Klopt. Het gaat over de prijs van Maybach vs Nederlands bouwers en ik noem de prijs van een Maybach (1649) en van een Nederlandse Haar (1800). Dat is selectief hoewel ik zelf in deze context de voorkeur geef aan het woord relevant omdat ik daar toch een wat positievere connotatie bij heb.
Van Smitty en RR wist ik dat ze er boven zitten. Net even gekeken en een RR gaat vanaf 2150. Smitty is wat lastiger met 'wij bouwen gitaren vanaf 1750 maar de praktijk leert dat zo'n vanafprijs altijd wel hoger uitvalt in de praktijk.
Enniewee, ik heb de indruk dat je wil zeggen dat ik ongelijk heb. Nou noem je zelf helemaal geen bedragen dus dat kan ik er niet helemaal uit herleiden. Maar mocht je er iets inhoudelijks over kwijt willen hoor ik het graag, ik ken niet de complete markt en wellicht zit er iets leuks voor me tussen.
Ik had 'definieer beter' idd even gemist. Verder heb ik bovenstaand stukje nu een paar keer gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik nu vind van niet. Dat ik vind dat een Haar niet beter is dan een Maybach?
Kijk, het begint al dat je een aardig frame neerzet door het één "Tsjechische Fender telecaster kopie" te noemen (en later nog een neppert), met de toevoeging dat je principiele bezwaren hebt daar een bepaalde prijs te betalen, en het ander een product van 'een gerenommeerd Nederlands bouwer voor niet veel meer' noemt. Ik negeer die framing even omdat dat een persoonlijke kwalificatie is. Feitelijk hebben we het in beide gevallen over een kopie van een Fender Telecaster en zijn ze beide van gerenommeerd (hoor in ieder geval weinig gemopper over de kwaliteit van Maybach) bouwer komen.
Dan vraag ik me eerst af wat 'niet veel meer' is. Ik zie prijzen van 10% meer (Haar) tot 30% meer (Rebel Relic). Dat schijnt selectief te zijn, dus wellicht dat daar nog wat meer inzichten in verschaft worden.
Als er dan wel/geen prijsverschil is, komt dan dan terug in kwaliteit. Als ik de reacties lees over Haar is dat iig geen gelopen race. Mocht er een bouwer zijn die voor die prijs wel consistent kwaliteit levert is dat zeker het overwegen waard.
En maakt het land van herkomst iets als je een goede gitaar hebt gevonden? I couldn't care less maar ik heb nu zo vaak Tsjechisch en Nederlands gelezen dat ik de indruk krijg dat het relevant is.
Mijn ervaring met Maybach en Nederlandse bouwers is beperkt. Maar toevallig kom ik graag bij GuitarFactory en daar hangt zowel een Maybach Teleman en een aantal Haars. En als ik van Maybach naar Haar ga heb ik in ieder geval niet het idee dat ik ineens een betere gitaar in handen heb. En andersom ook niet echt, hoewel ik met die Maybach een betere feel had. Dat is uiteraard heel persoonlijk en kan ook nog eens exemplarisch zijn.
Ik heb twee Smitty's in handen gehad maar dat is lang geleden. Eén was voor een eventuele koop maar die heb ik laten staan omdat het totaal mijn neck niet was en ik 'm erg donker vond klinken.
Wat is jouw ervaring? Vind jij Maybach wel stelselmatig onder de maat van de Nederlandse bouwers waar je aan refereert?
Dat staat in ieder geval als een paal boven water. Ik heb dat ooit eens gedaan met een Kauffmann en dat was niet heel goed uitgepakt en daarom vind ik het ook lastig om een gitaar op bestelling te kopen.
Qua Tele achtige die niet op Fender lijkt vond ik de Sterling Valentine erg fijn. Ondanks dat het natuurlijk een goedkopere Music Man neppert uit Indonesië erg goed afgewerkt en heerlijke feel. Alleen een humbucker in de neck... dat is nou net niet wat ik wil...
Ik heb niet de indruk dat Maybach een prijsvechter pretendeert te zijn. Evenmin als Smitty, Haar, RebelRelic en weet ik veel wie. Het zijn bouwers die kwalitatieve gitaren willen leveren en ze mikken volgens mij op gitaristen die gecharmeerd zijn van Fender style gitaren met wat klassiekere specs dan de USA modellen maar niet de prijs van de CS modellen.