Nee, nee en nee
Printable View
Ok, bedankt voor het kort maar krachtige antwoord:)
Nog een vraagje: Ik heb iemand gevonden die m'n gitaar spuit voor 175,- als ik hem schoon zonder verf lever en dan doet ie het volgende:
Bij een dekkende kleur wordt er eerst een grondlaag aangebracht.
Vervolgens wordt een base-pigmentkleur gespoten. Dan volgen twee of meer lagen 2K transparantlak (acryl).
De laatste laag is in overleg hoogglans of satin.
Over het algemeen lees ik dat mensen meer dan 2 lagen kleur aanraden, heeft iemand hier advies over?
Kleurlagen: in principe is zelfs één laag voldoende als deze strak zit en goed dekt. de clearlaag die erover komt wordt gepolijst en moet dus wel enige dikte hebben. Als je zonder clearlagen werkt (en dus de kleurlaag zou polijsten) zou je wel meer lagen nodig hebben.
Ok, dus in principe is er niets op de werkwijze aan te merken. Is er iemand bekend met gitaarwerk? Ik kwam hem via marktplaats tegen.
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben bezig met een tele opnieuw te lakken. Ik heb de body helemaal kaal gehaald en vervolgens met nitro gelakt. Het plan is om nu een doorzichtige witte laag te spuiten.daarvoor wil ik de nitro kleuren met wit. Wie kan mij helpen om deze kleurstof te vinden??
ik heb de ron kirn methode gevolgd tot nu toe:http://www.ronkirn.com/tutorial/index.htm
gr
Ik heb zelf "see through" besteld bij Guitarsupplies.nl . Dat is dus al een mengsel van (in dit geval) wit met blank nitro. In mijn geval olympic white gekozen.
Achteraf had ik het essen beter moeten sealen, dan had ik het wit nog dunner kunnen aanbrengen. Het uiteindelijke resultaat ben ik echter wel tevreden mee.
http://i227.photobucket.com/albums/d...5_1995/133.jpg
Zo was hij tussentijds. Met een beter sealing had ik hem zo kunnen houden.
dank voor je reactie. Heb je genoeg aan een spuitbus? en jij geeft aan dat je beter had moeten sealen. Wat is het effect geweest dat je net goed geseald hebt? Ik vind hem trouwens wel mooi gelukt.
Uiteindelijk twee bussen gebruikt. Als alles direct goed ging, had ik het waarschijnlijk met één afgekund.
edit: tenminste in wit. Daarnaast ook nog bijna twee bussen blank gebruikt. Als alles direct goed ging, was daarvan één bus waarschijnlijk genoeg. Heb nu te veel moeten schuren tussendoor vanwege stof en dergelijke.
Je kunt het linksboven wel zien in de "armcontour". De nerf was nog te veel open waardoor de verf er in trok. Dit was ook het geval op een stukje deelnaad en eigenlijk bijna overal op de zijkant. Daarom heb ik nog een keer moeten "fillen" en weer spuiten om het egaal te krijgen. De achterkant vind ik zelf het mooiste omdat daar de nerf nog mooi uitkomt.
http://i227.photobucket.com/albums/d...5/IMG_0573.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/d...5/IMG_0554.jpg
Als see through is het geen bijster best resultaat maar als olympic white mag ie er best zijn hoor!
Dank je. Ik ben er ook wel blij mee.
De stratocaster die ik wil maken moet ook een mary kay/ see through olympic white worden. Vind het een hele mooie afwerking. Thanks voor de tip om van te voren het goed te sealen, kan ik in ieder geval leren van jouw "foutjes" ;) die tutorial van ron kirn heb ik nog vaak gelezen, mooi spul maakt die man.
Thanks Fred!!!
Als ik mijn gitaar uit elkaar haal als voorbereiding op het lakken, kan ik dan gewoon de snaren verwijderen en de nek loshalen of moet ik nog iets met de truss rod doen (spanning er af halen)? En als er een tijd tussen het schuren en daadwerkelijk lakken zit moet ik de body dan inpakken om zo te voorkomen dat er vocht in het hout trekt?
nee hoor, zolang je hem in de tussentijd niet in de voortuin bewaard kan dit geen kwaad, je hoeft ook niets aan de trussrod te doen, dat blijft goed stabiel (mits de nek nu ook stabiel is :D ) ik zou btw tegen de tijd dat je gaat lakken nog 1 keer met 400 grit over de body gaan om wat vet van je vingers te verwijderen maar echt nodig is het niet
Dag allemaal, ik ben bezig om mijn cabronita op te bouwen.
Nu ben ik voor een brons/koper/goudbruine metallic kleur gegaan. Gespoten met motip busje, zit er netjes op mooi gelijkmatig.
Gister de blanke lak gespoten, maar nu heb ik deze wat te dun gespoten. De zijkanten zijn wat dikker gespoten en daar heeft hij ook wat mooier gevloeid. Voor en achter is het nu iets ruw, geen echte sinaasappel structuur maar wat spikkelig zeg maar. Een soort zijdeglans lijkt het, ook iets vlekkerig (heel klein beetje als je hem onder een hoek in het licht houd)
De lak zit er ongeveer een dag op en heb de "spuitwaas" even voorzichtig wat met belgom chrome gepoetst en daar knapte hij wel wat van op, maar wat is wijsheid? Zou er nog een extra blanke laag over kunnen nu deze al gedroogd en gepoetst is of moet ik hem laten uitharden en dan voorzichtig polijsten? Bij het laatste ben ik bang dat ik er misschien doorheen ga..
Plaatje bij het praatje: (lastig te fotograferen trouwens)
https://lh4.googleusercontent.com/-M...o/DSC_7088.jpg
ik zou er zeker nog wat blanke lak lagen opdoen, ik doe er zelf minimaal 5 lagen over de metallic heen, de blanke lak zal nog wat inzakken en het is makkelijker een blanke lak bij te werken dan de metallic lak, je hebt anders een 100 % garantie dat je inderdaad bij het polijsten door de lak heen gaat (de blanke lak voorkomt ook dat de metaal deeltjes in de lak gaan oxideren)
Ja lijkt me zelf ook wel wijzer, moet ik hem dan vooraf nog wat opruwen/schuren of zal het zo ook wel pakken?
Nog tips hoe ik hem nu het beste kan ontvetten? Alvast bedankt :ok:
ik zou hem niet schuren, de blanke lak smelt in de metallic laag en dat zorgt voor voldoende hechting , zodra je met een metallic laag verkeerd schuurt is het eigenlijk alleen de repareren door de hele body opnieuw te spuiten anders zul je altijd het "nieuw" gespoten stukje blijven zien
als je niet met frituur vingers :D aan de body heb gezeten dan zou ik hem alleen met een tissue afvegen, verder ontvetten is overbodig
Hij hangt nu lekker uit te dampen, glimmen dat ie doet nu :D
Wel een druipertje (volgende keer meer licht aan doen) maar dat is er nog wel uit te poetsen denk ik.
Fred bedankt voor de adviezen, informatief topic dit :ok:
Probeer de druiper weg te snijden met een exacto mesje, gaat makkelijker dan schuren :D (maar wil je wel schuren gebruik een klosje)
Ik wil voor mijn fender white chikcen project nu de verf gaan aanschaffen maar wil deze keer geen nitro gebruiken omdat het mij te lang duurt qua drogen en wil voor 2k lak gaan, maar ik heb wat vragen
1: is het aan te raden om 2k lak als kleur te nemen en deze af te lakken met 2k hoogglans? Of kan ik bv een andere verf voor de kleur gebruiken en deze aflakken met 2k clear?
2: ik wil voor vintage white gaan, zeg maar een beetje verouderd wit zoals je ook wel bij de white falcon ziet, dit is eigenlijk wat ik wil qua kleur(heet antique white):
http://www.vintageandrare.com/upload...Gigbag-big.jpg
http://www.vintageandrare.com/upload...jpg?1401871465
3: Ik kan bij http://www.nonpaints.com/nl/2k-ral-k...itbus-spraymax 2k lak in RAL kleur bestellen, maar ik ben bang dat RAL te weinig kleuren heeft om dit te benaden als ik deze website bekijk: http://www.ralcolor.com/ . Dichts bij komt creme wit, maar ben bang dta dat teveel creme is?
Iemand een goede tip hoe ik dit kan bereiken. Alternatief is olympic white en dan met amber nitro lak aflakken of iets dergelijks?
je kan gewoon bv motip kleurbus nemen en aflakken met 2K blanke lak. Motip heeft hoop witvarianten , van wit wit tot beige.
Je kan desgewenst de blanke 2K lak wat op kleur brengen met wat amber voor vergeeld effect.
vraagje: is het mogelijk om beits/ecoline uit hout te verwijderen? (als het essen is)
alleen met heel veel schuren en dan nog is er geen 100 procent garantie (blauw bijvoorbeeld heeft de neiging heel diep in te trekken) als ik een reeds gebeitste body refinish probeer ik daarom altijd met de nieuwe kleur gebruik te maken van de oude kleur (geen geel over blauw, dan krijg je groene vlekken maar bijvoorbeeld paars over blauw)
In het verleden heb ik aardig wat gewerkt met lakken spuiten op auto's en motoren.
Dat is echter al 25 jaar geleden en mijn kennis/kunde is niet meer up to date.
Ik heb wel een prachtige nieuwe compressor met goede waterafscheiding.
Wanneer ik met nitro cellulose mijn akoestische gitaren wil gaan spuiten, wat zouden jullie mij aanraden als spuitpistool.
Bovenbeker of onderbeker en merk? HVLP ja of nee, Ervaringen?
Of toch maar gewoon met spuitbusjes? (als die beter zijn dan vroeger, want dat was toen bagger)
Er is zo veel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :dontgeti:
ik heb een HVLP spuitpistool met bovenbeker met een mooie compressor maar cellulose spuit ik het liefst met spuitbussen, probleem is dat mijn compressor in een afgesloten ruimte staat en bij cellulose spuiten je best wel wat Thinner de ruimte in spuit; met het risico dat je bij de kleinste vonk je je schuurtje uit de tuin van de buren 5 deuren verder op kan ophalen
ik gebruik mijn spuitset alleen voor 2k (nog steeds wel een (kleiner) risico) en lak op waterbasis
Bedankt Fred,
Precies het advies wat ik nodig heb. Ook bij mij staat de boel in een afgesloten schuur (met nog eens veel hout en dus ook houtstof)
Dat wordt dus een makkelijkere keus.
Spuitbussen :)
je kan cellulose ook in spuitbus krijgen. Guitarsupplies levert ze. Je kan dan een RAL nummer opgeven. Ik heb een soortgelijke witte kleur gehad, was RAL 1013, oyster white (niet op de plaatjes letten op internet). En anders Acryl Motip bussen werkt perfect.
Motip heeft ook een tijdje een trendycolorline gehad. Dit was celuloselak in spuitbus, maar volgens mij is deze lijn er helemaal uit gegaan.
Edit: Overigens was de blanke lak ook geen celulose, enkel de kleurlakken!
Ik ben (na een hele lange tijd) verder gegaan met het finishen van mijn zelfbouw. Hiervoor gebruik ik nitrolak, momenteel ben ik bezig met de kleurlaag. Omdat ik krassen bleef houden, heb ik steeds fijner schuurpapier gebruikt.
Ik heb vandaag met 2000 grit nat geschuurd, de body voelt glad aan, heeft een lichte glans en lijkt op het oog krasvrij te zijn. Als ik goed kijk, kan ik echter nog heel fijne krasjes zien, afkomstig van het 2000 grit papier. Ze zijn zo klein dat ik ze niet op de foto krijg, maar met de juiste belichting zie je ze wel...
Kan ik hierna gaan clearcoaten, die clearcoat opschuren en polijsten tot alles krasvrij is, of moet ik de kleurlaag al 100% krasvrij zien te maken voordat ik doorga met clearcoaten? Ik gebruik Nitro lak.
sorry voor de late reaktie, nee zeker niet, ik ga bij de kleurlaag zelden hoger dan 800 grit, de blank lak laag lost de kleurlaag weer een beetje op dus fijner heeft helemaal geen zin
volgens mij heb je kans op hechtingsproblemen als je zo fijn opschuurt. Trouwens, waarom wil je clearcoaten? Je kan toch gewoon de kleurlaag polijsten
Bijenwas een porie vuller en "French Polish", nooit geweten.
https://www.youtube.com/watch?v=0LWePTM6M7Q
In het Frans heet dit ciré rempli: politoeren met was.
Nooit geweten dat het origineel French polish is.
s.
Best Gitaarnetters,
Ik heb uw kennis nodig! ;-) Ik ben bezig met een opknapprojectje en ben midden in het spuiten van de body.
Na netjes de body te hebben geschuurd en in de primer te hebben gezet ben ik toe aan de eerste laag kleur. Nu heb ik met met mijn lompe lijf tegen mijn projectje gezeten. Moet ik nu wachten tot het droog is, licht opschuren en gaan voor de volgende lagen? of moet ik eerst de volgende lagen erop leggen zodat die erin vloeien en op het laatst opschuren voordat de lak erop komt.
Alvast bedankt!
L
Eerst even schuren zodat het weer glad en vlak is, en dan de volgende laag eroverheen.