Ziet er echt fantastisch uit! Laat je hem in deze kleur of krijgt ie nog een andere kleur?
Printable View
Ziet er echt fantastisch uit! Laat je hem in deze kleur of krijgt ie nog een andere kleur?
Dank je wel!
Ze moet uiteindelijk helemaal zwart worden, glanzend; da's de wens van mijn zoon. De slagplaat maak ik zilver metallic.
Het gaat nog een heel werk worden, en helaas niet mijn favoriete bezigheid; ook om die oude hals weer helemaal strak te krijgen.
Nu eerst maar eens zorgen dat ze afkomt zonder lak. Dan is er daarna nog maar één horde te nemen.
nice job aaron.
die electronicahandel: daar zou ik zot van worden :)
hoe, je kijkt niet uit naar het lakken?? :)
't Is een afwijking, Barno ;)
Drie jaar geleden had ik nog bijna niets op dit gebied gedaan; behalve eigenlijk mijn oude Höfner geruïneerd in de loop der jaren. Maar toen lag die berg eiken hier al en zat het plan in mijn hoofd om een gitaar te gaan maken.
Ooit was er toen de fase dat ik dacht 'hoe zat dat ook alweer met volume- en toonregeling?'; ik wist nog dat het iets met twee potmeters en een condensator was, meer echt niet. Toen ik begon te zoeken op internet, raakte ik ontketend; ik wilde het naadje van de kous weten. Eigenlijk ben ik daardoor weer opnieuw natuurkunde gaan studeren.
Fascinerende materie voor mij. Maar waar het slechts gitaarelektronica betreft, is het niet ingewikkelder dan de rest van de gitaar.
Had ik die passie ook maar voor het lakwerk :D
Ik ben de hele dag bezig geweest om dit schema te solderen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EVLYJV6A.jpg
Ongelofelijk wat dat toch steeds veel werk is. Draadjes knippen en strippen, schema in de gaten houden, eindeloos gepriegel op push-pull potmeters (dat had ik zelf nog niet meegemaakt totdat ik vorige week een klant had met een vastgelopen jimi page-schakeling ;)), niet vergeten stukjes krimpkous aan te brengen voordat ik soldeer etc.
Nog wat aarde-verbindingen te gaan, maar het staat er nu zo bij:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8XXCWBRA.jpg
Eens zien dat ik morgen kan proberen of alles ook werkt. Dat, en vooral ook of ik het midden-element goed om aan heb gesloten. De enige manier om daarachter te komen, is de zaak op de een of andere manier in werking te horen.
Als het dan goed zit, kan ik de gitaar provisorisch in elkaar zetten en bepalen hoe groot de weerstand in serie met de spoelencombinatie moet zijn (hoe heftig het effect is) en of ik al dan niet nog een condensator in serie met die spoelen wil (dat 'mid scoop-effect' van een varitone; zonder die condensator wordt het eerder een impedantieverlagend effect cq een high pass-filter).
De afgelopen tijd ben ik ook nogal bezig geweest met het glad maken van de body en de hals, in de hoop dat het lakproces daardoor wat draaglijker wordt ;) Ik heb ook besloten de hals van nieuwe frets te voorzien (de oude zijn me te laag) en om de toets een randje fineer te zetten. Oorspronkelijk was die toets een fractie kleiner dan de hals; ruw bijschuren door voor mij onbekenden in het verleden heeft ertoe geleid dat dat verschil nu vooral alleen nog bij de hiel aanwezig is. Daarbij vindt ik de toets net wat smal, vooral richting de topkam; een randje fineer levert me een dikke millimeter winst op en een uiterlijk dat rondom egaal is. Gaat nog een hell-of-a-job worden.
Maar ik ben al zolang bezig, dit kan er ook nog wel bij :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ER3RHOYO.jpg
Het lijkt ook altijd hetzelfde met mijn soldeerprojecten: aanvankelijk zit er ergens een fout. Toen ik gisteren alles had aangesloten, bleek er maar bij enkele standen van de schakelaar signaal te worden afgegeven; en dat op een heel bizarre manier, het ding leek zich op geen enkele manier te gedragen zoals ik had verwacht. Ik heb zelfs even aan mezelf getwijfeld, maar na nog eens zoveel keer mijn schema doorlopen te hebben, bleef de conclusie dat het zou moeten werken.
Tussen de bedrijven door steeds weer even gekeken en vanmiddag vond ik het: ik had de condensator van de toonregeling laten lopen naar de hete kant van de volumepot ipv naar de aarde; het begon me te dagen toen ik bij het aanraken van de volumepot een harde brom hoorde. Stom, stom, stom. Verder zat alles helemaal goed. En nu werkt het precies zoals bedoeld.
Ik denk dat het mijn onervarenheid met push/pullpotmeters was. Dat zijn toch negen contactjes op een kleine twee vierkante centimeter. Als dat allemaal met draadjes aan elkaar hangt, lijkt het snel nogal onoverzichtelijk.
...maar het is je toch mooi weer gelukt he? Respect hoor :blast: ik kom niet verder dan andermans schema's heel nauwkeurig volgen, ik zou het niet zelf kunnen bedenken en als er vervolgens iets fout zit, dan heb ik een probleem :seriousf:
Ziet er goed uit, de bouw! Ben benieuwd hoor hoe hij uiteindelijk zal klinken en eruit zal zien.
je zou bijna nog een buis verwachten om de schakeling compleet te maken ;-)
ziet er weer goed uit.
wat betreft die pushpull, voordeel is dat die 9 pinnen nog redelijk vast zitten.
menig miniswitch zitten die ingegoten in plastic en te warm is smelten met alle gevolgen van dien.
mijn rottigste klus was een strat met 3 van die switches om elk element aan / uit/ uit fase te schakelen en te bedraden met van dat cloth wire, of hoe heet die troep.
vooral dat draad, never again
Een buis, ja dat zou wel mooi staan bij die transformator-achtige spoeltjes :D
Die kleine schakelaartjes zijn inderdaad ondingen omdat ze zo snel smelten; die push/pulls zijn veel degelijker. En draad hoeft wat mij betreft ook zeker niet te dik te zijn; lastig met solderen en je hebt het risico dat je uiteindelijk enig geweld moet gaan gebruiken om de zaak in elkaar te zetten vanwege die stugge draden.
Hoe dan ook, inmiddels is er voor het eerst 'gitaargeluid' uit mijn bouwsel gekomen; twee snaren erop gespannen, vooral om te kunnen horen of de elementen goed om zijn aangesloten ivm met de fase. En ik blijk het brugelement nog te moeten omdraaien; nou ja, dat is te overzien, twee draadjes omsolderen op goed bereikbare punten.
Tot mij vreugde merk ik weer dat het uit fase-geluid goed werkt bij elementen in serie; ik heb de optie nu voorhanden voor de combinaties brug-hals en brug-midden.
Ook de toonregeling heeft een mooi verloop; condensatortje van 22 nF en een logaritmische potmeter.
Alleen met de weerstand (en misschien nog een condensator) die ik in serie met de spoel ga zetten, moet ik wachten tot ik de gitaar echt kan bespannen en stemmen. Op zich werkt het systeem wel prima; die spoel verlaagt de impedantie van de ingeschakelde elementen cq verhoogt de resonantiefrequentie en de hele boel gaat daarmee veel meer 'enkelspoels' klinken. Ik heb alleen de indruk dat ik het effect nog een tikje moet afzwakken; ik denk dat ik daarvoor een instelpot ga gebruiken, heb ik nog wat van liggen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6OJDPZDJ.jpg
WOW! Weinig knopjes en veel mogelijkheden cool!
Vor puspulls zijn ook kleine pcb'tjes te krijgen wat eea makkelijker kan maken...Of niet.
http://www.banzaimusic.com/images/T/31288_th.gifhttp://www.banzaimusic.com/images/T/31286_th.gif