Wat zouden we doen zonder die Fred hier hé!!! Het zal een Allparts neck worden, maar wel een Rosewood, dus geen probleem hier!
Erg bedankt!
Printable View
Wat zouden we doen zonder die Fred hier hé!!! Het zal een Allparts neck worden, maar wel een Rosewood, dus geen probleem hier!
Erg bedankt!
Ik ben de weg kwa finishen ff kwijt..
Er stond ooit ergens op het forum een mooi uitgewerkt lijstje met wat je wanneer precies moest dan..
Van begin tot eind.. Alleen kan zijn dat ik er overheen kijk..
Want ik ben nu dus bezig met de afwerking van me eigen gitaar.
Heb dus eerst grondlaag 1 gedaan, toen geschuurd. Grondlaag 2, weer geschuurd.
Toen de echte kleur, in dit geval weer wit. Moet ik dan tussen de kleur lagen ook schuren? en moet dat dan ook nat?
Ik vat er echt ff niks meer vna...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennaertn
Das volgens mij de spijker op zn kop slaan alhier....teveel vragen en antwoorden voor vaak hetzelfde en zo loopt deze lakfaq helemaal dicht...
jj
eerste pagina....
Tip!
blank ongelakt hout moet je voor het lakken NOOIT te fijn schuren.
op het werk gaan we tot max 180 liefst 150. (met de nerf mee)
dan zijn de eerste 2 keren lakken enkel om de porien vol te krijgen, dan schuren en pas echt beginnen met lakken.
als je met bijv, p600 de body schuurt en lakt kan de lak niet in de porien/nerf komen, en houd het dus voor geen meter in de meeste gevallen.
Zolang je met 150/180 niet dwars op de houtdraad schuurt maar met de nerf mee word het lakwerk met die korrel even strak als een bijna gepolijste body.
Lakwerk op een gitaar heeft andere eisen dan gelakte meubels, hoor. Porienvullen is bij flink wat houtsoorten gewoon nodig als je perfecte afwerking wil, en maple komt het beste uit de stain als je het tot 400 (minimaal) opschuurt nadat je de grain heb 'geraised', vind ik zelf.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rickygibson
220 van goede kwaliteit (ik gebruik of de festool papieren op een excenterschuurmachine, of de 3M FreCut gold die StewMac heeft) is echter ongeveer perfect voor bijna allen houtsoorten, met de nerf mee. 320 kan ook geen kwaad. Lak zelf schuur ik niet grover dan 400.
Olie moet je fijner schuren voor een mooier resultaat.
150/180 is veel te grof. Hou hier zeker rekening mee als je een relic maakt. Op het moment dat je door de lak heen schuurt zie je de streepjes lak in het blanke hout staan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rickygibson
Zelf schuur ik blank hout door totdat ik bij +/- korrel 600 ben
Hallo,
Ik ben bezig aan het lakken van een strat body, er zitten momenteel een aantal lagen zwarte lak op (acryl), maar ik merk dat, na meer dan een maand, de lak nogal behoorlijk fragiel is (Als ik er met mijn nagel over ga zie je een lichte kras). Ik zou dus graag een hardere lak erop zetten, nu is mijn vraag welke?
Zou gewone blanke acryllak in spuitbussen veel harder zijn dan de kleurlak?
Is het enigszins mogelijk om hiervoor parketlak te gebruiken, ik heb de zoekfunctie gebruikt en vind nogal wat tegenstrijdigheden. Mij lijkt het dat parketlak toch behoorlijk hard moet worden.
Als dit te gebruiken is : watergedragen of op een andere basis?
Wat raden jullie me aan?
dat is helaas het nadeel van gekleurde acryl, dat kan nog een jaar duren voor dat die kleur voldoende is uitgehard en dat effect weg is.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Davy
helaas kun je hier eigenlijk niet of zeer moeilijk een hardere lak over heen zetten, de reden hiervoor is dat er nog oplosmiddelen in de lak zitten en die gaan gegarandeerd reageren met de meeste andere lakken. Daarnaast, wanneer je over een nog niet volledig uitgeharde lak heen gaat zal de nieuwe lak moeten meebewegen met de lak er onder (die nog in beweging is) anders zal hij barsten
het meeste succes zal je in theorie moeten hebben met een watergedragen lak alleen zal die zich niet of zeer slecht gaan hechten aan de acrylonderlaag (hij gaat in ieder geval niet reagaeren dus dat is wel een pluspunt)
voor de volgende keer; dunnere lage zwart spuiten met langere tijd tussen de lagen zodat de oplosmiddelen kunnen ontsnappen
verder; sterkte!
Het is niet zo dat de lak echt nog zacht is, tis gewoon dat ik er gemakkelijk krassen in kan trekken met bv sleutels ofzo. Nuja, dan laat ik gewoon de gitaar zo en zal ik er proberen wat voorzichtig mee om te springen.
Om een voorbeeld te geven : bij het spuiten was de lak na een half uur droog maar kon ik er nog heel makkelijk een vingerafdruk in drukken, 't is niet dat ik dat nu nog kan, ik moet echt erin krassen.