en kiezen voor de nitrocellulose / of acryl?
Maakt niet zo veel. Allemaal eigen voorkeur. Sommige zweren bij cellulose maar dit wordt steeds moeilijker verkrijgbaar. Tegenwoordig is volgens mij polyurethaan standaard zowat. 2k lak heb ik ooit op velgen gebruikt. Geeft wel een mooi resultaat en geloof ook wel dat je het echt mooi hoogglans kan polijsten.
Vult het ook de fijne putjes in het hout op? Ik heb het mahonie wel in de poriënvuller gezet maar je blijft altijd wel wat zien.
Het is onzichtbaar te doen. Moet je wel beter vullen.
zonder in herhaling te willen vallen (1500+ reacties lezen is wat trop): op welke manier lakken jullie ? hebben de meeste hier een spuitinstallatie of gaat het zoals bij mij telkens met spuitbussen? en welke spuitbussen gebruiken jullie dan?
Zelf heb ik tot nu toe met motip gewerkt: primer, kleur én blanke lak. de metallic kleuren van motip zijn op cellulosebasis en die werkt het beste (maar daar zijn maar een paar kleuren van).
Zijn er veel die zelf hun kleur mengen?
grtz
Ik loop een beetje met dezelfde vraag. Voor mijn eerste bouw had ik cellulose lak in spuitbussen gebruikt, werkte zeer goed maar ik vindt dit wel een dure manier. Voor de volgende bouw, wil ik kijken of ik een spuitpistool kan kopen voor mijn compressor.
Weet iemand met wat voor pigment (waar haal ik hem) ik kleur kan mengen met cellulose lak?
ik spuit op allerlei manieren: motip, nitro spuitbussen van Guitarsupplies (veel kleuren), 2K en nitro met spuitpistool.
spuiten met pistool is heel gedoe telkens weer, zeker voor kleuren. blank aflakken met 2K is fijn (op een dag droog en polijstbaar). Dus vaak kleurtje van motip en daarover 2K. of als het cellulose moet zijn: kleur uit spuitbus, en meestal geen blanke lak, gewoon de kleurlaag polijsten zoals vroeger.
Heb ik ook nog een vraag. Op mijn nitro gespoten body heeft een sticker gezeten en nu die eraf is, kun je kleurverschil zien. Is dit op te lossen of te verbeteren?