Het zou ook kunnen komen door de A/D-converters. Die zijn misschien bij alle Line6-apparatuur hetzelfde.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xeno
Zoiets heb ik ook bij Boss. Bij de ME-50 heb ik net zo'n slecht gevoel als bij de GT-8. Er is gewoon iets met Boss wat niet overeenkomt met mijn verwachtingspatroon.
Je zou eens wat modelers van andere merken moeten proberen, en kijken wat voor gevoel je daarbij krijgt. Ik vind zelf Zoom en Digitech altijd erg 'smeuiig' aanvoelen. Voor mijn gevoel knalt iedere noot echt vol definitie en overtuiging van je fretbord af, precies wat ik verwacht van een goede versterker. Als ik mijn Marshall 6101 mishandel met een treble-booster, dan krijg ik dat gevoel ook. Dan krijg ik echt het gevoel dat ik 'verbonden' ben met m'n geluid, en kan ik als een soort schilder gaan verven met m'n noten.
Bij een Boss heb ik het gevoel dat ik er teveel in moet stoppen, en te weinig ervoor terugkrijg. Een dergelijk gevoel heb ik ook als ik op een Strat speel, bijvoorbeeld (ik prefereer humbuckers, gelijmde halzen en esdoorn topjes :)).
Een lichtelijk technische verklaring voor die A/D-converters (en de daaraan gerelateerde analoge elektronica bij de input)... Bij een (passieve) gitaar heeft het circuit van element tot aan de eerste 'buffer' (bij een versterker de eerste transistor of buis, zeg maar) een bepaalde impedantie. Verschillende elementen, snoeren en buffers kunnen die impedantie beinvloeden, en daarmee worden ook factoren als klankkleur en output beinvloed.
Wat er na de eerste buffer gebeurt, is niet zo belangrijk meer, het geluid is dan als het ware losgekoppeld van de rest van het circuit.
Die verschillen zijn volgens mij de reden van de 'feel' van een bepaalde versterker/modeler/pedaal (in het verlengde daarvan lijkt me ook dat je met een booster-pedaaltje of overdrive voor je versterker dat je *eigenlijk* niet meer de feel van je versterker zelf hebt, maar van het pedaaltje. Het zou ook verklaren waarom pedaaltjes soms die 'tonesuck'-factor hebben, en waarom hetzelfde pedaaltje op andere versterkers heel anders reageert).
Het leuke van EMG-elementen (en andere actieve elementen natuurlijk) is dus dat de buffer al in de gitaar zit, en dat daarom de rest bijna niets meer uitmaakt voor de tone en feel. Ook de kwaliteit van je gitaarsnoer boeit veel minder, omdat het signaal toch al gebufferd is. Je hebt dus veel minder last van het verlies van hoog. En de feel kan dus ook niet meer beinvloed worden door de versterker zelf.
Als de 'feel' van de input van een Line6 je dus niet aanstaat, heb je gewoon pech, en zal Line6 het niet voor je gaan doen (totdat ze dat verbeteren natuurlijk). Dat heb ik dus bij Boss.
Mede daarom vind ik de Zoom G9.2tt dus heel interesant, want, je raadt het al... die heeft een ECC83 buis als buffer. Tadaa, buizenfeel!
Moet je zeker eens proberen als ie uit is, hij wordt rond mei verwacht.