Ja, laten drogen, anders krijg je een soort van rul gebakken gehakt.
Printable View
Ja, laten drogen, anders krijg je een soort van rul gebakken gehakt.
Bedankt :) Is drie dagen wachten genoeg alvorens ik begin met schuren en de volgende laag nitro uit spuitbus erop leg?
Zou ik rustig doen na 3 dagen. Vaak zat na 1 dag gedaan.
Thnks for the heads up
Na je laatste blanke laag zou ik wel een week of 6 wachten voor het fijnschuren en polijsten. Liefst wacht ik zelf bij meerdere dikke lagen nog langer. Nitro blijft lang inzakken.
Ik ga denk ik voor een een matte lak. Dus polijsten zit er niet in ;-) Ga wel wat eerder dan zes week(!!!??) verder met het weer in elkaar zetten denk ik
Hallo lak guru's,
Ik heb een vraagje. Ik heb laatst een hals met nitro gelakt, maar bij het opschuren en polijsten kreeg ik het onderstaande resultaat.
Hebben jullie enig idee waarom het mis is gegaan? Te kort laten uitharden (2 weken, ik was wat ongeduldig) of te veel kracht zetten bij het schuren ofzo?
Hals heb ik licht geschuurd en opnieuw gespoten, waarmee de schade wel hersteld, maar ik wil niet nog een keer hetzelfde probleem krijgen.
http://i1380.photobucket.com/albums/...psehfyymgy.jpg
http://i1380.photobucket.com/albums/...psl6hiadb9.jpg
http://i1380.photobucket.com/albums/...psc2cgxf3r.jpg
http://i1380.photobucket.com/albums/...psfsfxxugf.jpg
Weet iemand waar ik nitro lak in spuitbus in de kleur TV yellow kan krijgen? (dus de gele kleur van Gibson LP Juniors / Specials van vroegah).
Ik heb de mij bekende webwinkels in NL bekeken, maar daar zie ik het niet...
Okee, dat neem ik absoluut direct van je aan dat het complex is en er is ook veel verschil onderling trouwens bij tv yellow. Om te beginnen al transparant (eigenlijk de enige echt originele) en opaque en de tinten zijn ook verschillend.
Ivm een paar houtreparaties aan de gitaar is het de bedoeling dat de finish opaque / niet-transparant wordt. Dus ik wil hem eigenlijk met wit primeren en dan tv geel. Dekkend dus, kon even niet op het woord komen.
Bij guitarsupplies heb ik wel gekeken maar volgens mij staat daar geen tv yellow tussen. Nog 1 of 2 in NL gekeken maar volgens mij ook niet.
Bij Reranch verkopen namelijk wel gewoon TV Yellow nitro in spuitbus. Nu ben ik toevallig over een paar weken in de US, en toevalligerwijs nog in Dallas ook dus ik zou ze kunnen contacten of ik 2 spuitbussen kan ophalen, maar liever koop ik het gewoon hier (weet namelijk of ik wel kan ophalen; moet er toch langs dan; spuitbussen in een koffer...ik weet niet of men dat leuk vind etc)
Als het toch dekkend moet zijn, kan je het beste bij een goeie verfhandel / motip dealer een kleurwaaier pakken en een kleur zoeken die je mooi vindt. De kleur op de waaier is de kleur van de bus en dat is met RAL kleuren op je monitor nog wel eens anders....
Als ik nu mijn gitaartop wil gaan stainen en ik wil dat de flamed maple binding gewoon naturel blijft van kleur. Plak ik deze dan gewoon af of moet ik hem op een of andere manier sealen? Ik heb namelijk geen idee of de stain er alsnog in trekt als ik hem afplak..iemand met een goede tip?
YouTube filmpjes van fabrikanten genoeg. Zou moeten kunnen, maar koop wel echte maskeer tape en geen bouwmarkt papiertape. Als je de binding eerst sealt of vol spuiten met lak kan de stain er sowieso niet in. Maar dan moet je de top af plakken voor het sealen. probeer druppels te voorkomen. Doekje moet doorweekt zijn maar niet te.... Ff oefenen op latje helpt ook.
Oh oh oh wat een hoop dingen om rekening mee te houden...
Even een vraag:
Is nitro geschikt als lak op een maple toets?
Ik ben een gitaar aan het restaureren (gibson) en die is (en wordt) uiteraard in nitrocellulose gelakt. Maar de toets heeft een paar kleine slijtplekjes (zie foto). Het is natuurlijk een kleine moeite om dat even mee te nemen of moet dat apart met een andere (hardere ?) laksoort gedaan worden? Wat is gebruikelijk?
http://i897.photobucket.com/albums/a...pson9cilm0.jpg
je kunt gewoon cellulose gebruiken maar je zult waarschijnlijk eerst de plekjes lichter moeten maken met peroxide
Vandaag een gibson lp GEM body gekocht waar de vorige eigenaar als test de achterkant heeft zwart gespoten. Wat ik er van begreep is het autolak die direct op de originele lak is gespoten. Het is niet heel netjes gedaan dus wil ik de zwarte lak verwijderen Iemand tips om die lak te verwijderen zonder de originele lak laag te beschadigen?
https://lh3.googleusercontent.com/ou...=w628-h1115-no
@ Allochtomas, probeer commandant 4 (de groene) die haalt bij iedere keer poetsen een laagje lak weg, wel opletten als je inmiddels op het blauw zit (gibsons lak is vrij dik dus je hebt wat speeltuimte)
Ik ga een pot ophalen bij de gamma en eens proberen, veel lelijker kan het niet worden:ok:. Neem aan gewoon met een doekje rustig poetsen?
ja gewoon een poetsdoek gebruiken en dan stevig rondjes draaien, als de nieuwe lak erg dik is dan zou ik eerst met 1000 grit nat schuren (wel met een vlakblokje)
Vandaag even aan de slag gegaan met commandant 4. Veel van de plekken waar een dunne laag zwart zit verdwijnen erg mooi, de rest van de achterkant heeft wat grover geweld nodig. Morgen maar eens wat 1000 grit schuurpapier halen
Halverwegen
https://lh3.googleusercontent.com/mD...w2406-h1353-no
En het eind resultaat
https://lh3.googleusercontent.com/ux...=w762-h1353-no
Super bedankt voor de tips fred dons! Zitten hier en daar nog wat plekken maar ik vermoed dat dat putjes in de originele lak zijn die zijn opgevuld met zwart. Ben eerst met 1000 grit aan de slag gegaan, toen 2000 en als laatste met commandant 4. Lak hoeft niet perfect te zijn, ben al lang blij dat al het zwart weg is
Mooi! Super zeg! Dan kun je de lak tenminste origineel houden!
Ik had deze ook gezien op MP, maar heb er veel teveel ;-) Voegt voor mij niks meer toe. Maar die Gems zijn fijne LPs!
Ben er super blij mee, wordt mijn eerste les Paul. Onderdelen zijn onderweg, met een beetje geluk is hij bespeelbaar voor het weekend.
Lekker man! Ik heb er eentie die nog een keer een refinish nodig heeft want het ziet er niet uit, maar het zijn echt toffe lp's!
vraagje.
ik wil toch een relic projectje gaan doen.
voor de craquele wil ik de diepvriestruc toepassen.
maar: werkt dit ook met gewone celluloselak (ipv nitro)?
daar heb ik nl. nog 2 bussen van staan.
volgens mij is er celluloselak en nitrocelluloselak.
google zegt er dit over:
the difference between cellulose and nitrocellulose is that cellulose is a polysaccharide containing many glucose units in parallel chains while nitrocellulose is a cotton-like material, made from cellulose by the action of nitric and sulphuric acids, used in the manufacture of explosives, collodion etc.
As nouns the difference between cellulose and nitrocellulose is that cellulose is a complex carbohydrate that forms the main constituent of the cell wall in most plants and is important in the manufacture of numerous products, such as paper, textiles, pharmaceuticals, and explosives while nitrocellulose is (organic compound) a cotton-like material, made from cellulose by the action of nitric and sulphuric acids, used in the manufacture of explosives, collodion etc.
Als ik mijn gitaar uit elkaar wil halen als voorbereiding op lakken, moet ik dan nog iets met de truss rod doen of kan ik gewoon de snaren en de nek los halen en na het in elkaar zetten pas de nek afstellen?
gewoon loshalen, geen probleem
Ik ben een nieuwe body voor mijn bas aan het maken en ik heb wat vragen over de afwerking en de voorbereiding. Ik heb al heel wat opgezocht en weet wat ik wil en welke materialen ik waarschijnlijk moet gebruiken...
Ik wil de body transparant zwart afwerken zoals dit:
http://images.tapatalk-cdn.com/16/01...cb05e70b8f.jpg
De body is gemaakt van es. Ik wil clou waterbeits gebruiken, ik denk diep zwart? (Guitarsupplies) en dan afwerken met een mat of satijn transparante lak
De body schuren is duidelijk. Maar het voorbereiden voor het beitsen?
Moet ik porienvuller gebruiken? Ik heb hier een potje clou naturel staan, het gebruik ervan is me nog onduidelijk....
Ik heb ook gelezen dat je de body voor het beitsen het een beetje vochtig kan maken en dan met korrel 240 licht schuren.
Na de beits neem ik aan weer alles schuren? En dan aflakken...wat is het makkelijkst voor een overduidelijke leek? Nitro of gewoon een motip?
Alvast bedankt
moeilijk te oordelen op zicht: lijkt me dat als hij eerst met bv zwarte porefiller had gewerkt, dat de nerven dan donkerder zouden zijn. Mss heeft ie gewoon transparant zwarte lak gebruikt, daarna met transparante porefiller vullen, daarna blank satijn aflakken
Fred is de man die hier meer over weet denk ik
Het hoeft ook geen directe kopie te zijn van die strat. ik vind het altijd erg mooi als het hout nog door de lak te zien is en dat wil ik graag op een voor mij zo mooi mogelijke manier doen.
Het nut van poriënvuller is dan ook alleen als een soort plamuur om alles strak en glad te krijgen, of zorgt dat er ook voor dat het houd gelijkmatig de beits opneemt....of is dat niet nodig bij deze afwerking?
Wat doet poriënvuller?
filler is idd om het houtoppervlak strak te krijgen. Bij essen is echt wel nodig. Anders heb je na 30 lagen lak nog geen glad oppervlak. porefiller icm stainen is wat moeilijker. Normaal ga je eerst porien vullen met gekleurde, waterbased porefiller. Daarna de filler vlak schuren en geheel stainen. Tenzij je de nerven strak wil accentueren: dan gebruik je donkerdere filler.
epoxy filler neemt geen stain op, dus dan eerst stainen, maar opletten dat je bij het schuren van de filler niet door de stain schuurt.
klopt, de filler heeft naast de taak van het vullen van de poriën hij ook de taak ok de nerf van Ash te accentueren,
wanneer je clou naturel gebruikt zal deze ook zwart opnemen maar tegelijkertijd lost het water van clou beits de filler ook weer op daarom wat Barno ook zegt;het is bij deze paint wat makkelijker om eerste te stainen, dan 2 lak lagen en dan de filler pas aan de brengen (en deze dan voorzichtig weer terug te schuren tot de blanke lak.daarna aflakken zoals je dat normaal doet
een andere truuk is om de filler eerst met zwarte clou stain te mengen en die op de body te smeren, hiermee krijg je gelijk de zwarte kleur in de body maar ook hier moet je na het weg schuren weer een beetje bij kleuren met de stain
Kan ik het grootste deel van de verf van m'n body af halen m.b.v. een schraper en fohn om zo de rotzooi en beetje te beperken of is dat slecht aangezien het hout is?
beide bedankt voor de antwoorden.
Ik ga eens wat teststukken maken...lijkt me het beste...
De filler kan dus ook na een laklaag aangebracht worden en dan maakt het niet uit wat voor lak? Ook bijvoorbeeld duplicolor van motip?
...had ik al gezegd dat ik een leek ben op lakgebied...