-
ik overdreef ook met "zacht" maar als je met je nagel of met je sleutels makkelijk een kras kunt trekken dat is hij te zacht
uiteindelijk verdwijnt dat effect wel maar met name op zwart is het gemakkelijk te zien, mocht het gebeuren dan kun je met een watje en wat polijstmiddel het wel weer wegkrijgen maar tis irritant omdat het zo gemakkelijk gebeurt
-
Echt, voor al je vragen, roep fred. Die weet er alles van :P
-
Een vraag aan de lak guru (s)
Ik wil wat testjes gaan doen met een beits en daarover nitro.
Het is een acrylbeits maar toch eerst maar even voor de zekerheid wat proberen.
Als lakken met elkaar in reactie gaan, gebeurd dat meteen of kan dat ook na een langere tijd pas plaatsvinden?
Als de lak droog is en het is ok is het dan dus ook echt ok of kan er later alsnog een 'verrassing' komen.
De beits is heel dun gestaind.
Ik heb het eerder gedaan en toen ging het goed maar die beitslaag was al 1,5 jaar oud ofzo. Misschien was dat meer mazzel.
Gegroet!
-
reakties treden over het algemeen meteen op, de lak gaat blisteren dan wel craqueleren. Wat wel kan gebeuren met 2 verschillende laksoorten is dat ze op de lange termijn anders gaan "inklinken" waarbij laag 1 meer krimpt dan laag 2 en hiermee laag 2 "kapot" trekt echter dan hebben we het wel over 2 flinke lak lagen en dat lijkt met hier niet het geval.
in het geval van een 1,5 jaar oude beitslaag zou ik het positieve resultaat niet als maatstaf nemen omdat in die periode de oplosmiddellen wel verdampt zijn en dat zijn nou net de stoffen die voor de reaktie zorgen
dus gewoon even testen en als er binnen 20 minuten niets geks gebeurt is het goed
-
ah kijk thnx.
Ik wilde die oude ook niet als maatstaaf nemen juist omdat er zo'n lange tijd overheen is gegaan.
Ik wil binnenkort wat flesjes stain bestellen bij stewmac maar het is handig om wat dingen te proberen omdat de verfwinkel dichterbij is en ik gewoon wil weten hoe en wat.
Ik ga zo even een laag nitro aanbrengen om te kijken wat er gebeurd.
Ik heb de beits opgebracht en met een doek uitgesmeerd dus het is een heel dun laagje. Op het andere houtje heb ik een iets dikkere laag aangebracht.
Ik ben benieuwd.
-
die stains van stew (transtint/colourtone) zijn erg goed maar met verdunde acryl en ecoline kun je ook al heel leuke dingen doen
ik zal zondag wel wat kleurtjes meenemen om te laten zien
-
Ik ben nu ook bezig met ecoline.
Ik ben er zondag helaas niet bij.. Ik laat hier ook wel even weten hoe de testjes gegaan zijn en wat ik heb gebruikt.
Wat denk jij van oost indische inkt? het is wel moeilijk om gelijkmatig aan te brengen maar het geeft wel een mooi diep zwart.
-
hoe breng je het aan ? ik gebruik van die schuursponses en daarmee gaat het prima, soms dekt het niet gelijkmatig en dan schakel ik over op de airbrush
-
Ik gebruik een doek, met een sponsje heb ik nog niet geprobeerd. Dat werkt wellicht beter omdat het meer opneemt. Verdun je het nog met het een of ander?
-
ik merk met die sponsjes (alleen het puntje in de inkt dopen) dat het wat gelijmatiger verspreid
als ik het verdun (en dat hangt van het effect afwat ik wil bereiken) verdun ik het met een paar druppels water
ik heb wel gemerkt dat inkt veel minder dan ecoline kleurvast is